“Mr. Gaga”: piękno tańca, rozkosz życia [RECENZJA]

Dzień bez tańca jest dniem straconym. Dla Ohada Naharina nic nie wyraża lepiej idei życia niż taniec. Wymyślony przez niego język ruchu GaGa jest jednocześnie zabawą, sposobem samopoznania i formą terapii, w której uczymy się walczyć z przeciwnościami. Przyklejeni do krzeseł i kanap zostaliśmy odcięci od zmysłów. “Mr. Gaga” pokazuje, że w tańcu możemy na nowo odkryć rozkosz bycia we własnej skórze.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Łukasz Knap

Ohad nie pamięta czasów, kiedy nie tańczył. Wychowany w kibucu był zawsze przyzwyczajony do życia w dużej grupie. Być może z tego doświadczenia biorą się pełne zaskakujących interakcji, dynamizmu i harmonii choreografie, rozchwytywane przez teatry tańca na całym świecie. Nie przypominają niczego, co mogliście wcześniej widzieć w kinie.

“Mr. Gaga” jest niekonwencjojnalnym portretem Naharina, charyzmatycznego dyrektora zespołu tańca Batsheva Dance Company. Pod jego kierownictwem izrealeska grupa przeszła niezwykłą ewolucję - dość powiedzieć, że za jego zasługą bilety na spektakle zaczęły rozchodzić się jak ciepłe bułeczki. Z drugiej strony to film o tańcu i cenie, jaką płaci się za pójście pod prąd, za tworzenie czegoś z niczego. Naharin nie jest kierownikiem, który motywuje swoich tancerzy, głaszcząc ich po głowach. Przeciwnie, zmusza ich do morderczych treningów, każe powtarzać jeden ruch setki razy. Ale efekt widzimy na własne oczy. W jego szaleństwie jest metoda.

Osobnym bohaterem filmu są choreografie Naharina. Przepięknie sfilmowane i dynamicznie zmontowane sekwencje pokazują, że współczesny taniec szuka dla siebie nowego miejsca w sztuce jako forma ekspresji ruchu, performans i niepowtarzalne widowisko, które porywa wyobraźnią i zestrojeniem temperamentu tancerzy. Jedność w wielości, precyzja w spontaniczności - piękno tańca Naharina ma źrodło w sprzecznościach.

"Mr. Gaga" Tomera Heymanna zaraża pasją do tańca. Jego siłą jest umiejętność opowiadania o sztuce, która uchodzi za hermetyczną. Zrobić film o tańcu, który ogląda się w napięciu jak najlepsze kino sensacyjne - to wielka sztuka.

Ocena 8/10

Łukasz Knap

Obraz
© Materiały prasowe
Obraz
© Materiały prasowe

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"