Alfred Molina

Łatwo rozpoznawalny aktor filmowy i teatralny. Urodził, wychował i wykształcił się w Londynie, oryginalną urodę południowca i mało brytyjskie nazwisko zawdzięczając włosko-hiszpańskim korzeniom. Pamiętny Diego Rivera z „Fridy”, biskup z „Kodu da Vinci” i Doc Ock w „Spider-Manie 2”.

Obraz

Urodził się 24 maja 1953 roku w Londynie, dorastał w słynnej londyńskiej dzielnicy Notting Hill. Postanowił zostać aktorem, gdy jako siedmiolatek obejrzał w kinie „Spartakusa”. Pierwsze występy sceniczne dawał jako nastoletni aktor młodzieżowego National Youth Theater (1969-71). Zgodnie z brytyjską tradycją, odebrał staranne wykształcenie aktorskie w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Kiedy debiutował w filmie, miał za sobą bogate, kilkuletnie doświadczenie teatralne (m.in. jako aktor Royal Shakespeare Company).

** Jego filmowy debiut może dziś robić wrażenie (rola Sapita w „Poszukiwaczach zaginionej Arki” Spielberga 1981), jednak wbrew pozorom nie okazał się przełomowy dla Moliny.**

W ciągu kolejnych lat dzielił czas pomiędzy występy w filmach brytyjskich (m.in. telewizyjny film „Meantime” Mike’a Leigh 1984, komedia romantyczna „List do Breżniewa” 1985) i hollywoodzkich (baśniowa produkcja „Zaklęta w sokoła” z Michelle Pfeiffer 1985). I choć uznanie zdobył za występ w brytyjskiej produkcji (biograficzny komediodramat „Nadstaw uszu” Stephena Frearsa 1987), ostatecznie postawił na karierę w Hollywood, dokąd przeprowadził się w 1993 roku.

Miał szczęście do spotkań z ciekawymi twórcami (z Jim Jarmuschem na planie „Truposza” 1995; Paulem Thomasem Andersonem na planie „Boogie Nights” 1997 i „Magnolii” 1999 i z Lasse Hallströmem podczas realizacji „Czekolady” 1999), a także do występów w głośnych produkcjach, u boku znanych gwiazd (w tym: Mela Gibsona i Jodie Foster w westernie „Maverick” 1994, Marisy Tomei i Anjeliki Huston w „Rodzinie Perezów” 1995, Bena Kingsleya i Michaela Madsena w „Gatunku” 1995, Meryl Streep i Liama Neesona w dramacie „Wczoraj i dziś” 1996, czy Sophie Marceau i Seana Beana w ekranizacji „Anny Kareniny” 1997).

Jednocześnie kontynuował karierę sceniczną, w 1995 roku debiutując na nowojorskiej scenie w sztuce „Molly Sweeney”, a trzy lata później zgarniając nominację do Tony za broadwayowski debiut w spektaklu „Art”. W 2004 roku otrzymał kolejną nominację do tej prestiżowej nagrody, za rolę w kolejnej wersji musicalu „Skrzypek na dachu”.

Był gwiazdą sitcomów: „Zalotnik w akcji” (1999-2001) oraz krótko emitowanego serialu „Bram i Alice” (2002), a w 2001 roku zaliczył występ w roli słynnego Herculesa Poirot w telewizyjnej adaptacji „Morderstwa w Orient Expresie” Agathy Christie.

** W 2002 roku dał jeden z najbardziej znanych występów w karierze, wcielając się w postać meksykańskiego malarza – Diego Rivery w biograficznym dramacie Julie Taymor „Frida” z Salmą Hayek. Kreacja tej postaci wymagała od niego sporego przybrania na wadze, jednak szybko pozbył się nadmiaru kilogramów, na potrzeby kolejnej słynnej roli - Doctora Octaviusa w „Spider-Manie 2” (2004). Oba występy przyniosły mu ważne wyróżnienia. Pierwszy – nominacje do BAFTA, Golden Satellite Award i Screen Actors Guild Award, a drugi - Imagen Award, Visual Effects Society Award oraz nominacje do Saturna, London Critics Circle Film Award, Golden Satellite Award i MTV Movie Award (w kategorii Najlepszy Czarny Charakter).**

W międzyczasie ponownie spotkał się z Jarmuschem na planie „Kawy i papierosów” i partnerował Josephowi Fiennesowi na planie historycznej produkcji „Luter”, opowiadającej o życiu słynnego reformatora (oba z 2003 roku).

W 2006 roku zagrał u Rona Howarda w słynnej ekranizacji „Kodu da Vinci” z Audrey Tautou i Tomem Hanksem oraz u Kennetha Branagha w adaptacji szekspirowskiej komedii „Jak wam się podoba”. Powtórnie spotkał się też z Hallströmem na planie komediowego „Blefu” z Richardem Gere (2006, nominacja do London Critics Circle Film Award).

Ostatnie produkcje z jego udziałem, to komedia „Różowa Pantera 2” ze Stevem Martinem (2009) oraz ekranizacja słynnej gry komputerowej „Książę Persji” (2010).

Alfred Molina

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"