Toni Collette

Ceniona aktorka australijska młodszego pokolenia, z powodzeniem występująca również w produkcjach hollywoodzkich. Wszechstronna, charyzmatyczna i dość charakterystyczna, została dostrzeżona już u progu kariery, brawurowo wcielając się w postać tytułowej bohaterki komediowego „Wesela Muriel”. Później można ją było oglądać w całkowicie odmiennych wcieleniach w tak głośnych produkcjach, jak: „Godziny”, „Idol”, „Był sobie chłopiec”, „Mała Miss”, czy „Szósty zmysł”. Rola w tym ostatnim przyniosła jej nominację do Oskara.

Obraz

Urodziła się 1 listopada 1972 roku w Sydney, w Australii, jako najstarsza z trójki rodzeństwa. Dorastała na przedmieściach Sydney. Jako dziecko uwielbiała śpiewać, a w wieku 14 lat zadebiutowała na scenie w muzycznej produkcji „Godspell”. Dwa lata później wstąpiła do Australian Theatre for Young People, by bliżej zapoznać się ze scenicznym musicalem.

Wszystko to zawiodło ją na studia aktorskie w prestiżowym, australijskim National Institute of Dramatic Art, z których zrezygnowała po trzech semestrach, korzystając z szansy zagrania w scenicznej adaptacji „Wujaszka Wani”.

Wkrótce potem zadebiutowała zarówno na małym (serial „A Country Practice” 1990), jak i dużym ekranie (komedia „Menedżer w bamboszach” z Anthonym Hopkinsem 1992).** Szybko nadeszła pierwsza przełomowa rola tytułowej bohaterki w komediowym „Weselu Muriel” (1994). Rola pulchnej fanki Abby (Collette przytyła do tej roli 15 kg) przyniosła jej pierwszą z pięciu Australijskich Nagród Filmowych, pierwszą nominację do Złotego Globu i międzynarodowy rozgłos.**

Nie licząc uhonorowanego kolejnym rodzimym laurem, występu w australijskim dramacie „Historia Liliany” w reżyserii Jerzego Domaradzkiego (1995), najbliższe lata to występy komediowe: w „Operze u czubków”, u boku Gwyneth Paltrow w romantycznych komediach „Emma” i „Żałobnik” (wszystkie z 1996), obok Parker Posey i Lisy Kudrow w „Urzędowaniu”, w kryminalnym „Małym wielkim gangu” i w romantycznej komedii „Diana i ja” (wszystkie z 1997).

Doceniano ją jednak za kreacje w produkcjach o skrajnie odmiennej tonacji: za drugoplanowy występ w dramacie „Chłopcy” (1998, Australijska Nagroda Filmowa), kreację żony tytułowego „Idola” w muzycznym filmie Todda Haynesa (1998), rolę matki małego posiadacza niezwykłego „Szóstego zmysłu” (1999, Blockbuster Entertainment Award, nominacja do Oskara), występ u Petera Greenawaya w filmie „8 i pół kobiety” (1999), drugoplanową rolę Kitty w osławionych „Godzinach” Stephena Daldry’ego (2002, Boston Society of Film Critics Award, Vancouver Film Critics Circle Award), czy gwiazdorski występ w dramacie/romansie „Japońska historia” (2003, Australijska Nagroda Filmowa).

W międzyczasie zadebiutowała na Brodawayu w musicalu „The Wild Thing”, z miejsca zgarniając nominację do nagrody Tony (2000), dwukrotnie spotkała się z Samuelem L. Jacksonem na planie głośnego filmu akcji „Shaft” (2000) i thrillera „Zmiana pasa” z Benem Affleckiem (2002) i po raz pierwszy partnerowała Gregowi Kinnearowi w filmie TV „Kolacja z przyjaciółmi” Normana Jewisona (2001).

** Zanim para aktorów ponownie spotkała się pięć lat później, by raz jeszcze zagrać filmowe małżeństwo w zwariowanej, obsypanej nagrodami komedii „Mała Miss” (2006, nominacja do BAFTA i Złotego Globu), Collette zaliczyła cały szereg innych, komediowych występów: w surrealistycznym „Hotelu Splendide” z Danielem Craigiem (2000), głośnej komedii romantycznej „Był sobie chłopiec” z Hugh Grantem (2002, nominacja do BAFTA, Boston Society of Film Critics Award), kryminalnych komediach: „Szemrany interes” (2002) i „Ujęcie” (2004), w „Connie i Carli” (2004) i obok Cameron Diaz w „Siostrach” (2005).**

W 2006 roku, prócz występu w przebojowej „Małej Miss”, zagrała także w dwóch thrillerach („Nocny słuchacz” z Robinem Williamsem; „Like Minds”, debiut w roli producentki wykonawczej) i w dwóch dramatach („Siedem żyć”; „Tsunami – po katastrofie”, nominacja do Emmy i Złotego Globu). Rok 2007 to dołączenie do gwiazdorskiej obsady filmu „Wieczór” oraz udział w debiucie reżyserskim Alana Balla „Nothing Is Private”, zaś 2008 – produkcja wykonawcza oraz gwiazdorski udział w dramacie „Czarny balonik” (Australijska Nagroda Filmowa, Film Critics Circle of Australia Award) i w czarnej komedii „Cześć, jestem Esther” Cathy Randall. Ostatnią produkcją z udziałem Collette jest serial komediowy „United States of Tara”, gdzie gra tytułową rolę (2009).

Toni Collette

Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
"Zagrała matkę-potwora". Kulesza mówi o przemocy
"Zagrała matkę-potwora". Kulesza mówi o przemocy
"Okropna aktorka". Ostro krytykuje Gal Gadot
"Okropna aktorka". Ostro krytykuje Gal Gadot
Nie przejdzie na emeryturę. "Ile zapłacą, gdzie będziemy?"
Nie przejdzie na emeryturę. "Ile zapłacą, gdzie będziemy?"
"Widowisko". Spektakularny film za 250 mln dolarów. Wyjawia pierwsze szczegóły
"Widowisko". Spektakularny film za 250 mln dolarów. Wyjawia pierwsze szczegóły
Dwa razy umknął śmierci. Za każdym razem na planie swojego filmu
Dwa razy umknął śmierci. Za każdym razem na planie swojego filmu
"SpongeBob: Klątwa Pirata" w kinach. Na tę animację czekają nie tylko dzieci
"SpongeBob: Klątwa Pirata" w kinach. Na tę animację czekają nie tylko dzieci
Agnieszka Podsiadlik dla WP: "Maseczki, izolacja, zasieki, kontrole. Wszystko to brzmiało i wyglądało znajomo"
Agnieszka Podsiadlik dla WP: "Maseczki, izolacja, zasieki, kontrole. Wszystko to brzmiało i wyglądało znajomo"
Magaprzebój powraca. 200 mln dolarów za osiem odcinków
Magaprzebój powraca. 200 mln dolarów za osiem odcinków
Justin Baldoni mówi o spotkaniu z mężem Blake Livley. "To była zasadzka"
Justin Baldoni mówi o spotkaniu z mężem Blake Livley. "To była zasadzka"
"Pełna sprośności". Kina będą pękać w szwach
"Pełna sprośności". Kina będą pękać w szwach
Camerimage 2025. Hołd dla Davida Lyncha i powrót Cate Blanchett
Camerimage 2025. Hołd dla Davida Lyncha i powrót Cate Blanchett
"Mają niezwykłą moc". Polskimi filmami zachwyca się cały świat
"Mają niezwykłą moc". Polskimi filmami zachwyca się cały świat