Trwa ładowanie...

52. KFF: Pierwsze perły Krakowskiego Festiwalu Filmowego 2012

52. KFF: Pierwsze perły Krakowskiego Festiwalu Filmowego 2012Źródło: Biuro prasowe KFF
dz5zebu
dz5zebu

W piątek 10 lutego kończy się proces przyjmowania zgłoszeń na 52. Krakowski Festiwal Filmowy, który w tym roku odbędzie się w dniach 28 maja do 3 czerwca. Liczba nadesłanych filmów już przekroczyła dwa tysiące. Znane są także pierwsze decyzje selekcyjne.

Jak mówi doświadczenie organizatorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego, na ostatniej prostej proces rejestracji filmów nabiera rozpędu – ich liczba gwałtownie wzrasta nawet o sto tytułów dziennie. Selekcja trwa jednak od kilku miesięcy, dlatego już dziś przedstawiamy kilka tytułów filmów, które zostały zakwalifikowane do konkursów tegorocznej edycji festiwalu.

Wiemy już na pewno, że jednym z filmów, jakie będą reprezentować Polskę w międzynarodowym konkursie dokumentalnym jest film ** „Wiera Gran”. Planowany podczas festiwalu pokaz filmu w Krakowie to jego prapremiera światowa, dlatego też nadamy jej szczególny charakter. Wkrótce po projekcji festiwalowej obraz pojawi się także na antenie współproducenta wydarzenia, Programu 2 Telewizji Polskiej, by również widzowie z całego kraju mogli obejrzeć fascynujący portret zjawiskowej pieśniarki żydowskiej – mówi dyrektor festiwalu, Krzysztof Gierat.

Wśród kandydatów do zwycięstwa w tym samym konkursie warto wymienić również norwesko-angielski film Karen Winther „Zdrada” („The Betrayal”) – który choć nie relacjonuje tragicznych wydarzeń na wyspie Utoya, to jednak poprzez zastosowaną konwencję dziennika intymnego reżyserki opisuje stan ducha ekstremistów po dwóch stronach barykady – czy zrealizowaną pod wpływem kubańskiej fascynacji „Ojczyznę albo śmierć” („Motherland Or Death”) rosyjskiego mistrza dokumentu Witalija Mansky'ego. Uwagę przyciągnie z pewnością także włoski, a jednocześnie bardzo amerykański co do tematu i realizacji film Sabriny Varani „Harleyem do nieba” („Riding for Jesus”) – brawurowo opowiedziana historia nawróconego easy ridera, który staje się charyzmatycznym pastorem motocyklistów.

Krótki metraż zostanie zaprezentowany na festiwalu w trzech gatunkach: fabuły, dokumentu i animacji. Do międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych stanie miedzy innymi zasługujący na szczególną rekomendację obraz Danisa Tanovica. Dobrze znany polskiemu widzowi autor „Ziemi niczyjej” i „Piekła”, zrealizowanego na podstawie scenariusza Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza, tym razem nakręcił krótki „Bagaż” („Baggage”), smutną opowieść o trudzie uwalniania się z wojennych traumatycznych wspomnień, która nam, świadkom z daleka, uświadamia jak szybko zapomnieliśmy o piekle bałkańskiej rzezi – rekomenduje Krzysztof Gierat, dyrektor festiwalu. Warto wspomnieć także o „Zimowej żabie” („Winter Frog”) Slony'ego Sow, ze świetną kreacją Gerarda Depardieu, czy „Stanie wyjątkowym”
(„Curfew”) Shawna Christensena, laureacie nagrody publiczności na zakończonym właśnie 34. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand. Dwa filmy pomogą nam zrozumieć, jak niewielka granica dzieli negację od akceptacji życia w różnych jego wymiarach. Na polecenie zasługuje także niemiecka miniatura „Umieramy” („We Die”) Josephine Links, w której skontrastowane kadry dwóch ciał, reżyserki i jej babki, stają się rodzajem testamentu przekazanego bezpośrednio, „z rąk do rąk”.

dz5zebu

Do selekcji na konkurs polski zarejestrowano dotąd 139 filmów. Organizatorzy festiwalu przewidują, że będzie ich dwa razy więcej: łącznie 250 fabuł, dokumentów i animacji. Znamienne, że pierwszy przyjęty bez wahań, konkursowy film polski nadszedł ze Sztokholmu. Wieloletni uczestnik, ale i juror Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Leo Kantor, nadesłał swój obraz „Tam gdzie rosną porzeczki” – niezwykły monodram dziecka Holocaustu, sfotografowany przez wybitnego polskiego operatora Witolda Adamka – mówi dyrektor festiwalu, Krzysztof Gierat.

dz5zebu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dz5zebu

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj