"BODY/CIAŁO": Niemiecka prasa zachwycona filmem Małgorzaty Szumowskiej
Nie milkną echa po uroczystej premierze *"BODY/CIAŁO" w ramach Konkursu Głównego 65. MFF Berlinale. Recenzenci z całego świata – od Argentyny, przez Grecję, Hiszpanię i USA – nie przestają chwalić polskiej produkcji, nazwanej przez opiniotwórczy "Frankfurter Allgemeine Zeitung": "mroczną perłą festiwalu i obrazem, który wprowadza do kina nowy gatunek".*
13.02.2015 10:45
- Cieszy mnie reakcja prasy. Mam poczucie, że niezależnie od tego, jaki będzie werdykt jurorów, poszło nam świetnie! Polskie kino ma się nieźle! – komentuje reżyserka, Małgorzata Szumowska.
Światowa premiera „BODY/CIAŁO” – najnowszego filmu autorki głośnych i wielokrotnie nagrodzonych na świecie „33 scen z życia”, „Sponsoringu” i „W imię…” – odbyła się 9 stycznia w ramach Konkursu Głównego 65. MFF Berlinale. Ze względu na duże zainteresowanie produkcją, pokaz prasowy odbył się równolegle w dwóch kinach. Ton relacjonujących festiwal dziennikarzy z Polski nie pozostawiał wątpliwości, że mamy do czynienia z „najlepszym, najbardziej spełnionym filmem Małgorzaty Szumowskiej” („Newsweek”), która wyrasta na jedną z ważniejszych europejskich autorek” („Polityka”).
W ślad za polskimi dziennikarzami poszła prasa międzynarodowa. Prestiżowe „Screen Daily” odnalazło w „BODY/CIAŁO” podobieństwa do twórczości Kieślowskiego i podobne mu poczucie humoru. Zwracało też uwagę na „wspaniałą scenę otwierającą” i „zapadające w pamięć sylwetki bohaterów na czele z postacią graną przez polskiego weterana – Janusza Gajosa”. Wątek ten pojawił się również w „Hollywood Reporter”, który pisał o „świetnych występach trójki głównych aktorów” i komplementował „kreację obiecującej debiutantki – Justyny Suwały”. Największy niemiecki dziennik opiniotwórczy „Süddeutsche Zeitung” nazwał obraz Szumowskiej „bardzo surową czarną komedią", która ukazuje komiczne strony nieszczęść. Podobne sądy znalazły się w „Variety”, którego recenzent nazwał „BODY/CIAŁO”: „mroczną komedią, która – stawiając pytanie o sens życia i śmierci – wiedzie do optymistycznego finału, wywołując uśmiech i rozbawienie widza.”
Wkrótce z innych zakątków świata zaczęły napływać kolejne opinie. Belgijski serwis Un Grand Moment de Cinema stwierdził, że „mroczna komedia Szumowskiej u każdego wywoła serdeczny uśmiech”. Francuski portal kobiecy Tess, podobnie jak grecki Flix, komplementował poruszającą grę aktorską duetu Gajos-Suwała i zawarte w filmie, celne studium kobiecego ciała i psychiki. Hiszpański magazyn „Fotogramas” docenił humor i obecną w filmie filozoficzną nutę. Argentyński dziennik „Pagina” nazwał film „unikatowym”, a brazylijskie „Diario de Pernambuco” „ironicznym” lecz „delikatnym”. Kropkę nad „i” postawił opiniotwórczy „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, nazywając film Szumowskiej „mroczną perłą festiwalu i obrazem, który wprowadza do kina nowy gatunek”.
„Byłam zaskoczona świetnym przyjęciem filmu jako czarnej komedii. Taka była nasza, autorów, intencja i okazało się, że świat filmowy odczytał ją bezbłędnie. Cieszy mnie reakcja prasy niemieckiej, która pisze o filmie z entuzjazmem. Film już został zaproszony na kolejne prestiżowe festiwale, w tym London Film Festiwal i Toronto. Sprzedał się do kilku krajów i nadal zgłaszają się kolejne. Mam poczucie, że niezależnie od tego, jaki będzie werdykt jurorów, poszło nam świetnie! Polskie kino ma się nieźle!” – mówi Małgorzata Szumowska.