Trwa ładowanie...
gladiator
08-11-2008 19:42

Nagroda dla montażysty "Gladiatora" i "Helikoptera w ogniu"

Nagroda dla montażysty "Gladiatora" i "Helikoptera w ogniu"
d3tj455
d3tj455

Podczas „Plus Camerimage 2008” po raz pierwszy zostanie przyznana Nagroda dla Montażysty za Szczególną Wrażliwość Wizualną. Powędruje ona do rąk Pietro Scali, jednego z najbardziej znanych i najczęściej nagradzanych montażystów filmowych na świecie, stałego współpracownika Ridleya Scotta, dwukrotnego zdobywcy Oskara.

„Plus Camerimage 2008” to Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych odbywający się w Łodzi. Wyróżniony na festiwalu montażysta, pochodzący z Sycylii Scalia, nie od razu zdecydował się na zawód montażysty.

Początkowo pragnął poświęcić się reżyserii. Jednak po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych (gdzie ukończył UCLA Film School), szybko okazało się, że jego przeznaczeniem jest montaż filmowy. Pracę przy stole montażowym zaczynał w 1987 roku jako asystent montażysty przy „Cichych ludziach” Andrieja Konczałowskiego , by już cztery lata później wraz z Joe Hutshingiem otrzymać Oskara za montaż „JFK” Olivera Stone’a.

Na następnego Oskara czekał 10 lat - w 2001 roku otrzymał tę najbardziej prestiżową nagrodę za „Helikopter w ogniu” w reżyserii Ridleya Scotta . W międzyczasie został dwukrotnie nominowany do Nagrody Akademii, za „Buntownika z wyboru” Gusa Van Santa (1997) i „Gladiatora” Ridleya Scotta (2000). Ponadto otrzymał Filmy będące owocem współpracy Pietro Scalii z takimi reżyserami jak Ridley Scott , Oliver Stone , Bernardo Bertolucci czy Gus Van Sant , jednoznacznie dowodzą, że oprócz bycia doskonałym rzemieślnikiem, Scalia jest również godnym wszelkich zaszczytów artystą, dzięki któremu możemy wierzyć w magię kina.

d3tj455

Dlaczego tak ważna jest nagroda dla montażysty? Oglądając film najczęściej pamiętamy nie pojedyncze ujęcia, lecz sceny i sekwencje. Zwykle nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ogromną rolę w tworzeniu dzieła filmowego odgrywa montażysta. To dzięki montażyście dziesiątki, a nawet setki godzin zarejestrowanego przez autora zdjęć materiału, zamieniają się w dwugodzinny film, który oglądamy na ekranie. Montażysta sprawia, że materiał filmowy zostaje skondensowany, ożywa i wywołuje w nas emocje, po które udajemy się do kina.

d3tj455
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3tj455

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj