John Woo
Miejsce urodzenia: | Guangzhou, Canton, Chiny |
Reżyser: | Bez twarzy (1997) (Burke Hicks) Nieuchwytny Cel (1993) (Chance Boudreaux) Tajna Broń (1996) (Vic Deakins) Hong Kong Face-Off (1998) (Chen Yuen Lung) Blackjack (1998) (TV) Time You Need a Friend, The (1984) Plain Jane to the Rescue (1982) Last Hurrah for Chivalry (1978) Zapłata (2003) (Rachel) Zakładnik / Hostage (2002) (2002) (Kierowca) |
Scenarzysta: | |
Filmografia: | Hong Kong Face-Off (1998) (Chen Yuen Lung) God of Guns (1992) (Właściciel Night Clubu) Plain Jane to the Rescue (1982) Follow the Star (1978) (Ojciec Panny Chen) Jackie Chan: My Story (1998) (Siebie) Die xue jie tou (1990) (Inspektor Policji) Dead Knot (1968) (Młody Artysta) Kurosawa: The Last Emperor (1999) (Siebie) Hot Blood Is the Strongest (1997) (Szef Policji) Double Dragon (1992) (Ksiądz) Banquet, The (1991) (Człowiek na schodach) Rebel from China (1990) (Kwong) Thirty Million Dollar Rush (1985) Zakładnik / Hostage (2002) (2002) (Kierowca) Dzieci Triady (1992) (Pan Woo) |
John Woo to jeden z najbardziej znanych na świecie twórców pochodzenia chińskiego. W latach 80., czołowa postać hongkońskiego kina akcji, od początku lat 90. działa w Hollywood. Zasłynął jako pierwszy Azjata w historii, który wyreżyserował hollywoodzki film głównego nurtu.
Urodził się 23 września 1946 roku w Guangzhou, w Chinach, dorastał w Hong Kongu. Sztuki filmowej uczył się samodzielnie – teorię czerpiąc z książek, praktyki ucząc się podczas pracy w wytwórni Shaw Brothers Studios, gdzie m.in. asystował reżyserowi na planie.
* Jego reżyserskim debiutem był film sztuk walki „Fist to Fist” (1973) z udziałem początkującego wówczas Jackie Chana.*
W ciągu kolejnych 20 lat zrealizował blisko 20 filmów akcji, z czasem osiągając status najważniejszego i najbardziej znanego twórcy hongkońskiego kina sztuk walki. Jego filmy niemal od początku wyróżniały się wysmakowaną stroną wizualną, refleksyjnym wykorzystaniem konwencji gatunkowych i, co najbardziej charakterystyczne, wyrazistą stylizacją scen przemocy, rozgrywanych na wzór tanecznych układów choreograficznych, dodatkowo, często kontrastujących z towarzyszącą im muzyką. Do stylu Woo nawiązywało później bardzo wielu twórców, z Wongiem Kar-Waiem i Quentinem Tarantino na czele.
* Do najsłynniejszych dzieł okresu hongkońskiego należą m.in. „Ręka śmierci” z Jackie Chanem (1976), „Ostatni salut dla wojownika” (1978), „Bohaterowie nie płaczą”, „Byle do jutra” (1986, Golden Horse Award za reżyserię, Hong Kong Film Award dla Najlepszego Filmu; sequel w 1987) i „Był sobie złodziej” z Leslie’em Cheungiem (1991), „The Killer” (1989, Hong Kong Film Award za reżyserię), „Kula w łeb” (1990, Hong Kong Film Award za montaż), i „Dzieci Triady” z Tony’m Leungiem (1992, Hong Kong Film Award za montaż).*
Międzynarodowy sukces ostatnich produkcji dał twórcy możliwość debiutu w Hollywood. W ten sposób zrealizował „Nieuchwytny cel” z Jean-Claudem Van Dammem (1993, nominacja do Saturna za reżyserię), stając się, jak podają źródła, pierwszym Azjatą, który wyreżyserował pierwszoligowy film w Hollywood.
W 1996 roku zrealizował „Tajną broń” z Johnem Travoltą i Christianem Slaterem, a rok później ponownie zaprosił tego pierwszego na plan jednej z najbardziej znanych produkcji hollywoodzkich, jaką był thriller „Bez twarzy” z Nicholasem Cagem (1997, Saturn za reżyserię).
W 2000 roku wyreżyserował sequel głośnego filmu „Mission: Impossible 2” z Tomem Cruisem, później ponownie spotkał się z Cagem na planie wojennego filmu sensacyjnego „Szyfry wojny” (2003), w tym samym roku realizując też film akcji sci-fi „Zapłata” z Umą Thurman i Benem Affleckiem.
W 2005 roku nakręcił jedną z etiud w ramach nowelowego projektu „Wszystkie niewidzialne dzieci”, a w 2008 roku zrealizował w Chinach przygodową produkcję historyczną „Chi bi”.
Jest scenarzystą i producentem wielu swoich filmów, kilka również sam zmontował, a w kilkunastu pojawił się, w mniejszych i większych rolach, jako aktor (m.in. jako inspektor w filmach: „Byle do jutra” i „Kula w łeb”, jako Stanley Wu w „Był sobie złodziej”).
Komentarze