Trwa ładowanie...
krzysztof kieślowski
29-06-2016 20:12

6. Sokołowsko Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski w nowej formule artystycznej i organizacyjnej

6. Sokołowsko Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski w nowej formule artystycznej i organizacyjnej
d1ksj6w
d1ksj6w

19 filmów dokumentalnych i fabularnych z całego świata, seria paneli dyskusyjnych pod hasłem „Patrz uważnie” oraz rozpoczęcie współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym (NInA) - tak przedstawia się nowa formuła Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski, który odbędzie się w Sokołowsku od 9 do 11 września 2016 r.

- Szczególnie istotny będzie dialog z kinem europejskim w duchu poszanowania kulturowej różnorodności i ideałów europejskich: wolności, braterstwa i równości. Zaprezentujemy filmy dokumentalne i różnorodne stylistycznie koprodukcje europejskie opowiadające o czasach, w których żyjemy oraz wpływie historycznych przewartościowań i procesów na życie człowieka – tak charakteryzuje kierunki programowe Dorota Paciarelli, nowa dyrektor artystyczna festiwalu. – Startujących w zawodzie filmowca chcemy zachęcić do koprodukcji. Chcemy przypomnieć, że to właśnie Krzysztof Kieślowski jako reżyser i Krzysztof Zanussi jako producent byli w Polsce pionierami realizującymi filmy w koprodukcji z Francją, Niemcami, Szwajcarią i Włochami.

Filmy na tegorocznym Festiwalu Hommage à Kieślowski prezentowane będą w trzech sekcjach: Bez fikcji (dokument), Reinterpretacje (filmy fabularne), Hommage à Kieślowski (retrospektywa filmów Kieślowskiego i filmy o jego twórczości).

Na program Festiwalu złożą się następujące tytuły:

Sekcja Bez fikcji!:


„Adwokaci – niemiecka historia” („Die Anwälte – Eine deutsche Geschichte”), reż. Birgit Schulz, Niemcy 2009 (97 min)
 „Bracia”, reż. Wojciech Staroń, Polska 2015 (70 min)

„Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz”, reż. Krzysztof Kopczyński, Polska, Szwecja, Ukraina 2015 (86 min)

„Galumphing”, reż. Kamila Józefowicz, Polska 2012, (41 min)

„Fuocoammare. Ogień na morzu” („Fuocoammare”), reż. Gianfranco Rosi, Włochy, Francja 2015 (108 min)

„Latawce”, reż. Beata Dzianowicz, Polska 2007 (52 min)

Sekcja Re: Interpretacje:

„Aurora”, reż. Rodrigo Sepúlveda, Chile 2014 (98 min)

„Carte Blanche”, reż. Jacek Lusiński, Polska 2015 (101 min)

„Dwa dni, jedna noc” („Deux jours, une nuit”), reż. Jean-Pierre Dardenne i Luc Dardenne, Belgia, Francja, Włochy 2014 (108 min)

„Ja, Olga Hepnarová”, („Já, Olga Hepnarová”), reż. Tomáš Weinreb, Petr Kazda, Czechy, Polska, Słowacja 2016 (106 min)
„Moje córki krowy”, reż. Kinga Dębska, Polska 2015 (88 min) 

„Fritz Bauer kontra państwo” („Der Staat gegen Fritz Bauer”), reż. Lars Kraume, Niemcy 2015 (105 min) 

„Co przynosi przyszłość” („L’Avenir”), reż. Mia Hansen-Løve, Francja, Niemcy 2016 (100 min)
„Śmierć w Sarajewie” („Smrt u Sarajevu”), reż. Danis Tanović, Francja, Bośnia, Hercegowina 2016 (85 min)

„Timbuktu”, reż. Abderrahmane Sissako, Francja, Mauretania 2014 (100 min)

Sekcja Hommage à Kieślowski:


„Trzy kolory: Czerwony”, reż. Krzysztof Kieślowski, Polska, Francja, Szwajcaria 1994 (95 min)

„Bez końca”, reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1984 (103 min)

„Siedem kobiet w różnym wieku”, reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1978 (15 min)

„Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim” („Begegnung mit Krzysztof Kieslowski”), reż. Andreas Voigt, Niemcy 1995 (45 min)

„Trzy kolory: Czerwony” to główny obraz retrospektywy filmów Krzysztofa Kieślowskiego. Obok niego pokazane zostaną „Bez końca” i „Siedem kobiet w różnym wieku”. W tej sekcji zaprezentowany zostanie również minimalistyczny dokument Andreasa Voigta, jednego z najbardziej cenionych niemieckich reżyserów dokumentalnych, nakręcony w grudniu 1995 roku, 45-minutowy wywiad pt. „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim”. Projekcji towarzyszyć będzie dyskusja z Andreasem Voigtem o trudnościach związanych z powstawaniem filmu, wartości przyjaźni i szczęścia w życiu dokumentalisty oraz wpływie kina polskiego na pokolenie filmowców z byłej NRD i sytuacji filmu dokumentalnego w dzisiejszych Niemczech.

d1ksj6w

Wątkiem tematycznym przewijającym się w tegorocznej edycji Festiwalu jest funkcjonowanie i znaczenie prawa w życiu indywidualnym i społecznym.Stanowi to punkt wyjścia debaty z udziałem Krzysztofa Piesiewicza. Jej tematem będą obserwacje współscenarzysty „Czerwonego” i „Bez końca” z jego działalności w charakterze adwokata w procesach politycznych przeciw opozycji w latach osiemdziesiątych; wybory, dylematy etyczne i moralne adwokatów oraz sposoby ich przedstawiania w kinie.

Kontynuacją współpracy z Letnią Szkołą Filmową Uherské Hradiště jest wspólna prezentacja koprodukcji czesko-polsko-słowackiej „Ja, Olga Hepnarová” i reżysersko-producencki debiut Tomáša Weinreba i Petra Kazdy, którzy będą gośćmi festiwalu.

Festiwal otworzy nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale 2016 film dokumentalny włoskiego reżysera, producenta i operatora kamery Gianfranco Rosi „Fuocoammare. Ogień na morzu”. Jacopo Quadri, montażysta filmu, będzie gościem specjalnym Festiwalu. W ramach masterclass i dyskusji odniesie się on m.in. do procesu powstawania ostatecznej wersji montażowej filmu. Zdjęcia do włosko-francuskiej koprodukcji trwały ponad rok.

- Nasz festiwal jest otwarty na filmy, które nie wpisują się w nurt kina ideologicznego czy kina nachalnych politycznych przesłań. Staramy się zachować pozycję środka, a więc pozycję niezależną, którą w swych filmach zachowywał Krzysztof Kieślowski- tak objaśnia repertuarowe wybory Dorota Paciarelli. - Nawet w najbardziej radykalnych opowieściach pozostał konsekwentnie wierny zasadzie niedenuncjowania swych bohaterów, przez co uniknął niebezpieczeństwa redukcji sztuki do narzędzia politycznej agitacji. Był Europejczykiem w sensie reprezentowanych w swych filmach wartości. Przypomnijmy, że gdy odbierał nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej za „Krótki film o zabijaniu”, powiedział jedno tylko zdanie: „I hope Poland is in Europe”, czyli: „Mam nadzieję, że Polska jest w Europie”. Nadzieję zastąpiły fakty – Polska jest dzisiaj krajem europejskim, o czym warto pamiętać w czasach rosnących nastrojów antyeuropejskich i nacjonalizmów.

d1ksj6w

Dzięki rozpoczęciu współpracy Hommage à Kieślowski z Narodowym Instytutem Audiowizualnym warszawska publiczność zobaczy wybrany filmy festiwalu („Adwokaci – niemiecka historia”, „Bez końca”, „Bracia” „Ja, Olga Hepnarová”, „Fuocoammare. Ogień na morzu” i „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim”) oraz debaty z udziałem festiwalowych gości.

Organizatorem festiwalu Hommage à Kieślowski jest Fundacja Sztuki Współczesnej „In Situ”. Łacińska nazwa, oznaczająca z łacińskiego „w miejscu”, odzwierciedla filozofię działania organizacji promującej współczesną sztukę, w tym sztukę filmową.

By pielęgnować pamięć, przechowywać elementy kulturowej tożsamości, a także by chronić i promować twórczość i działalność pedagogiczną, Fundacja „In Situ” kontynuuje tworzenie Archiwum Twórczości Krzysztofa Kieślowskiego. Udaje się to dzięki ogromnemu zaangażowaniu i zaufaniu pani Marii Kieślowskiej, a także pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Instytutu Audiowizualnego i przyjaciół artysty. Znalazły się tu unikatowe, pochodzące z archiwum rodziny oraz przyjaciół Kieślowskiego dokumenty, zdjęcia, w tym zbiór różnych wersji scenariuszy. Festiwalowi goście będą mieli okazję obejrzeć fragmenty Archiwum i wystawę multimedialną.

d1ksj6w

Przestrzenie festiwalowych działań rozciągają się od pomieszczeń Fundacji: wyremontowanej części zabytkowego Sanatorium dr. Brehmera, wraz z malowniczym westybulem, dającą wiele możliwości salą multimedialną, otwartą niedawno ciemnią analogową im. Zygmunta Rytki, poprzez położony niedaleko zabytkowy kinoteatr „ZDROWIE”, aż po przestrzeń całego miasteczka, gdzie staną dwa kina plenerowe.

Sokołowsko pielęgnuje pamięć o Kieślowskim, a tworząc Archiwum Twórczości Krzysztofa Kieślowskiego i organizując od sześciu lat festiwal filmowy, przyczynia się do promocji malowniczego Sokołowska, zmieniającego się na kilka festiwalowych dni w pulsujący punkt na kulturalnej mapie Polski.

Dorota Paciarelli, pierwsza dyrektor artystyczna festiwalu Hommage à Kieślowski, jest producentką filmową, konsultantką i menadżerką kultury. Współpracowała z Krzysztofem Kieślowskim w latach 1983–1996 jako organizatorka jego warsztatów w Europie, tłumaczka, a od 1987 roku jako agentka w krajach niemieckojęzycznych. Od lat angażuje się na rzecz poprawy jakości scenariuszy i europejskich koprodukcji oraz europejskiej współpracy kulturalnej. W latach 1990–1996 odpowiadała za zmianę profilu programowego jako dyrektor Polskiego Instytutu w Berlinie. W latach 1999–2005, jako szefowa warsztatów scenariuszowych i developmentu w funduszu regionalnym Nordmedia w Dolnej Saksonii, zajmowała się programami stypendialnymi oraz czuwała nad rozwojem scenariuszy młodych twórców. W latach 2005–2008 współtworzyła Polski Instytut Sztuki Filmowej na stanowisku zastępcy dyrektora, kierując pracą działu współpracy z UE i międzynarodowych koprodukcji. Dorota Paciarelli jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej i
przewodniczącą zarządu Forum Krzysztofa Kieślowskiego w Berlinie, skupiającego byłych przyjaciół i studentów Kieślowskiego.

Więcej informacji na stronie festiwalu tutaj.

d1ksj6w
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ksj6w

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj