David Lynch

Jeden z najbardziej oryginalnych amerykańskich twórców filmowych. Reżyser i scenarzysta, którego surrealne wizje materializowane w kolejnych filmach od ponad dwudziestu lat wzbudzają nie słabnące zainteresowanie krytyki i wiernej publiczności. Uważany za jednego z przedstawicieli filmowego postmodernizmu, szerokiej publiczności znany jako twórca serialu telewizyjnego „Miasteczko Twin Peaks”.

Obraz

O wiele bardziej doceniany w Europie, niż w rodzinnych Stanach, w 1990 roku został laureatem Złotej Palmy w Cannes za „Dzikość serca”, a w 2006 - Honorowego Złotego Lwa w Wenecji.

Urodził się 20 stycznia 1946 roku w miejscowości Missoula w stanie Montana w USA.

Studiował sztuki piękne w bostońskiej School of the Museum of Fine Arts.

Pierwsze animacje, będące emanacją surrealistycznych pasji realizował już jako 20-latek („Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze” 1966, „Alfabet” 1968, „Babcia” 1970).

** Jego debiutem pełnometrażowym była finansowana przez American Film Institute „Głowa do wycierania” (1977), będąca kontynuacją eksperymentów z poprzedniej dekady.**

Sukces debiutu umożliwił mu realizację wysokobudżetowych filmów: „Człowieka słonia” (1980, 8 nominacji do Oscara, 4 nominacje do Złotego Globu i 7 nominacji do BAFTA, w tym za scenariusz i reżyserię oraz César dla Najlepszego Filmu Zagranicznego) z Anthonym Hopkinsem, Anne Bancroft i Johnem Gielgudem i niezbyt udanej ekranizacji „Diuny” (1984) Franka Herberta z udziałem Stinga oraz jednego z ulubionych aktorów Lyncha - Kyle’a MacLachlana.

MacLachlan pojawił się dwa lata później w pierwszym w pełni autorskim, mrocznym dziele reżysera, pochodzącym z 1986 roku „Blue Velvet” (nominacja do Oscara za reżyserię, nominacja do Złotego Globu za scenariusz, dwie nominacje do Independent Spirit Award) z udziałem jego przyszłej partnerki życiowej, Isabelli Rossellini.

Film zawierał w sobie niemal wszystkie charakterystyczne również dla późniejszej twórczości reżysera motywy, szczególnie zaś wątek dwoistości świata, drugiej, makabrycznej „strony lustra”.

Zawierał w sobie mieszankę „realnego” z „irracjonalnym”, charakteryzował się specyficzną konstrukcją, w ramach której z pozoru logiczna fabuła zostawała nagle „zakłócona” wizjami żywcem wziętymi z koszmarnego snu, lub co najmniej „nie z tego świata”. Biorąc za punkt wyjścia „grzeczną” formułę klasycznego gatunku, łamiąc jej konwencje w najmniej oczekiwanym momencie, reżyser prowadził tu swoistą grę z widzem.

Obraną strategię kontynuował w niemal wszystkich późniejszych dziełach.

W 1990 roku zabawił się konwencjami opery mydlanej i strukturą kryminału, realizując wraz z Markiem Frostem „Miasteczko Twin Peaks” z MacLachlanem (w 1992 roku powstała kinowa wersja filmu „Twin Peaks: Ogniu krocz ze mną”, nominacja do Złotej Palmy).

Serial otrzymał 5 nominacji do nagród Emmy oraz stał się hitem małego ekranu na całym świecie.

W tym samym roku zrealizował sztandarowe dzieło filmowego postmodernizmu - „Dzikość serca” (1990) z Nicolasem Cagem i Laurą Dern.

Film otrzymał Złotą Palmę w Cannes ugruntowując i tak już silną pozycję reżysera jako jednego z najwybitniejszych, współczesnych twórców filmowych.

Rok 1997 to realizacja pamiętnego, wysmakowanego wizualnie horroru „Zagubiona autostrada” z Billem Pullmanem i Patricią Arquette, a 1999 – z pozoru „nielynchowskiej” „Prostej historii” (nominacja do Złotej Palmy i Independent Spirit Award za reżyserię, Europejska Nagroda Filmowa - Screen International Award).

Podpisany w 2001 roku „Mulholland Drive” z Naomi Watts i Laurą Harring przyniósł mu nagrodę za reżyserię w Cannes, Césara dla Najlepszego Filmu Zagranicznego, nominację do Nagrody Akademii za reżyserię, dwie nominacje do Złotego Globu oraz liczne nagrody krytyków.

Ostatnim dziełem reżysera jest zrealizowany częściowo w Polsce i z udziałem polskich aktorów (Karolina Gruszka, Krzysztof Majchrzak) obraz „INLAND EMPIRE” (2007, Future Film Festival Digital Award w Wenecji) z Laurą Dern i Justinem Theroux, który po raz pierwszy podzielił krytyków i publiczność, znajdując zarówno przeciwników, jak i orędowników tezy, że jest to „kolejny najlepszy film Davida Lyncha”. W 2007 roku wyreżyserował film “Kocham kino”.

** Reżyser jest laureatem nagród za całokształt twórczości na festiwalu w Sztokholmie (2003), nagrody American Film Institute im. Franklina J. Schaffnera (1991), Orderu za Wkład w Polską Kulturę (2003), Nagrody dla Reżysera za Szczególną Wrażliwość Wizualną oraz dla Duetu Reżyser-Operator (wraz z Frederickiem Elmesem) na festiwalu Camerimage w Łodzi (2000) i Honorowego Złotego Lwa w Wenecji (2006). ** Jest stałym bywalcem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage w Łodzi. Zakochany w klimacie miasta, jest jednym z inwestorów i pomysłodawców powstania tam Centrum Sztuki Świata.

Stale współpracuje z kompozytorem Angelo Badalamentim, którego muzyka w znaczący sposób wpływa na specyfikę Lynchowskich obrazów.

Znany jest z niechęci wobec ujawniania jakichkolwiek tropów interpretacyjnych swoich dzieł.

David Lynch

Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
To rak. Aktorka podzieliła się straszną diagnozą
To rak. Aktorka podzieliła się straszną diagnozą
Stała i zalewała się łzami. Tak opłakuje zmarłą aktorkę
Stała i zalewała się łzami. Tak opłakuje zmarłą aktorkę
Uzbrójcie się w cierpliwość. Megahit Netfliksa powraca, ale nie tak szybko
Uzbrójcie się w cierpliwość. Megahit Netfliksa powraca, ale nie tak szybko
Hej, Gabi, zabierz nas do kina! Dzieci będą zadowolone
Hej, Gabi, zabierz nas do kina! Dzieci będą zadowolone
Radykalna metamorfoza aktora. Dziś wygląda jak kulturysta
Radykalna metamorfoza aktora. Dziś wygląda jak kulturysta
"Będzie przez lata żałował". Już nie dostanie drugiej szansy
"Będzie przez lata żałował". Już nie dostanie drugiej szansy
Reżyser "Chopina" o skrajnych reakcjach na film: "Może niektórzy mieli zbyt wysokie oczekiwania"
Reżyser "Chopina" o skrajnych reakcjach na film: "Może niektórzy mieli zbyt wysokie oczekiwania"
Ciąg dalszy nastąpi. Pierwsza część pobiła w Polsce rekord "Kleru"
Ciąg dalszy nastąpi. Pierwsza część pobiła w Polsce rekord "Kleru"
Syn opowiedział o jego nawykach. "Jest mi go bardzo żal"
Syn opowiedział o jego nawykach. "Jest mi go bardzo żal"
Powrócił po 50 latach. Widzowie siedzieli na sali do końca napisów
Powrócił po 50 latach. Widzowie siedzieli na sali do końca napisów
Nowy "Glina", nowy świat. Kultowy serial wrócił i jest ciekawie
Nowy "Glina", nowy świat. Kultowy serial wrócił i jest ciekawie
Elliott Page wraca na wielki ekran. To dla niego niezwykle ważna rola
Elliott Page wraca na wielki ekran. To dla niego niezwykle ważna rola