Nowe Kino Azji na Pięciu Smakach. Zwycięzcy konkursu i filmy dostępne online
Dobiegła końca stacjonarna edycja festiwalu, a więc International People’s Jury wybrało najlepsze filmy. 17. edycja Pięciu Smaków trwa jednak dalej - widzowie w całej Polsce mogą oglądać 28 filmów z programu jeszcze do 3 grudnia!
International People’s Jury 17. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków obradowało w składzie: Pelin Çılgın, Kanako Fujita, Kiki Huang, Magdalena Nieświec, Olivia Popp, Iga Ratajczak, Eliana Resnick, Jakub Wanat.
Jury zdecydowało, że Grand Prix 17. Pięciu Smaków otrzyma "Tajemniczy pieczeniarz" Lee Jeong-honga z Korei Południowej. Jury uzasadniło swój wybór słowami:
Postanowiliśmy nagrodzić film, który tak dokładnie odzwierciedla rzeczywistość, że wręcz wprowadza w stan dyskomfortu. Przedstawia on bohatera, z którym łatwo się utożsamić pomimo jego przeciętności i wielu niedoskonałości.
W nagrodzonym przez nas filmie, zmieniająca się dynamika współczesnej rodziny ukazana została poprzez serię incydentów i wypadków, które jednoczą bohaterów mierzących się z wyzwaniami materialnymi i rozczarowującymi realiami. Film stawia istotne pytanie – czy istnieje szansa na pojednanie z rzeczywistością i zadowalające rozwiązanie?
Honorowe wyróżnienie trafiło do japońskiego filmu "Amiko" Yusuke Moriiego:
Chcielibyśmy wyróżnić film debiutującego azjatyckiego twórcy o wyjątkowym spojrzeniu i wrażliwości, którego główna bohaterka wzbudziła w jury skrajne reakcje. Oczarowując jednych, a drażniąc innych, portret tej postaci sprowokował do owocnych dyskusji.
Jako jeden z najbardziej dojrzałych debiutów sekcji konkursowej, film ten zachwycil jury swoja dbałością o szczegóły i kreatywnym wykorzystaniem muzyki i dźwięku. Poprzez umiejętne łączenie stylów i gatunków, film prezentuje zniuansowany obraz problemów obecnych w konformistycznym społeczeństwie, ukazując je oczami niezrozumiałego przez otoczenie dziecka. Specjalne wyróżnienie People’s Jury 2023 trafia do Amiko Yusuke Moriiego.
Nowe Kino Azji to sekcja konkursowa Pięciu Smaków. Jedenaście filmów, zrealizowanych przez rozpoczynających kariery, zdolnych reżyserów i reżyserki, składa się na barwną i wymowną panoramę kina azjatyckiego. Filmy z sekcji Nowe Kino Azji, które są dostępne online:
● "Amiko", reż. reż. Yusuke Morii
Przedmieścia Hiroszimy, gdzie mieszka Amiko wraz z rodzicami i starszym bratem. Dziewczynka wyraźnie różni się od innych dzieci w jej wieku. Świat objaśnia na swój własny, magiczny nieraz sposób, a lęki i wyzwania ubiera w baśniowe opowieści i piosenki. Światem kilkuletniej dziewczynki wstrząśnie niespodziewana rodzinna tragedia, która bezpowrotnie zmieni poczucie bezpieczeństwa.
● "Autobiografia", reż. Makbul Mubarak
W indonezyjskim miasteczku Rakib dogląda pustej rezydencji należącej do emerytowanego generała Purny. Jego rodzina pracuje dla rodziny wojskowego
od pokoleń. Gdy generał wraca do domu, by rozpocząć kampanię wyborczą, chłopak nawiązuje z nim bliższą relację. Więź młodego, nieopierzonego Rakiba z przeżartym cynizmem i poczuciem bezkarności dojrzałym mężczyzną jest coraz silniejsza, co doprowadzi do nieoczekiwanej spirali przemocy. Mocny, odważny głos w kinie kraju, którego nierozliczona przeszłość unosi się w powietrzu niczym gęsty smog, zatruwając każdy aspekt życia społeczeństwa.
● "Bracia", reż. reż. Lay Jin Ong
Dwaj bracia, Abang i Adik. Całe życie spędzili w cieniu wielkiego targu w dzielnicy Pudu Pasar w Kuala Lumpur. Nie dość, że ledwie wiążą koniec z końcem, to jeszcze oficjalnie nie figurują w systemie, niczym nielegalni imigranci. W wyniku niespodziewanego wypadku wroga przestrzeń miejska podda próbie braterskie więzy
● "Gaga", reż. reż. Laha Mebow
Plemię tajwańskich Atayalów od pokoleń dba o to, by ich kultura nie zniknęła z tożsamościowej mapy. Gaga to zbiór tradycji, który określa ich rytuały, porządek rzeczy, rytm upływu czasu. W centrum historii stoi rodzina Hayungów, którzy utrzymują wysoką pozycję w społeczności. Obserwujemy ich rutynę, codzienność, na jaw powoli wychodzą rodzinne sekrety, ale i polityczne aspiracje. Podbudowany mocnym realistycznym sznytem dramat Lahy Mebow to hołd dla kultury Gaga, ukazanej przez globalistyczną soczewkę.
● "Ja odchodzę, a ty śnisz", reż. reż. Nelson Yeo
Spotkanie dawnych znajomych po latach – podobnie jak w filmach Hong Sang-soo zakrapiane sporą ilością gorzkich refleksji i należycie spożytego alkoholu. Jednak wraz z upływem czasu opowiadane historie i resentymenty przyjmują formę nieoczekiwanych wizji – przeszłość zaczyna wybrzmiewać w coraz bardziej sennej postaci, a pod nią kryją się lęki, tęsknoty, nienazwane pragnienia, które przyjmują nieoczekiwaną, baśniową formę. Przepięknie nakręcony pastisz kina arthouse’owego.
● "Niech płonie", reż. Bui Thac Chuyên
Południowe wybrzeże Wietnamu, wioska Thom Rom. To miejsce, w którym struktury dnia codziennego wciąż wyznaczają patriarchalne reguły; przestrzeń, w której życie każdego z mieszkańców wioski połączone jest z płynącym rytmem rzeki. Poznajemy trzy kobiety i trzy historie o miłości, splątane ze sobą w delcie Mekongu. Obserwujemy bohaterki w codzienności na przestrzeni kilku lat, głównie w obrazie codziennych zmagań z naturą, w przepływie obowiązków i rutyny, wypalającej powtarzalnością. W takich warunkach trudno osiągnąć poczucie spełnienia. Za to w rozedrganych sercach bohaterek tli się mnóstwo rozczarowania, które musi znaleźć ujście…
● "U twego boku", reż. reż. Chihiro Ito
Miyama wraz z partnerką i jej córką mieszkają z dala od wielkomiejskiego zgiełku. W przepastnej zieleni prefektury Nagano odnajdują azyl dla myśli i spokój ducha. Do tego lokalni mieszkańcy wykorzystują nadnaturalne zdolności Miyamy – potrafiącego usłyszeć myśli innych, ale też wyleczyć z traum i cielesnych barier. Rutyna w zgodzi z przepływającym światem mogłaby trwać, gdyby nie to, że w pobliżu mężczyzny zaczynają pojawiać się tajemnicze zjawy, które widzi tylko on.
● "Witaj w piekle", reż. reż. Lim Oh-jeong
Trudno właściwie powiedzieć, czy Na-mi i Sun-woo się lubią. Gnębione przez szkolne koleżanki dziewczyny trzymają się razem, w duecie nawigują przez szarą codzienność. Kiedy plan wspólnego odebrania sobie życia nie wypala, postanawiają udać się do źródeł swojego cierpienia i dokonać zemsty. Prowodyrką prześladowań była Chae Rin, ale przeprowadziła się do Seulu i dołączyła do głęboko religijnej wspólnoty. Wygląda na to, że znajduje się już po jasnej stronie mocy. Jednak coś w tej wspólnocie nie gra, o czym bohaterki dosyć szybko się przekonają. Debiutująca Lim nie bierze jeńców – stworzyła ostrą i pełną zaskoczeń czarną komedię, będącą anarchistyczną satyrą na współczesną Koreę.
Edycja online 17. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego trwa do 3 grudnia! Na platformie www.piecsmakow.pl możecie oglądać 28 filmów. Karnety online są dostępne do ostatniego dnia wydarzenia: www.piecsmakow.pl/artykul.do?id=21&mid=140.