Trwa ładowanie...
d3tj455

Elizabeth Taylor

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Hampstead, Londyn, Anglia

Filmografia:

Środa popielcowa (1973) (Barbara Sawyer)

Comedians, The (1967) (Martha Pineda)

Boginie miłości (1965) (Siebie)

Zee and Co. (1972) (Zee)

Flintstonowie (1994) (Pearl Slaghoople)

Driver's Seat, The (1974) (Lise)

Fashion Police Cannes 2002 (2002) (Siebie)

Sweet Bird of Youth (1989) (Alexandra Del Lago)

Giovane Toscanini, Il (1988) (Nadina Bulichoff)

Malice in Wonderland (1985) (Louella Parsons)

Night Watch (1973) (Ellen Wheeler)

Pod mlecznym lasem (1972) (Rosie Probert)

Doctor Faustus (1967) (Helena)

Kiedy ostatni raz widziałem Paryż (1954) (Helen Ellswirth)

Beau Brummell (1954) (Lady Patricia)

Ścieżka słoni (1954) (Ruth Wiley)

Big Hangover, The (1950) (Mary Belney)

Cynthia (1947) (Cynthia Bishop)

Jane Eyre (1944) (Helen Burns)

Hammersmith Is Out (1972) (Jimmie Jean Jackson)

Boom (1968) (Sissy)

Rhapsody (1954) (Louise Durant)

Girl Who Had Everything, The (1953) (Jean Latimer)

Love Is Better Than Ever (1952) (Anastacia)

Father's Little Dividend (1951) (Kay Dunstan)

Conspirator (1949) (Melinda Greyton)

Julia Misbehaves (1948) (Susan Packett)

Date with Judy, A (1948) (Carol Pringle)

Courage of Lassie (1946) (Kathie Merrick)

There's One Born Every Minute (1942) (Gloria Twine)

Father of the Bride (1950) (Kay Banks)

Miejsce pod słońcem (1951) (Angela Wickers)

Jedyna gra w mieście (1970) (Fran Walker)

Nagle, zeszłego lata (1959) (Catherine Holly)

Butterfield 8 (1960) (Gloria Wandrous)

V.I.P.s, The (1963) (Frances Andros)

Kleopatra (1963) (Cleopatra)

Pęknięte lustro (1980) (Marina Rudd)

Bisbetica domata, La (1967) (Katharnia)

Genocide (1981) (Narrator)

Lassie Come Home (1943) (Priscilla)

Quo Vadis? (1951) (Christian prisoner in arena)

Ivanhoe (1952) (Rebecca)

Ken Murray Shooting Stars (1979) (ona sama)

Reflections in a Golden Eye (1967) (Leonora Penderton)

Olbrzym (1956) (Leslie Lynnton Benedict)

Kotka na gorącym blaszanym dachu (1958) (Maggie Pollitt)

Brodziec (1965) (Laura Reynolds)

Happy Birthday Elizabeth: A Celebration of Life (1997) (siebie)

Moonwalker (1988)

Kto się boi Virginii Wolf? (1966) (Martha)

Little Night Music, A (1977) (Desiree Armfeldt)

White Cliffs of Dover, The (1944) (Betsy Kenney at Age l0)

Wielka nagroda (1944) (Velvet Brown)

Życie z ojcem (1947) (Mary)

Little Women (1949) (Amy March)

d3tj455

Jedna z najbardziej znanych postaci w światowym showbiznesie: ikona popkultury i jej swoisty fenomen: ceniona i nagradzana niegdyś aktorka, która mimo zerwania z zawodem przed dwudziestu laty, od ponad sześćdziesięciu cieszyła się stałym zainteresowaniem mediów. Pamiętna w roli Kleopatry, Marthy w „Kto się boi Virginii Woolf?” Mike’a Nicholsa, Maggie w „Kotce na gorącym, blaszanym dachu”. Znana nie tylko z świetnych kreacji aktorskich i niebywałej urody, ale również z barwnego życia prywatnego i towarzyskiego, w ramach którego znalazły się tak atrakcyjne medialnie kąski, jak przyjaźń z Michaelem Jacksonem, problem alkoholowy, czy ośmiokrotne zamążpójście.

Urodziła się 27 lutego 1932 roku w Londynie, z pochodzenia jest jedna Amerykanką. Do USA przeprowadziła się wraz z matką jako siedmioletnia dziewczynka, głównie na skutek wybuchu wojny.

„Odkryta” jeszcze jako dziecko przez przyjaciela rodziny, w filmie pojawiła się bardzo wcześnie, od samego początku świetnie odnajdując się przed kamerą.

Debiutowała w wieku 10 lat w komedii „There's One Born Every Minute” (1942). Szybko otrzymała kolejne propozycje, co roku pojawiając się co najmniej w jednej produkcji i niemal błyskawicznie „dorabiając się” statusu gwiazdy.

Wystąpiła wówczas w takich filmach, jak m.in. „Lassie wróć” (1943), „Dziwne losy Jane Eyre” (1944) z Orsonem Wellesem, przygodowy obraz „Wielka nagroda” (1944) Clarence’a Browna, w którym po raz pierwszy pojawiła się w głównej roli, „Życie z ojcem” (1947) Michaela Curtiza, „Cynthia” (1947), czy „Małe kobietki” (1949) Mervyna LeRoya.

Mając niespełna 20 lat grała u najlepszych i z najlepszymi, sama będąc już jedną z najbardziej znanych gwiazd Hollywoodu.

* Za nieprzerwaną obecność na ekranach kin od kilkunastu lat, otrzymała w 1957 roku specjalny Złoty Glob.*

Poważne, wymagające większego kunsztu role, a tym samym pierwsze nagrody i wyróżnienia nadeszły na przełomie lat 50-tych i 60-tych, wraz z występami u boku Jamesa Deana w „Olbrzymie” (1956), w kostiumowym obrazie Edwarda Dmytryka „W poszukiwaniu deszczowego drzewa” (1957, pierwsza nominacja do Oscara), w głośnej adaptacji „Kotki na gorącym, blaszanym dachu” (1957, nominacja do Oscara i BAFTA) z Paulem Newmanem, czy w dramacie psychologicznym Josepha L. Mankiewicza „Nagle, zeszłego lata” (1959, Złoty Glob, nominacja do Oscara). Pierwszą nagrodę Akademii oraz kolejną nominację do Złotego Globu przyniosła aktorce kreacja w psychologicznym dramacie Daniela Manna „Butterfield 8” (1960). Kolejnego Oscara, jak również pierwszą nagrodę BAFTA i nominację do Złotego Globu otrzymała za rolę u Mike’a Nicholsa w „Kto się boi Virginii Woolf?” (1966) z ówczesnym mężem, Richardem Burtonem u boku.

W międzyczasie wystąpiła w jednaj z bardziej znanych ról w „Kleopatrze” (1963) Josepha L. Mankiewicza i Roberta Mamouliana z Burtonem w roli Marka Antoniusza oraz w dramacie sensacyjnym Vincenta Minelli „Brodziec” (1965) z Charlesem Bronsonem.

W 1967 roku zagrała główną rolę kobiecą w filmowej wersji Szekspirowskiej sztuki „Poskromienie złośnicy” w reżyserii Franka Zeffirellego, co przyniosło jej nominację do BAFTA.

W tym samym roku pojawiła się też u boku Marlona Brando w dramacie Johna Hustona „Reflections for a golden Eye”.

Za rolę w komediodramacie „Hammersmith Is Out”, w którym ponownie zagrała z mężem, Richardem Burtonem, otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie.

Kolejne dekady to już spadek częstotliwości występów „Liz”, która szczyt kariery aktorskiej miała już ewidentnie za sobą.

W 1974 roku dostała ostatnią nominację do Złotego Globu oraz trzecią z kolei Henrietta Award (specjalny Złoty Glob dla Najpopularniejszego Aktora) za rolę w romansie „Środa popielcowa” z Henrym Fondą.

Z występów w dekadzie lat 80-tych warto zwrócić uwagę na telewizyjny mini-serial „Północ-Południe” (1985), czy francusko- włoski dramat Franka Zeffirellego „Młody Toscanini” (1988).

Ostatnim występem Taylor na wielkim ekranie była rola w znanym filmie familijnym „Flinstonowie” (1994), która niestety, przyniosła aktorce nominację do Złotej Maliny.

Pożegnalnym występem na małym ekranie była z kolei rola w komedii „Wieczny blask gwiazd” (2001), w której aktorka dołączyła do grona gwiazd - równolatek, takich jak Joan Collins, Shirley MacLaine i Debbie Reynolds.

W 1985 roku otrzymała Honorowy Złoty Glob - nagrodę imienia Cecila B. DeMille’a za całokształt, w 1993 roku specjalną nagrodę Akademii imienia Jean Hersholt, za działalność społeczną i charytatywną, a w 1999 – specjalną nagrodę BAFTA (Academy Fellowship).

W lutym 2011 trafiła do szpitala w Los Angeles z objawami niewydolności serca. Aktorka zmarła 23 marca w Los Angeles w wieku 79 lat. Została pochowana w obrządku żydowskim na cmentarzu Forest Lawn w Glendale.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3tj455
d3tj455
d3tj455
d3tj455

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj