RecenzjeCeluloidowy lukier

Celuloidowy lukier

Mój ojciec mawiał kiedyś, że w Rosji nikt nigdy nie wywrócił się na rowerze, śmiejąc się z tego, jak wiele zamiata się pod dywan u naszych wschodnich sąsiadów. Perspektywa świata, w którym nic złego się nie dzieje, jest oczywiście nierealna, ale kusząca. Takie jest uniwersum w filmach *Richarda Curtisa. W najnowszym z nich o świetnym, dwuznacznym tytule "About Time", koszmarnie przetłumaczonym u nas na "Czas na miłość", ta wizja ma wymiar jeszcze większy. Jeżeli głównemu bohaterowi podwinie się noga, zamyka się w szafie i podróżuje w czasie, żeby naprawić błąd.*

Curtis sprzedaje w swoich filmach ten rodzaj fałszu, którym handluje się najlepiej. Bo każdy, kto go kupuje, czuje się po wyjściu z kina lepiej. Najnowsze dzieło twórcy "To właśnie miłość" działa w podobny sposób. Wszyscy wychodzą z kina z bananem na ustach. Wszyscy – z wyjątkiem mnie. W "Czasie na miłość" idzie z grubsza o to, że mężczyźni w jednej brytyjskiej, idealnej rodzinie mają dar podróżowania w czasie. Kiedy w 21. urodziny głównemu bohaterowi wyjawia to ojciec, ten próbuje wykorzystać talent do celów sercowych. Początki są trudne i przynoszą pewne rozczarowania – okazuje się, że bez wzajemnej chemii nie ma mowy o podbojach miłosnych. Kiedy bohater trafia w końcu na t ę j e d y n ą pragnie zniwelować każdą najdrobniejszą przeszkodę.

Motyw z przemieszczaniem się w czasie początkowo jest nawet zabawnie ogrywany przez Curtisa. Ale im dłuższa projekcja (a film trwa ponad dwie godziny)
, tym bardziej staje się to monotonne, zwłaszcza, że jest to główny nośnik dowcipu. Przy całej mojej niechęci dla lukru, który oblepia każdy kadr Curtisowskich komromów, trzeba jednak przyznać, że jest on sprawnym filmowym gawędziarzem. Opowieść jest w gruncie rzeczy o tym, jak stawać się lepszym człowiekiem ucząc się na błędach – tym są dla Tima podróże w czasie. Trąci to banałem, ale która z komedii romantycznych nim nie trąca? Historia snuje się powoli, ale krzepko. Curtis tu i ówdzie wsącza delikatny humor, który trochę ożywia akcję. Najlepsza jest w scena w randkowym dark-roomie, kiedy Tim poznaje Mary. Nie widzimy twarzy, tylko zarysy postaci – kiedy znikają kompleksy związane z fizjonomią, flirt staje się łatwiejszy.

Nie można nie docenić dobrej Curtisa ręki do aktorów. Spisuje się tu i Domhnall Gleeson w roli głównej jako nieporadny romantyk, przekonujący jest Bill Nighy w roli kochającego ojca, a w Rachel McAdams można rzeczywiście się zakochać.

Wieszczę, że film będzie ogromnym sukcesem kasowym – ludzie potrzebuję czasem pokrzepienia z ekranu, a nowy obraz Curtisa zapewni im to w stu procentach. Jednak wszyscy, którzy wyczują w tym fałsz i wolą mroczniejszą stronę życia – albo choćby życie w pełnym, przykrym i dobrym wymiarze – poczują się oszukani. Ja zaś pozazdrościłem bohaterowi – chętnie przeniósłbym się w czasie do momentu, kiedy przekraczałem salę kinową.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.