Emir Kusturica
Miejsce urodzenia: | Sarajewo, Bośnia-Hercegowina |
Reżyser: | |
Scenarzysta: | |
Filmografia: | Czas Cyganów (1989) (klient w barze) Nevjeste dolaze (1978) (dostawca mebli) 13. jul (1982) (włoski oficer, asystent reżysera) Underground (1994) (handlarz bronią) Podwójny blef (2002) (Vladimir) Wdowa Świętego Piotra (2000) (Neel Auguste) Wir (2012) (ojciec Bogdanova) Arizona Dream (1993) (człowiek w barze) |
Najbardziej znany reżyser i scenarzysta bałkański, jeden z najsłynniejszych i najbardziej oryginalnych współczesnych twórców europejskich. Dwukrotny zdobywca Złotej Palmy w Cannes i Złotego Lwa w Wenecji, reżyser głośnego dzieła „Underground”. W latach 90-tych znany ze współpracy z kompozytorem Goranem Bregovicem. Tworzy kino pełne pasji, gwałtowne, kipiące od emocji. Sam uważany jest za outsidera i twórcę kontrowersyjnego – głównie ze względu na odwagę, z jaką konsekwentnie porusza niewygodne kwestie oraz bezpośredniość w wyrażaniu własnych poglądów i realizowaniu dzieł - rozrachunków z trudną historią własnego kraju. Umiejętnie potrafi wyważyć w swoich filmach pierwiastki tragiczne i komiczne co sprawia, że jego dzieła są niezwykle przejmujące.
Urodził się 24 listopada 1954 roku w Sarajewie, w rodzinie muzułmańskich Serbów. Studiował w słynnej praskiej szkole FAMU, którą ukończył w 1978 roku, w ramach dyplomu realizując krótkometrażowy dramat „Guernica”.
Tuż po studiach rozpoczął współpracę z jugosłowiańską telewizją, gdzie zrealizował takie filmy, jak „Nadchodzą panny młode” (1978) i „Bar Titanic” (1979). W 1981 roku po raz pierwszy skupił na sobie uwagę międzynarodowej krytyki, dzięki nagrodzonej Złotym Lwem oraz nagrodą FIPRESCI w Wenecji tragikomedii „Czy pamiętasz Doly Bell?”.
* Następny obraz zdolnego, młodego reżysera, pochodzący z 1985 roku film „Tata w podróży służbowej” przyniósł reżyserowi pierwszą Złotą Palmę oraz nagrodę FIPRESCI w Cannes i nominację do Oscara dla Najlepszego Filmu Obcojęzycznego, oraz ugruntował jego pozycję jednego z najciekawszych twórców europejskich młodego pokolenia.*
Kolejny film, „etnograficzny” „Czas cyganów” (1988), na planie którego reżyser po raz pierwszy na tak dużą skalę współpracował z całym gronem naturszczyków, przyniósł mu nagrodę za reżyserię w Cannes oraz rozpoczął wieloletnią, owocną współpracę z Goranem Bregovicem. Oparta na bałkańskich motywach ludowych muzyka filmowa tego kompozytora była na tyle znaczącym elementem kolejnych filmów reżysera, że stała się poniekąd ich wizytówką. Tak rzecz się miała w przypadku amerykańskiego debiutu „Arizona Dream” (1993, Srebrny Niedźwiedź w Berlinie, Nagroda Publiczności na MFF w Warszawie) z Johnnym Deppem, Faye Dunaway i Juliette Lewis, zaś przede wszystkim w odniesieniu do najbardziej znanego filmu reżysera, nagrodzonego drugą Złotą Palmą w Cannes„Underground” (1995), będącego udaną próbą rozrachunku reżysera z trudnymi dziejami historii Jugosławii od czasów II wojny światowej po rok 1991.
W 1999 roku otrzymał Srebrnego Lwa oraz nagrodę Laterna Magica w Wenecji za reżyserię komedii „Czarny kot, biały kot” , w której raz jeszcze powrócił do tematyki związanej z kulturą Romów, a w 2004 roku zrealizował znany obraz „Życie jest cudem”, nagrodzony specjalną nagrodą w Cannes, Grand Prix Festiwalu Filmów Bałkańskich w Sofii oraz Césarem dla Najlepszego Filmu Unii Europejskiej.
Przez pewien czas był basistą znanej, jugosłowiańskiej grupy Non-smoking Orchestra.
W 2001 roku zrealizował dokument muzyczny „Super 8 Stories”, będący zapisem trasy koncertowej zespołu. Film był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Dokument.
Jednym z ostatnich fabularnych projektów filmowych Kusturicy jest nominowany do Złotej Palmy w Cannes „Zavet” (2007) oraz dokumentalny film, którego bohaterem jest znany piłkarz – „Maradona”. W 2008 roku wyreżyserował obraz "Maradona by Kusturica". W 2009 roku zagrał w filmie "Kryptonim Farewell".
Kusturica z powodzeniem udziela się też jako aktor. W 2000 roku zagrał jedną z głównych ról we francuskim filmie Patrice’a Leconte’a „Wdowa św. Piotra” z Juliette Binoche i Danielem Auteuilem, w 2002 wziął udział w dramacie sensacyjnym Neila Jordana „Podwójny blef” z Nickiem Nolte i Ralphem Fiennesem, a w 2003 zagrał w jugosłowiańskiej produkcji „Jagoda w supermarkecie”, której był również producentem. Wystąpił w wielu epizodach na planie swoich własnych filmów (m.in. „Underground”, „Czas cyganów”).
Komentarze