Lili Taylor

Uznana aktorka teatralna i filmowa, znana z licznych występów w off-owych produkcjach, często reżyserowanych przez kobiety. Charakteryzuje ją anty-gwiazdorstwo, od lat konsekwentnie wyrażane przez ostentacyjny brak makijażu.

Obraz

Urodziła się 20 lutego 1967 roku w Glencoe w stanie Illinois. Zanim wstąpiła na studia dramatyczne w chicagowskim DePaul University, uczyła się sztuki aktorskiej w słynnym Piven Theatre Workshop w Evanston. Pierwsze kroki w zawodzie stawiała jako aktorka teatralna. Ekranową karierę zaczęła od epizodów na małym i dużym ekranie: w serialu „Crime Story (1986) i w komedii romantycznej „Ona będzie miała dziecko” z Kevinem Baconem (1988).

Pierwsze większe role wykreowała w komediach romantycznych: „Mystic Pizza” z Julią Roberts (1988) i „Nic nie mów” z Johnem Cusackiem (1989).

Miała szczęście do współpracy z uznanymi twórcami: Oliverem Stone’em (niewielka rola w „Urodzonym 4 lipca” 1989), Robertem Altmanem (obsypany nagrodami, również dla zespołu aktorskiego, obraz „Na skróty” 1993; nieco mniej udany film „Prêt-à-Porter” 1994), Emirem Kusturicą (amerykański debiut twórcy „Arizona Dream” 1993), Ablem Ferrarą (horror „Uzależnienie” 1995, nagroda na MFF w Maladze, Sant Jordi Award), czy Ronem Howardem (sensacyjny „Okup” z Melem Gibsonem 1996, Blockbuster Entertainment Award).

** Zasłynęła jako aktorka silnie związana z amerykańskim kinem niezależnym, szczególnym upodobaniem ciesząc się wśród wąskiego grona kobiet – reżyserek. W 1993 roku zgarnęła Independent Spirit Award za najlepszą drugoplanową rolę w dramacie „Święci domowego ogniska” w reżyserii Nancy Savoki, z którą spotkała się wcześniej na planie dramatu/romansu „Amerykańskie psy”, gdzie partnerował jej River Phoenix (1991). Special Recognition na festiwalu Sundance oraz nagrody dla Najlepszej Aktorki na MFF w Seattle i Sztokholmie – to laury, które przyniosła jej pierwszoplanowa kreacja Valerie Jean Solanas w głośnej produkcji „Strzelałam do Warhola” w reżyserii Mary Harron (1996). Z tą reżyserką spotkała się ponownie w 2005 roku na planie biograficznego filmu „Słynna Bettie Page”. Ponadto wystąpiła u takich twórczyń, jak: Allison Andrews (jeden z segmentów „Czterech pokoi” 1994), Isabel Coixet („Rzeczy, których ci nigdy nie powiedziałam” 1996, nagroda na MFF w Salonikach), Toni Kalem („A Slipping-Down Life” 1999, Special

Jury Prize na MFF w Indianapolis, Achievement Award na FF w Newport Beach), czy Susan Seidelman („Gaudi Afternoon” 2003).**

W 1996 roku zadebiutowała jako scenarzystka i zaliczyła ostatni z czterech występów u boku ówczesnego narzeczonego, Michaela Imperioli w komedii kryminalnej „Oszuści”, a w 1998 roku pojawiła się u boku Johna Turturro w „O.K. Garage” i zgarnęła pierwszą nominację do Emmy za gościnny udział w serialu „Z archiwum X”.

Dekadę lat 90-tych zamknęła udziałem w wysokobudżetowym horrorze „Nawiedzony – niektóre domy rodzą się złe” Jana de Bonta (1999), obrywając nominację do Złotej Maliny za Najgorszy Ekranowy Duet (z Catherine Zetą-Jones). Rok później ponownie spotkała się z Johnem Cusackiem na planie „Przebojów i podbojów” Stephena Frearsa (2000) i rozpoczęła telewizyjny etap w swojej karierze od jednej z głównych ról w serialu „W ostatniej chwili” z Oliverem Plattem (2000-2001). W 2002 roku po raz pierwszy pojawiła się w roli Lisy Kimmel Fisher w głośnym serialu „Sześć stóp pod ziemią”, z którym związała się na kolejne trzy lata, otrzymując po drodze kolejną nominację do Emmy, zaś w 2007 roku została główną bohaterką serialu „State of Mind”.

** W międzyczasie dała pamiętny występ jako dziewczyna Chinaskiego (Matt Dillon) w „Factotum” Benta Hamera, wg powieści Charlesa Bukowskiego (2005, Golden Swan na MFF w Kopenhadze, San Diego Film Critics Society Award) i wystąpiła obok Davida Duchovny’ego w dramacie/romansie „Sekret” Vincenta Pereza (2007).**

Od samego początku kariery związana jest z teatrem. Ma na swoim koncie wiele zachwycających kreacji scenicznych, włącznie z szekspirowską Ofelią (2001).

Ostatnie produkcje z jej udziałem to stylowy kryminał „Wrogowie publiczni” Michaela Manna i film akcji „Brooklyn’s Finest” z Richardem Gere i Wesleyem Snipesem (oba z 2009).

Lili Taylor

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Usunęła implanty piersi. "Uwolniłam się"
Usunęła implanty piersi. "Uwolniłam się"
Rozwiedziony i napakowany. Umawia się z młodszą o 25 lat modelką
Rozwiedziony i napakowany. Umawia się z młodszą o 25 lat modelką
Już zachwyca widzów. "Nigdy nie wyglądał tak pięknie. Zapiera dech"
Już zachwyca widzów. "Nigdy nie wyglądał tak pięknie. Zapiera dech"
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina