Trwa ładowanie...
d2eyaqi

Mos Def

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Brooklyn, New York, USA

Filmografia:
d2eyaqi

Amerykański muzyk i aktor, jeden z bardziej znanych i charakterystycznych czarnoskórych gwiazdorów młodego pokolenia. Znany pod wieloma pseudonimami (m.in. Pretty Flaco, Flaco Bey, The Mighty Mos Def, Bezé), jest ważnym przedstawicielem amerykańskiego hip-hopu, mającym na swoim koncie współpracę z takimi artystami, jak Alicia Keys, czy Massive Attack. Jednym z jego najważniejszych osiągnięć aktorskich był występ u boku Bruce’a Willisa w thrillerze „16 przecznic”.

Urodził się 11 grudnia 1973 roku na Brooklynie, w Nowym Jorku. Zwany dzieckiem „złotej ery” hip-hopu, znany jest jako jeden z najciekawszych wykonawców własnych, bardzo osobistych tekstów i jedna z najważniejszych postaci nowojorskiej sceny hip-hopowej.

Pierwsze występy filmowe dawał jeszcze zanim na poważnie zajął się muzyką, debiutując w 1988 roku rolą w filmie TV „Boże, czuwaj nad moim dzieckiem”. Jego debiutem na dużym ekranie była rola w komedii akcji „Ciężka próba” (1991), pierwszym większym występem – ten w komedii kryminalnej „Tropem Marlowe’a” (1998), a najbardziej znanym – udział w autorskim serialu kryminalnym Billa Cosby’ego – „Zagadki Cosby’ego” (1994).

Jednak prawdziwe sukcesy ekranowe nadeszły dopiero wówczas, gdy Mos Def był już uznaną postacią świata muzyki. Popularność w tej dziedzinie i uznanie w środowisku przyniosła mu najpierw owocna współpraca z Talibem Kweli, a później udane, solowe projekty artystyczne. To właśnie w tym czasie narodził się jego najbardziej znany pseudonim artystyczny – Mos Def, będący slangowym skrótem od wyrażenia „most definitely” (z ang. najwyraźniej, bez wątpienia).

Począwszy od roli u Spike’a Lee w komedii „Wykiwaniu” (2000), rozpoczęła się dobra passa dla Defa, jako gwiazdy filmu. Mimo braku wykształcenia w tej dziedzinie, urzekał publiczność swoją naturalnością i chłopięco niewinnym, a przy tym niezwykle sympatycznym wyrazem twarzy. Niebagatelne znaczenie dla całości jego wizerunku aktorskiego miał również specyficzny głos i sposób mówienia.

Zagrał u boku oskarowej Halle Berry i Billy’ego Boba Thorntona w dramacie „Czekając na wyrok” (2001), wystąpił wraz z Eddiem Murphym i Robertem DeNiro w komedii akcji „Showtime” (2002) i dołączył do gwiazdorskiej obsady remake’u „Włoskiej roboty” (2003). Zgarnął Black Reel Award za drugoplanową rolę w dramacie psychologicznym „Zły dotyk” z Kevinem Baconem i Kyrą Sedgwick oraz nominacje do Emmy, Złotego Globu i Golden Satellite Award za kreację u boku Alana Rickmana w dramacie TV „W rękach Boga” (oba 2004).

W międzyczasie zadebiutował na Broadwayu (2002) i został gwiazdą telewizyjnych programów „Chappelle’s Show” i „Russell Simmons Presents Def Poetry”.

W 2005 roku ponownie spotkał się z Rickmanem na planie przygodowej komedii sci-fi „Autostopem przez galaktykę”, wziął udział w głośnym dokumencie muzycznym „Dave Chappelle’s Block Party” i wystąpił w telewizyjnym dramacie muzycznym „Lackawanna Blues”, natomiast rok później dał jeden z najgłośniejszych występów w karierze, partnerując Bruce’owi Willisowi na planie thrillera „16 przecznic” Richarda Donnera (2006).

Ostatnie projekty filmowe z udziałem Defa, to komedia sci-fi „Be Kind Rewind” i muzyczny dramat „Cadillac Records” z Beyoncé Knowles i Adrienem Brody (oba 2008).

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2eyaqi
d2eyaqi
d2eyaqi
d2eyaqi

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj