Masz dość puszczanego w kółko "Potopu"? TVP KULTURA przygotowała świetny repertuar na Wielkanoc [PROGRAM TV]

Hiszpański "Dracula", campowa "Narzeczona Frankensteina" czy mniej znany film Sama Peckinpaha. Kwiecień w TVP KULTURA upłynie pod znakiem kultowych antywesternów oraz horrorów, które dziś uchodzą za absolutną klasykę światowego kina. Każdy seans poprzedzi rozmowa Michała Chacińskiego z filmowymi ekspertami: dr Magdaleną Kamińską i Michałem Oleszczykiem. Polecamy!

Masz dość puszczanego w kółko "Potopu"? TVP KULTURA przygotowała świetny repertuar na Wielkanoc [PROGRAM TV]
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Grzegorz Kłos

29.03.2017 | aktual.: 29.03.2017 10:56

„Strzały po zmierzchu” – kwiecień z kultowymi westernami w TVP KULTURA

Wiosna w tym roku będzie wystrzałowa. W 3 kwietniowe soboty i całe święta Wielkanocne TVP Kultura zaprasza na spotkania ze słynnymi filmowymi rewolwerowcami. Westerny to nie tylko konne pościgi, pijatyki w saloonach i staranna choreografia strzelanin. Ich twórcy kładli nacisk na szorstką męską przyjaźń i czarno-biały świat wartości, gdzie dobro zawsze zwyciężało. W latach 70. zaczęto stopniowo odbrązawiać mit Dzikiego Zachodu. Z jednej strony w mniej stereotypowym niż dotąd świetle pokazywano Indian, a z drugiej - filmy nabrały pesymistycznego tonu, skupiając się na przemocy i brutalności. O tych i innych wątkach w klasycznych westernach przed każdym seansem Michał Chaciński będzie rozmawiał z Michałem Oleszczykiem.

Obraz
© Materiały prasowe

„Ringo Kid”, reż. Gordon Douglas, 1966

*1 kwietnia, godz. 20:20 *

(powt. 2 kwietnia, godz. 11:30)

Kolorowy remake kultowego westernu "Dyliżans" Johna Forda z Johnem Wayne’m w roli głównej. W tej wersji nie występuje już legendarny The Duke, a ze znanych nazwisk pojawia się słynący z pięknego głosu i nieodpartego czaru Bing Crosby – tym razem w roli lekarza- alkoholika. „Ringo Kid” to historia dyliżansu przeprawiającego się przez tereny Indian. Kolejne przeciwności losu ujawniają prawdziwe oblicza pasażerów...

Obraz
© Materiały prasowe

„Mściciel”, reż. Clint Eastwood, 1973

8 kwietnia, godz. 20:20 i 01:50

Bezimienny jeździec przybywa do małego miasteczka. Tak można opisać początek niejednego westernu, ale ten jest jedyny w swoim rodzaju. Drugi film wyreżyserowany przez Clinta Eastwooda, który na bazie typowych westernowych motywów („jeździec znikąd”) i w klasycznej scenerii Dzikiego Zachodu stworzył dzieło łączące grozę z groteską. Bohater jest nie tylko bezimienny, ale i bezwzględny. Mianowany obrońcą i zbawcą miasteczka, zaczyna bezlitośnie wykorzystywać i upokarzać jego mieszkańców. Co z tego wyniknie?

Obraz
© Materiały prasowe

„Siedmiu wspaniałych”, reż. John Sturges, 1960

*15 kwietnia, godz. 20:20 *

(powt. 16 kwietnia, godz. 10:05)

Amerykańska wersja "Siedmiu samurajów" Akiry Kurosawy. Ubodzy mieszkańcy niewielkiej wioski terroryzowani są przez bandę dowodzoną przez niejakiego Calvero. Przerażeni wieśniacy wynajmują grupę rewolwerowców, którzy mają ich obronić przed bezwzględnymi bandytami. W filmie wystąpili wspaniali – jak w tytule - aktorzy, m.in. Yul Brynner, Steve McQueen, James Coburn i Charles Bronson. W 2016 roku powstał remake „Siedmiu wspaniałych” z Denzelem Washingtonem, Chrisem Prattem i Ethanem Hawke’m w rolach głównych.

Obraz
© Materiały prasowe

"Mały wielki człowiek”, reż. Arthur Penn, 1970

*16 kwietnia, godz. 20:20 *

(powt. 17 kwietnia, godz. 12:45)

121-letni Jack Crabb opowiada o swoim długim życiu pełnym szalonych przygód. Jako dziecko białych osadników wychowane przez Czejenów doświadczył obu kultur XIX-wiecznej Ameryki. Ten western z elementami czarnej komedii uznawany jest za klasyczny przykład kina antysystemowego lat 70. W proteście przeciwko wojnie w Wietnamie wyjątkowo negatywnie ukazuje amerykańskie wojsko. W roli tytułowej wystąpił Dustin Hoffman, portretując swoją postać od nastolatka do starca. Jego rekordu najdłuższej roli filmowej nie pobił nawet „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”.

Obraz
© Materiały prasowe

"Major Dundee”, reż. Sam Peckinpah, 1965

17 kwietnia, godz. 20:20 i 01:10

Akcja filmu rozpoczyna się pod koniec wojny secesyjnej na terenie obozu jenieckiego w Nowym Meksyku. Jego dowódcą jest major Dundee (Charlton Heston), który tworzy prywatną armię z żołnierzy Unii i uwięzionych Konfederatów pod wodzą dawnego przyjaciela i rywala z akademii wojskowej West Point, Benjamina Tyreena (Richard Harris). Ruszają tropem zbuntowanych Apaczów. Wyprawa potoczy się zupełnie inaczej, niż przypuszczali…

Obraz
© Materiały prasowe

"Garść dynamitu”, reż. Sergio Leone, 1971

22 kwietnia, godz. 20:20 i 02:30

Meksyk, rok 1913. W całym kraju toczy się rewolucja. Bandyta Juan Miranda spotyka irlandzkiego specjalistę od materiałów wybuchowych i zmusza go do pomocy w planowanym od dawna skoku na bank. Nie ma jednak pojęcia, że w międzyczasie rząd zmienił siedzibę banku w więzienie. Udana eksplozja nie przyniesie bandytom upragnionego bogactwa, za to zapewni wolność zamkniętym w więzieniu rewolucjonistom.

Monster Movies z wytwórni Universal atakują!

Od 3 do 7 kwietnia na antenie TVP Kultura zagoszczą legendarne horrory z lat 30. i 40. TVP Kultura przygotowała gratkę dla tych, co lubią się bać - przegląd kultowych horrorów wyprodukowanych przez amerykańską wytwórnię Universal. Filmy te, zwane Universal Monster Movies (lub Universal Monsters), łączy obecność tytułowego „potwora”: znajdziemy w nich wilkołaki, mumie i wampiry, czyli postaci, które na dobre zadomowiły się w światowej popkulturze. Każda emisja poprzedzone *będzie rozmową Michała Chacińskiego z filmoznawczynią z UAM, dr Magdaleną Kamińską. *

Obraz
© Materiały prasowe

"Dracula”, reż. George Melford, Enrique Tovar Ávalos (1931 r.)

3 kwietnia, godz. 20:20 i 03:20

Adaptacja gotyckiej powieści Brama Stokera. Ta hiszpańskojęzyczna wersja „Draculi” powstawała w tym samym czasie co "Książę ciemności" (z Belą Lugosim w roli głównej). Kręcono ją nocami w tych samych scenografiach, w których za dnia Tod Browning realizował wersję angielską. Co ciekawe, taśma z tym filmem przez lata była uznawana za zaginioną. Odnaleziono ją dopiero w latach 70.

Obraz
© Materiały prasowe

"Niewidzialny człowiek”, reż. James Whale (1933 r.)

4 kwietnia, godz. 20:20 i 02:20

Najdoskonalszym technicznie filmem z całej kolekcji Monster Movies jest „Niewidzialny człowiek”, którego efekty specjalne wciąż budzą grozę i szacunek, a nie śmiech, jak wiele ówczesnych realizacyjnych nowinek. Bohaterem jest naukowiec, który opracowuje specyfik czyniący go niewidzialnym. Opętany manią wielkości, terroryzuje lokalną społeczność. Aby uwidocznić – nomen omen - niewidzialność, całą głowę aktora pomalowano na czarno i nakręcono na czarnym tle. Fotochemiczna eliminacja czerni pozwoliła na zastąpienie jej osobno nakręconym tłem.

Obraz
© Materiały prasowe

"Czarny kot”, reż. Edgar G. Ulmer (1934 r.)

5 kwietnia, godz. 20:20 i 01:30

„Czarny kot” Edgara Ulmera to pierwszy film, w którym spotkali się dwaj wielcy aktorzy wytwórni Universal – Bela Lugosi i Boris Karloff. Historia została luźno oparta na motywach noweli „Czarny kot” Edgara Allana Poe z 1843 roku: nowożeńcy odbywają podróż poślubną po Węgrzech, gdzie trafiają do tajemniczego zamku, którego właściciel okazuje się czcicielem szatana. Czy młodej parze uda się uciec?

Obraz
© Materiały prasowe

"Narzeczona Frankensteina”, reż. James Whale (1935 r.)

6 kwietnia, godz. 20:20 i 00:40

Jeśli myśleliście, że słynny potwór stworzony przez doktora Frankensteina zginął pod koniec filmu z 1931 r., to się mylicie! Przeżył i wyruszył w świat, poszukując kogoś, kto na jego widok nie zareaguje strachem i obrzydzeniem. „Narzeczona Frankensteina” kontynuuje opowieść o legendarnym monstrum, ale nie jest to typowy sequel, lecz niezwykle oryginalna, jak na lata 30., opowieść, w której groza przeplata się z humorem.

Obraz
© Materiały prasowe

"Wilkołak”, reż. George Waggner (1941 r.)

7 kwietnia, godz. 20:20 i 23:20

„Wilkołak” George’a Waggnera z 1941 r. położył podwaliny pod całą znaną nam dziś z późniejszych filmów i seriali „wilkołaczą” mitologię - od przemiany podczas pełni księżyca po zabójczą moc srebra. Warto też zwrócić uwagę na misterną charakteryzację Lona Chaneya Jr., której codzienne nakładanie zajmowało około 6 godzin.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
clint eastwoodwesternhorror
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (209)