"Jestem taka piękna!". Poznaj 10 filmów o silnych kobietach
29.06.2018 | aktual.: 03.07.2018 21:38
Amy Schumer otwarcie mówi, co myśli. Nie boi się opinii innych i z radością celebruje piękno kobiecego ciała niezależnie od rozmiaru. W "Jestem taka piękna!” pokazuje, że siła zależy od poczucia własnej wartości, a pewność siebie sprawia, że piękno wewnętrzne przejawia się na zewnątrz.
Filmowe kobiety są silne, bezkompromisowe i osiągają sukcesy wbrew oczekiwaniom społeczeństwa. Idące pod prąd, wychodzące z kolein utartych szlaków wyznaczają drogę kolejnym pokoleniom. Kobiety potrafią walczyć o swoje, nie znoszą przeciwności, a trud uznają za kolejne wyzwanie, któremu – różnymi sposobami – będą w stanie sprostać. I choć wciąż o sile kobiecości opowiadają mężczyźni, w historii kina nie zabrakło wiarygodnych i przejmujących żeńskich portretów.
Filmowe opowieści pokazują, że nie ma rzeczy niemożliwych. Nieważne, czy chodzi o poszukiwanie pracy, wyrażanie artystycznej wrażliwości czy przekraczanie granic własnej fizyczności. Bohaterki tego zestawienia wyznaczają swój cel daleko za horyzontem i nie boją się do niego uparcie dążyć. Oto filmy o niezłomnych kobietach.
Erin Brockovich
Erin Brockovich, brawurowo zagrana przez Julię Roberts, jest dwukrotną rozwódką, która samotnie wychowuje trójkę dzieci. Bez wykształcenia i pracy zmaga się z problemami finansowymi. W znalezieniu zatrudnienia nie pomaga jej wybuchowy temperament i nieco ekscentryczne podejście do mody. Jednak Erin nie zamierza łatwo rezygnować, a dzięki ostremu językowi potrafi rzucić wyzwanie spiętym i zapiętym pod szyję mężczyznom z korporacji, którzy za nic mają bezpieczeństwo i zdrowie malej społeczności. Kobieta wypowiada wojnę koncernowi zanieczyszczającemu wodę i nie spocznie, dopóki nie wygra ostatniej bitwy.
Służące
"Służące” to opowieść o kobiecej solidarności i wsparciu, które może dodawać skrzydeł. Skeeter (Emma Stone) jest początkującą dziennikarką marzącą o pięknym początku kariery. Niezależna twórczość w latach 60. XX wieku jest nie lada wyzwaniem, szczególnie że kobieta planuje pisać o czarnoskórych kobietach z jej miasteczka. Kiedy zaczyna przeprowadzać wywiady ze służącymi, jej życie wywraca się do góry nogami. Dowiaduje się o szarej codzienności pomijanych kobiet będących na usługach uprzywilejowanej klasy społecznej. Odkrywa nieodgadnione pokłady empatii, zrozumienia i cierpliwości, które stopniowo rozwijają się w piękny kwiat walki o swoje.
Za wszelką cenę
Maggie Fitzerald (Hilary Swank) marzy o karierze sportowej. Chce zająć się zawodowym boksem, choć nikt nie wróży jej wielkiej kariery. Ma 30 lat, niewielkie doświadczenie i niemal wszystkich przeciwko sobie. Z prośbą o szkolenie zgłasza się do jednego z bardziej uznanych trenerów. Ten odmawia jej pomocy. Jednak dzięki niezłomności i upartemu dążeniu do celu Maggie przekonuje do siebie Frankiego. Razem będą mogli osiągnąć sukces. „Za wszelką cenę” pokazuje, że na drodze do upragnionego celu nie mogą stanąć żadne przeszkody, których nie można by pokonać.
Niczego nie żałuję – Edith Piaf
Droga do sławy jest kręta i wyboista. Przekonała się o tym niezwykle utalentowana Edith Piaf. Nieszczęśliwe dzieciństwo, samotność i niespełnione miłości ukształtowały jej charakter, dzięki któremu dotarła na sam szczyt. Marion Cotillard portretuje francuską piosenkarkę, która rozpoczynała swoją karierę, śpiewając na ulicy, aż wkradła się w serca całego świata. Los rzucał jej kłody pod nogi, nie pozwalał na zbyt długie chwile radości, szczególnie wtedy, gdy w katastrofie lotniczej zginął jej ukochany mężczyzna. Mimo wszystkich niepowodzeń i uzależnienie, Piaf nie przestawała tworzyć i występować. Sprawiła, że życie całkowicie przenikało się ze sztuką.
Wielki Mike. The Blind Side
Nikt nie dałby za niego złamanego grosza. Mike – wysoki, pokaźnych rozmiarów czarnoskóry chłopiec był obiektem żartów dla swoich rówieśników. Leigh Anne Touhy (Sandra Bullock) dostrzegła w tym bezdomnym nastolatku ciepło i miłość, a także ogromny sportowy potencjał. Postanowiła w niego zainwestować nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim emocje i matczyne uczucia. Wbrew temu, co mówili otaczający ją ludzie, kobieta postanawia zagwarantować chłopcu najlepsze warunki z możliwych. Choć spotyka się z niezrozumieniem, nie porzuca Mike’a i to dzięki jej wsparciu chłopak zostaje gwiazdą futbolu amerykańskiego.
Still Alice
Alice (Julianne Moore) jest szanowaną panią profesor lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Columbii. Prowadzi szczęśliwe i stabilne życie rodzinne. Ma kochającego męża i trójkę dorosłych dzieci. Kiedy w końcu może się cieszyć wolnym domem, drugą młodością i zyskuje czas dla siebie, staje przed trudnym zadaniem. Musi zmierzyć się z tragiczną diagnozą – cierpi na rzadką odmianę choroby Alzheimera. Alice zaczyna powoli zapominać słowa, czasami nie rozpoznaje najbliższych i gubi się we własnym domu. Zanim jednak całkowicie straci poczucie własnej tożsamości, stara się przygotować rodzinę na tę okoliczności i wciąż pozostaje aktywna zawodowo. Nie daje się tak łatwo pokonać!
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Mildred Hayes (Frances McDormand) nie trzeba przedstawiać. Szturmem zdobyła serca publiczności swoją niezłomną postawą na drodze w poszukiwaniu prawdy, obnażaniu nieudolności policji i wytykaniu błędów oraz hipokryzji otoczenia. Słynna mieszkanka Ebbing nie przebiera w słowach i środkach, by odnaleźć morderców córki. A że przy okazji narazi się lokalnym władzom i mediom, nie powstrzyma jej w prywatnym akcie desperacji. Nie przestaje zadawać pytań i zmuszać ludzi do działania. Prawdziwy hart ducha.
Elizabeth
Elżbieta I (Cate Blanchett) siedziała na brytyjskim tronie przez 44 lata. Jednak jej droga do władzy nie była łatwa. Po jej osiągnięciu musiała nieustannie walczyć o utrzymanie swojej pozycji. Jako królowa przestała być osobą prywatną, a dworscy dygnitarze niemal natychmiast uzurpowali sobie prawo do dysponowania jej ciałem i czasem. Młoda władczyni musiała nauczyć się postępować z rozwagą, manipulować ludźmi i stawiać na swoim. W ciągu kilku lat panowania zyskuje umiejętność oddzielenia własnych emocji od interesów państwa, dzięki czemu z przekonaniem rozpoczyna misję budowania silnej monarchii.
Frida
"Frida” to barwny film o barwnej kobiecie, która stała się bohaterką amerykańskiego ruchu feministycznego. Frida Khalo jako 18-latka uległa wypadkowy autobusowemu, którego konsekwencje rzutowały na całe jej późniejsze życie. Dość szybko porzuca zalecenia lekarzy i poświęca się tworzeniu sztuki. Swoje obrazy zanosi do oceny znanemu malarzowi Diego Riverze. Jej talent zostaje dostrzeżony, sama artystka zaczyna się obracać w kręgu cyganerii i szybko wpada w sidła małżeńskiego życia. Nie daje się zamknąć w schemacie rodzinnego życia, a jej burzliwy związek z Riverą tworzy niezwykły styl malarstwa. Frida nie pozwoliła zamknąć się w schemacie, nie zrezygnowała ze swojej pasji i pokazała mężczyznom, że ma ogromną siłę.
Coco Chanel
Coco Chanel rzuciła wyzwanie społeczeństwu i jego moralności, zasadom i ciasnym gorsetom. To ona wyzwoliła kobiety ze sztywnych konwenansów, pokazując, że można nosić krótkie fryzury oraz spodnie. Stworzyła wzór skromnej elegancji z małą czarną na czele. Audrey Tautou portretuje francuską wizjonerkę, niezłomną bizneswoman o artystycznej duszy, która nie cofnęła się przed niczym, by osiągnąć sukces.