Z kamerą wśród zgliszczy świata: kino post-apokaliptyczne
10 wizji końca świata
Wizje świata po jego umownym końcu – apokalipsie – od dawien dawna nie dawały spać filmowcom. Już dystopijny ‘’Metropolis’’ (1927) Fritza Langa zdradzał niepokoje względem niepewnej przyszłości, w której człowiek może zostać zastąpiony przez maszynę. Społeczno-politycznym czynnikiem, który spowodował nagły wzrost zainteresowania tematykę post-apokaliptyczną był wybuch zimnej wojny.
Wizje świata po jego umownym końcu – apokalipsie – od dawien dawna nie dawały spać filmowcom. Już dystopijny ‘’Metropolis’’ (1927) Fritza Langa zdradzał niepokoje względem niepewnej przyszłości, w której człowiek może zostać zastąpiony przez maszynę. Społeczno-politycznym czynnikiem, który spowodował nagły wzrost zainteresowania tematyką post-apokaliptyczną, był wybuch zimnej wojny.
Perspektywa nuklearnej zagłady rozbudzała wyobraźnię reżyserów – to w latach 50. powstały takie filmy jak ‘’Wojna światów’’ na motywach słynnego słuchowiska Orsona Wellesa czy ‘’Świat, ciało i szatan’’, w którym górnik grany przez Harry’ego Belafonte* przeżywa apokalipsę ukryty pod ziemią,* a gdy wychodzi na powierzchnię i krąży po opustoszałych ulicach Nowego Jorku, zdaje się mu – i widzom – że jest ostatnim żyjącym człowiekiem.
Kino post-apokaliptyczne wraca właśnie na ekrany pod znamiennym tytułem: ‘’1000 lat po Ziemi’’. Reżyseruje M. Night Shyamalan, co może wróżyć dobrze ('’Szósty zmysł’’ i ‘’Niezniszczalny’’)
albo i źle (cała reszta filmografii). Niepewni jutra oraz tego, co zaprezentuje tym razem będący od lat w spadkowej formie twórca ‘’Osady’’, przypominamy dziesięć najbardziej sugestywnych spośród licznych filmowych wizji świata po zagładzie.