Polsko-sycylijska farsa

Daleki jestem od wpadania w zachwyt nad filmem „Dublerzy”, od tego, aby uznać film ten za coś dobrego, ciekawego, interesującego. Jest zasadniczo odmiennie.

Dodatkowo daleki jestem od tak górnolotnych tonów, jakie padły w tekście Bartosza Sztybora, gdyż wciąż dzieli nas spora przepaść, jeśli chodzi o szczególne, wyjątkowe pod każdym względem dokonania filmowe. Dlatego porównywanie „Dublerów” do „Nocnej straży” jest zasadniczo nie na miejscu, jest dużym nieporozumieniem.

Nasza polsko-sycylijska farsa nie jest tą, na którą można spojrzeć przychylnym okiem i będę bardzo zdziwiony, jeśli spojrzy takowym na „Dublerów” filmowy świat. Nie jest to film na eksport, nie jest to obraz, który powinniśmy promować. Niestety, tak właśnie jest.

Stworzenie polskiej Sycylii, a może raczej polskich korzeni, to pomysł ciekawy, to fakt, ale wykonanie pozostawia wiele do życzenia. Scena „sycylijska”… pewna nieudolność słowa, treści, obrazu, pracy kamery i ta kanonada na wiwat, po co?

Cóż z tego, że w całym filmie jest ponad 400 efektów specjalnych, cóż z tego, że szukamy sposobu na skumulowanie kilku hitów w jednym, jednak może powinniśmy być bardziej oryginalni. Może warto znaleźć coś własnego, rodzimego, niż kopiować „Ojca chrzestnego”, „Matrix” i sięgać po wzorce, które w kinie polskim, jakoś nie mogą się przyjąć. Wspomniana „Nocna straż”, to film doskonały pod każdym względem, czerpie pewne wzorce, ale jest to obraz głęboko zakorzeniony w tradycji rosyjskiej, zarówno w języku, w jakim nakręcono film, jak też w innych, istotnych elementach. Obraz, który zaskoczył mnie maksymalnie.

„Dublerów” nie ratuje również dobra, interesująca, godna uznania obsada. Aktorzy zagrali na pół gwizdka, zabrakło zaangażowania, wczucia się w role, czegoś naprawdę zabrakło. Na uwagę zasługuje ostania rola Janosika, w filmie „Dublerzy” Marek Perepeczko w pięknym stylu po raz ostatni wcielił się w rolę. Jego Don Corazzi jest naprawdę ujmujący. Po przeciwnej stronie barykady, w rodzinie Giambini, prym wiedzie piękna Sophia i to druga rola, godna uznania. O Magdalenie Czerwińskiej, jak dotąd niewiele wiem, ale chętnie będę się przyglądał jej aktorskim poczynaniom.

Nie ma tu karkołomnych akcji, nie ma dialogów, godnych Bartosza Wierzbięty, nie ma zdjęć, które zasługują na uznanie. Andrzej Grabowski, którego cenię i podziwiam za wszechstronność aktorską, tu niestety nie istnieje. Jest cieniem swoich dotychczasowych dokonań. „Dublerzy” to przekombinowane pod każdym względem dzieło, które rozminęło się z zamysłem twórców i koncepcją na ciekawą, czarną komedię.

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"