Christopher Lambert
Aktor pochodzenia francuskiego, który w masowej wyobraźni zapisał się przede wszystkim jako „Nieśmiertelny” ze znanego filmowego cyklu fantasy. Polska widownia kojarzy go również z rolą księdza Popiełuszki z filmu Agnieszki Holland „Zabić księdza”. Z powodzeniem wciela się zarówno w role francusko-, jak i anglojęzyczne. Od początku lat 90. daje się poznać również jako producent filmowy.
Urodził się 29 marca 1957 roku w Nowym Jorku. Jego rodzice byli Francuzami.
Kiedy przyszły aktor miał 2 lata, cała rodzina wyjechała do Europy. Z powodu licznych podróży wymuszonych specyfiką pracy rodziców, chłopiec musiał uczęszczać do szwajcarskich szkół z internatem. Już jako 12- latek złapał bakcyla aktorskiego, występując w szkolnych przedstawieniach, rodzicom marzył się jednak bardziej „bezpieczny” zawód dla syna.
Nie chcąc ich zawieść, podjął pracę w London Stock Exchange, jednak wytrzymawszy tam jedynie pół roku rzucił pracę i wyjechał do Paryża, gdzie pomagał przyjacielowi w prowadzeniu sklepu.
Dopiero po służbie w armii francuskiej, którą odbył za namową ojca, poświęcił się wreszcie swojej młodzieńczej pasji, a po dwóch latach dostał się do słynnego paryskiego konserwatorium.
** Debiutował niewielką rolą w filmie „Ciao, les mecs” (1979).** Po dalszych występach we francuskich produkcjach nastąpił przełomowy, dla Lamberta rok 1984 i rola Tarzana w anglojęzycznym obrazie „Greystoke – Legenda Tarzana władcy małp” z Andie MacDowell i Glenn Close. W tym samym roku partnerował Catherine Deneuve w dramacie „Słowa i muzyka”, a rok później stworzył nagrodzoną Césarem rolę w kryminale Luka Bessona „Metro” (1985) z Jeanem Reno i Isabelle Adjani.
Połowa lat 80-tych była najlepszym okresem w karierze aktora – w 1986 roku zagrał główną rolę Connora MacLeoda w znanym filmie akcji fantasy „Nieśmiertelny” z udziałem Seana Connery.
W tę rolę wcielił się jeszcze później trzykrotnie: w 1991, 1993 i 2000 roku, jednak kolejne części cyklu cieszyły się coraz mniejszym powodzeniem.
W 1986 roku ponownie spotkał się też z Reno na planie filmu Marka Ferreriego „Kocham cię”, a w 1987 roku zagrał główną rolę w filmie Michaela Cimino „Sycylijczyk” z Johnem Turturro.
Rok 1988 to wspomniana już kreacja „ojca Alka” w „Zabić księdza” Agnieszki Holland z Edem Harrisem, Davidem Suchetem i Timem Rothem, a 1989 – występ u boku żony, Diane Lane we włoskim dramacie fantasy „Bezcenna piękność”.
Początek kolejnej dekady to debiut Lamberta w roli producenta filmowego.
Pierwszym filmem, w który zainwestował była komedia francuska „Świetnie, moi rodzice się rozwodzą” z 1991 roku, zaś najbardziej znanymi produkcjami, powstałymi za jego przyczyną – francuski pierwowzór późniejszego hitu komediowego z Hugh Grantem „Dziewięć miesięcy” (1995), thriller „Mordercza rozgrywka” (1992) z udziałem Lamberta i Lane, czy thriller „Odkupienie” (1999) z jego udziałem.
Popularność zyskana dzięki „Nieśmiertelnemu” zaszufladkowała aktora jako odtwórcę ról w filmach, których sensacyjna akcja rozgrywa się w nierealnych światach.
Spośród bardziej znanych produkcji tego typu z udziałem Lamberta, wymienić można m.in. film akcji fantasy „Mortal Kombat” (1995) Paula W. S. Andersona, sensacyjny obraz sci-fi „Forteca” (1993, sequel w 1999), thriller sci-fi „Adrenalina” (1996), film akcji sci-fi „Nirvana” (1997), czy horror fantasy „Beowolf – pogromca ciemności” (1999).
Wbrew pozorom filmy te wcale nie przysporzyły aktorowi popularności, która drastycznie spadła w porównaniu do „tłustych” lat 80-tych.
Spośród występów Lamberta w nowym tysiącleciu warto wspomnieć o francuskim dreszczowcu „Jak dwie krople wody” (2004) z udziałem Andrzeja Seweryna, biograficznym mini- serialu „Dalida” (2005) oraz o głośnym u nas występie w polskim thrillerze „Kierowca” (2008) z udziałem Agnieszki Grochowskiej, Anny Przybylskiej i Piotra Adamczyka.
Na 2010 rok planowana jest premiera sequela „Mortal Kombat” z jego udziałem.