Angela Bassett

Jedna z najbardziej cenionych czarnoskórych aktorek amerykańskich. Pamiętna odtwórczyni postaci Tiny Turner w biograficznym dramacie muzycznym „Tina”.

Obraz

Urodziła się 16 sierpnia 1958 roku w Nowym Jorku, dorastała w St. Petersburgu na Florydzie, wychowywana samodzielnie przez matkę. Była uczennicą o ponadprzeciętnych zdolnościach, aktywnie działającą w rozmaitych przyszkolnych organizacjach. Nikogo nie zdziwił więc fakt otrzymania przez nią prestiżowego stypendium na Yale University. To właśnie na tej uczelni ukończyła studia z kultury afro-amerykańskiej, jeszcze zanim zdecydowała się zająć na poważnie aktorstwem.

Karierę zaczynała od występów na scenie. Szczególnie owocna okazała się współpraca z reżyserem Lloydem Richardem, dzięki któremu zadebiutowała na Broadwayu w spektaklu „Ma Rainey’s Black Bottom” (1985). W tym samym roku po raz pierwszy pojawiła się na małym ekranie w thrillerze „Podwójne ujęcie”, a rok później nastąpił jej debiut filmowy w roli reporterki telewizyjnej w filmie akcji „F/X” z Brianem Dennehy (1986).

Przełom w karierze Bassett nastąpił dopiero w kolejnej dekadzie. Pierwszą ważną rolą była ta u boku Laurence’a Fishburne’a w kryminalnym filmie „Chłopaki z sąsiedztwa” Johna Singletona (1991). Rok później po raz pierwszy miała okazję wcielić się w realnie istniejącą postać, kreując rolę Katherine Jackson w biograficznym dramacie TV „The Jacksons: An American Dream”. Znacznie ważniejszy, wręcz przełomowy okazał się jednak występ u boku Denzela Washingtona i kreacja dr Betty Shabazz, żony tytułowego bohatera historyczno-biograficznego dramatu „Malcolm X” Spike’a Lee (1992). Rola przyniosła jej pierwszą z dziesięciu Image Award.Do postaci muzułmańskiej bohaterki powróciła trzy lata później na planie dramatu „Czarne Pantery”.

W 1993 roku, Bassett triumfowała jako pierwsza, czarnoskóra zdobywczyni Złotego Globu w kategorii ‘najlepsza aktorka w musicalu lub komedii’, jak również zdobywczyni zaszczytnej nominacji do Oskara za pierwszoplanową rolę kobiecą w biograficznym dramacie muzycznym „Tina”. Kreacja słynnej piosenkarki, Tiny Turner uczyniła z niej prawdziwą gwiazdę. Po dziś dzień pozostaje jedną z najbardziej reprezentatywnych ról w całej filmografii aktorki.

Po sukcesie „Tiny” propozycje posypały się jak z rękawa. W samym tylko 1995 roku, aktorka została gwiazdą czterech głośnych produkcji, w tym komedii Wesa Cravena „Wampir w Brooklynie” z Eddiem Murphym, komedii romantycznej Foresta Whitakera „Czekając na miłość” z Whitney Houston i filmu sci-fi „Dziwne dni” z Juliette Lewis i Ralphem Fiennesem (nagroda Saturna).

Co roku pojawiała się przynajmniej w jednej głośnej produkcji: 1997 to występ w thrillerze sci-fi „Kontakt” Roberta Zemeckisa, z Jodie Foster, 1998 - tytułowa rola w romansie „Jak Stella zdobyła miłość”, 1999 - ponowne spotkanie z Wesem Cravenem na planie dramatu muzycznego „Koncert na 50 serc” z Mery Streep, a 2000 – gwiazdorski występ w thrillerze sci-fi „Supernova” z Jamesem Spaderem.

W 2001 roku wystąpiła u boku Roberta De Niro, Marlona Brando i Edwarda Nortona w kryminalnym filmie akcji „Rozgrywka” Franka Oza oraz zachwyciła krytykę dzięki pierwszoplanowej kreacji w dramacie TV „Gdzieś w Luizjanie” (Black Reel Award, jedna z kolejnych nagród Image, nominacja do Screen Actors Guild Award). Przy okazji debiutowała tutaj w roli producentki telewizyjnej. W 2002 roku raz jeszcze miała okazję wcielić się w autentyczną postać historyczną, jako tytułowa bohaterka wyprodukowanego przez siebie, biograficznego dramatu TV „The Rosa Parks Story” (Black Reel Award, Image Award, nominacja do Emmy).

W ostatnim czasie coraz częściej grywa na małym ekranie. W 2005 roku pojawiła się jako szefowa CIA w słynnym serialu „Alias – Agentka o stu twarzach”, zaś w 2008 roku dołączyła do obsady „Ostrego dyżuru”, jako dr Cate Banfield. Wśród ostatnich filmów z jej gwiazdorskim udziałem znalazły się m.in. familijny dramat „Akeelah i jej nauczyciel” (2006, Black Movie Award), „Meet the Browns” (2008) i kolejny, biograficzny dramat muzyczny „Notorious” (2009), opowiadający tragiczną historię czarnoskórego rapera, Christophera Wallace’a.

Bassett ma na swoim koncie pewne dokonania w zakresie dubbingu filmowego. Wśród najbardziej znanych ról tego typu znajdują się: kreacja szefowej tytułowego bohatera słynnej komedii „Mr. & Mrs. Smith” z Bradem Pittem i Angeliną Jolie (2005) oraz rola Mildred z animowanej „Rodzinki Robinsonów” (2007).

Angela Bassett

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Aktor i modelka OnlyFans? To nie tak, jak wszyscy pomyśleli
Aktor i modelka OnlyFans? To nie tak, jak wszyscy pomyśleli
Do obejrzenia w domu. Alternatywna historia I wojny światowej
Do obejrzenia w domu. Alternatywna historia I wojny światowej
Kręciły intymne sceny. Sieklucka mówi o kulisach
Kręciły intymne sceny. Sieklucka mówi o kulisach
Metamorfoza Russella Crowe. Zaskoczył widzów swoim wyglądem
Metamorfoza Russella Crowe. Zaskoczył widzów swoim wyglądem
Tych premier nie możecie przegapić jesienią. Największa rola The Rocka
Tych premier nie możecie przegapić jesienią. Największa rola The Rocka
Jennifer Lopez o rozwodzie z Affleckiem: "To najlepsze, co mnie spotkało"
Jennifer Lopez o rozwodzie z Affleckiem: "To najlepsze, co mnie spotkało"
"Rola godna Oscara". Takiego DiCaprio jeszcze nie widzieliśmy
"Rola godna Oscara". Takiego DiCaprio jeszcze nie widzieliśmy
Festiwal narcyzmu. Quebo zrobił film o swojej własnej wyjątkowości
Festiwal narcyzmu. Quebo zrobił film o swojej własnej wyjątkowości
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek