Kar-wai Wong

Reżyser, scenarzysta i producent hongkoński, jeden z najbardziej cenionych na zachodzie twórców azjatyckich. Urodził się 17 lipca 1958 roku w Szanghaju, jednak kiedy miał pięć lat, wyemigrował wraz z mamą do Hong Kongu.

Kar-wai Wong
1

Z powodu rychłego wybuchu rewolucji kulturalnej w Chinach, kraj ten został odcięty od reszty świata, co dla Kar-Waia oznaczało zerwanie bezpośrednich kontaktów z ojcem i rodzeństwem, którzy zostali uwięzieni „po drugiej stronie”. Przez te wszystkie lata prowadzili jednak intensywną korespondencję między sobą.

Już jako młody chłopiec Wong przejawiał artystyczną wrażliwość, a dzięki ojcu, który zaszczepił w nim m.in. miłość do kultury europejskiej, czytał Balzaka i Tołstoja, oglądał też wiele filmów pochodzących z tej części świata.

Studiował grafikę i fotografię. W latach 80-tych uczęszczał na kurs produkcji telewizyjnej w Hong Kong Television Broadcast, sam pracując później przy wielu realizacjach najpierw jako asystent produkcji, potem drugi reżyser, czy scenarzysta (m.in. serial „Don’t Look Now” 1981). W 1982 roku porzucił pracę w wytwórni telewizyjnej i poświęcił się pracy scenarzysty. Stworzył ok. 50 scenariuszy, z których kilkanaście było podpisanych jego nazwiskiem. Ich rozpiętość gatunkowa i tematyczna była ogromna: od komedii przez melodramat i kino akcji po pornografię.

Zadebiutował w 1988 roku pełnometrażowym filmem akcji „As Tears Go By”, który już zapowiadał późniejszy styl reżysera, a także pozyskał uznanie krytyki i publiczności. Jego niespodziewany sukces sprawił, że następny projekt („Days of Being Wilde” 1991) reżyser zrealizował już z udziałem sławnych hongkońskich aktorów, takich jak Leslie Cheung, Maggie Cheung, Andy Lau, czy Tony Leung Chiu Wai, którzy później wielokrotnie jeszcze będą pojawiać się w filmach reżysera, a niektórzy (jak Tony Leung) staną się niemal ich swoistymi „wizytówkami”.

Od filmu „Dni szaleństwa” rozpoczęła się też stała współpraca reżysera z australijskim operatorem filmowym Christopherem Doylem, którego nastrojowe zdjęcia w znaczący sposób wpłynęły na specyfikę stylu Kar-Waia. Stałym współpracownikiem Kar-Waia był, oprócz Doyle’a także scenograf William Chang.

W 1994 roku twórca zrealizował utrzymany w konwencji kina wschodnich sztuk walki film „Popioły czasu”, a także obraz, który rozsławił nazwisko reżysera w USA i w Europie – „Chungking Express” z Faye Wong w roli głównej. Jego dystrybucji podjął się zachwycony twórczością Kar-Waia Quentin Tarantino, który po dziś dzień jawnie przyznaje się do inspiracji filmami hongkońskiego twórcy.

Kolejne filmy Kar-Waia to „Upadłe anioły” (1995), „Happy Together” (1997, nagroda za reżyserię w Cannes), którego akcja rozgrywa się po raz pierwszy poza Hong-Kongiem, czy głośny także w Polsce dramat „Spragnieni miłości” (2000, Europejska Nagroda Filmowa, Cezar; nominacja do Złotego Niedźwiedzia, Złotej Palmy i nagrody BAFTA) z Tonym Leungiem i Maggie Cheung w rolach głównych.

Po realizacji kilku filmów krótkometrażowych (w tym „The Hire: The Follow” z Adrianą Limą, Clivem Owenem, Mickey Rourkiem i Forestem Whitakerem) powrócił w 2004 roku filmem utrzymanym w konwencji sci-fi „2046” (Europejska Nagroda Filmowa). W tym samym, 2004 roku wziął udział w nowelowym projekcie „Eros”, obok Stevena Soderbergha i Michelangelo Antonioniego.

Rok 2007 to realizacja filmu „Jagodowa miłość”, z udziałem amerykańskich aktorów i nie tylko – w roli głównej wystąpiła bowiem piosenkarka Norah Jones, a oprócz niej Natalie Portman, Jude Law, Rachel Weisz, czy Ed Harris.

Po tym obrazie reżyser nakręcił remake czarnego kryminału z lat 40-tych „Dama z Szanghaju”, w którym główną rolę zagrała Rachel Weisz.

Omawiając specyfikę stylu Kar-Waia często zwraca się uwagę na nastrojowość, poetyckość jego filmów, samego twórcę nazywa się zaś „poetą czasu”. Całą twórczość rozpatruje się w kontekście postmodernizmu – filmy, w których mieszają się różne poziomy kultury, które są silnie autorefleksywne i intertekstualne, a ich narracja prowadzona jest nielinearnie, w istocie idealnie przystają do postmodernistycznych „wytycznych”.

Wśród twórców, którzy znacząco wpłynęli na kształt twórczości Kar-Waia często wymienia się Johna Cassavetesa, Jean-Luca Godarda i innych twórców Nowej Fali, ale też autorów typowych produkcji „made in Hong Kong”, do których reżyser tak często sięga. Z racji istotnej roli, jaką odgrywa w filmach hongkońskiego twórcy ścieżka dźwiękowa oraz zrytmizowany montaż, przywodzą one na myśl poetykę teledysku.

Wszystkie te elementy, wraz z impresyjnymi zdjęciami Doyle’a, doskonale oddają atmosferę wielkomiejskiego wyalienowania bohaterów – problemu zawartego niemal w każdym filmie Kar-Waia, a jednocześnie decydującego w dużej mierze o popularności jego filmów w Europie. Problem samotności człowieka skazanego na funkcjonowanie w ponowoczesnym świecie nie ogranicza się bowiem do jednego kręgu kulturowego, przeciwnie, ma prawdziwie globalny zasięg.

W 2006 roku twórca przewodniczył jury MFF w Cannes. Poza wspomnianymi wyżej nominacjami i nagrodami, wielokrotnie obdarowany został rodzimymi laurami (Hong Kong Film Award) i był wyróżniany na całym świecie – od Australii, przez Sztokholm, aż po Argentynę, czy Kanadę.** W 2008 roku wyreżyserował film “Popioły czasu: Powrót”.**

Żoną Kar-wai Wonga jest Esther, mają syna Qinga (ur. 1994).

Kar-wai Wong

Źródło artykułu: WP Film
1

Wybrane dla Ciebie

Erin E. Moriarty opowiedziała o swojej chorobie i apeluje: Nie ignorujcie objawów
Erin E. Moriarty opowiedziała o swojej chorobie i apeluje: Nie ignorujcie objawów
Groźby pod adresem aktorki. Skrytykowała popularny program dla dzieci
Groźby pod adresem aktorki. Skrytykowała popularny program dla dzieci
Już 170 mln widzów na całym świecie. A na tym się nie skończy
Już 170 mln widzów na całym świecie. A na tym się nie skończy
Nimfomanka? Aktorka stanowczo dementuje
Nimfomanka? Aktorka stanowczo dementuje
"Chora, erotyczna fantazja". Aktorka odpowiada na zarzuty
"Chora, erotyczna fantazja". Aktorka odpowiada na zarzuty
Gwiazdor "American Pie" o uzależnieniu. "Grzebałem w śmietniku"
Gwiazdor "American Pie" o uzależnieniu. "Grzebałem w śmietniku"
Ważne wieści dla fanów "Reachera". Gwiazdor opublikował zdjęcie
Ważne wieści dla fanów "Reachera". Gwiazdor opublikował zdjęcie
Pęknięta łękotka, rany i siniaki. Aktorka pozywa producentów
Pęknięta łękotka, rany i siniaki. Aktorka pozywa producentów
Polski hit kosztował "grosze". Pokonał superprodukcję za 166 mln dol.
Polski hit kosztował "grosze". Pokonał superprodukcję za 166 mln dol.
Stephen King zachwycony nowym horrorem. "Król przemówił"
Stephen King zachwycony nowym horrorem. "Król przemówił"
Kryły ją tylko grube sploty. Aktorka wybrała nietypową "nagą sukienkę"
Kryły ją tylko grube sploty. Aktorka wybrała nietypową "nagą sukienkę"
Ośmieszał PRL. Cenzorzy dostawali białej gorączki
Ośmieszał PRL. Cenzorzy dostawali białej gorączki