Finał EnergaCamerimage. Cate Blanchett z ważną przemową
- Każdy filmów, które widzieliśmy, wiązał się z ryzykiem. Więc mówienie o tym, że nie można ryzykować, zatrudniając kobiety do filmów, to głupota i szaleństwo - powiedziała w Toruniu Cate Blanchett. Jakie produkcje wyróżniono w tym roku na Camerimage?
Start tegorocznego festiwalu EnergaCamerimage w Toruniu naznaczony był aferą wokół słów dyrektora Marka Żydowicza o filmach tworzonych przez kobiety. Pokaz filmu "Biltz" miało uświetnić spotkanie z jego reżyserem, Stevem McQueenem, który ostatecznie - w związku z aferą - odwołał swój przyjazd do Polski. Z szefowania jury Konkursu Głównego nie zrezygnowała Cate Blanchett. Aktorka, wraz z gwiazdami tegorocznego konkursu (między innymi obsypaną Oscarami Sandy Powell i operatorką Mandy Walker) odpowiedziały na skandal spotkaniem, podczas którego dyskutowano o inkluzywności w branży filmowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Finałowa gala odbyła się w sobotę, 23 listopada. I była pełna niespodzianek. Nagrodę publiczności przyznano produkcji "Tatami", najlepszym polskim filmem okrzyknięto "Kosa" ze zdjęciami Piotra Sobocińskiego Jr., a z kolei Złotą Żabą nagrodzono twórców filmu "Dziewczyna z igłą" - Michała Dymka i reżysera Magnusa von Horna.
Tuż przed ogłoszeniem wyników Konkursu Głównego na scenie pojawiła się Cate Blanchett, która wygłosiła pamiętną przemowę: - Oglądaliśmy wspólnie wiele niesamowitych filmów. Jak właściwie da się je porównać, skoro są od siebie tak różne i wszystkie wybitne? W imieniu jury chciałabym pogratulować wszystkim autorom zdjęć filmowych, których filmy były w Konkursie Głównym tegorocznego festiwalu. Dla mnie to bardzo osobiste przeżycie. Pracowałam z dwiema wybitnymi kobietami: Sandy Powell i Anną Higgs, a także czwórką wspaniałych autorów zdjęć filmowych, tj. Rodrigo Prieto, Łukasz Żal, Anthony Dod Mantle i Jolanta Dylewska, która była pierwszą kobietą, która zdobyła Złotą Żabę.
Gwiazda wygłosiła także ważny apel: - Bardzo bym sobie życzyła, by te wszystkie dyskusje, jakie tu mieliśmy na temat inkluzywności, zainspirowały nas w naszej pracy w przemyśle filmowym, żebyśmy mogli wprowadzić te postulaty w życie. Chciałabym zaapelować, żebyśmy z tak samo otwartym sercem doceniali wspaniałą pracę kobiet, autorek zdjęć filmowych.
- To apel także do producentów filmowych, by takie same ryzyko, jakie podejmują, zatrudniając mężczyzn, zastosowali wobec kobiet. Każdy z filmów, które widzieliśmy, wiązał się z ryzykiem - bez względu na to, czy autorami zdjęć są kobiety, czy mężczyźni. Więc mówienie o tym, że nie można ryzykować, zatrudniając kobiety do filmów, to głupota i szaleństwo - powiedziała, przy głośnym aplauzie z sali.
W trakcie gali specjalne nagrody powędrowały do Eda Lachmana, autora zdjęć filmowych do dziesiątek filmów, Gianfranco Rosiego - wybitnego autora filmów dokumentalnych, Williama Goldenberga - montażysty i scenografa Nathana Crowleya, który pracował przy filmie "Wicked", którego polska premiera odbyła się po finałowej gali EnergaCamerimage.
Poniżej laureaci tegorocznej edycji festiwalu:
KONKURS GŁÓWNY
Złota Żaba EnergaCamerimage 2024 w Konkursie Głównym trafiła do Michała Dymka za film "Dziewczyna z igłą" w reżyserii Magnusa von Horna
Srebrna Żaba: Lol Crawley za film "The Brutalist" w reżyserii Brady'ego Corbeta
Brązowa Żaba: Paul Guilhaume za film "Emilia Pérez" wyreżyserowany przez Jacquesa Audiarda
NAGRODA FIPRESCI: "Kąpiel diabła"
KONKURS FILMÓW POLSKICH: Piotr Sobociński Jr. za film "Kos"
KONKURS DŁUGOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH: Elizabeth Lo za film "Mistress Dispeller"
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH: Daniel Zuniga za film "Shotplayer"
KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH: Sandhya Suri za "Santosh"
KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH: Todd Martin za film "Tatami"
KONKURS WIDEOKLIPÓW: Rodrigo Prieto za teledysk Taylor Swift - Fortnight (Feat. Post Malone) wyreżyserowany przez Taylor Swift
KONKURS SERIALI TELEWIZYJNYCH: Robert Elswit za "Ripley"
NAGRODA PUBLICZNOŚCI: "Tatami"
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" opowiadamy o skandalu z "Konklawe", omawiamy porażających "Łowców skór" na Max i wyliczamy, co poszło nie tak z głośnym "Sprostowaniem". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej: