Theo Angelopoulos

Grecki reżyser i scenarzysta, jeden z najbardziej cenionych i utytułowanych autorów kina europejskiego. Laureat Złotej Palmy w Cannes za „Wieczność i jeden dzień” i Złotego Lwa w Wenecji za „Aleksandra Wielkiego”.

Obraz

Urodził się 17 kwietnia 1935 roku w Atenach. Po ukończeniu prawa na tamtejszym uniwersytecie, wyjechał do Paryża, gdzie przez rok uczęszczał na kursy reżyserii do słynnej szkoły Institut des Hautes Études Cinématographiques i asystował na planie u Jeana Roucha. Po powrocie do ojczyzny, przez chwilę pracował jako krytyk filmowy w greckim dzienniku „Allagi”, zamkniętym wkrótce po przewrocie wojskowej junty. Jednocześnie, w 1965 roku rozpoczął realizację pierwszego, nigdy nie ukończonego filmu „Forminx Story”.

** Dwa lata po krótkometrażówce „Audycja” (1968, nagroda greckich krytyków), zadebiutował jako reżyser pełnometrażowej, bliskiej konwencjom thrillera „Rekonstrukcji” (1970). Film był dla Angelopoulosa przełomowy - otrzymał wyróżnienie FIPRESCI na MFF w Berlinie oraz trzy Greckie Nagrody Filmowe, i dał krytyce powody, by uznać go za bardzo obiecującego twórcę. Reżyser nie zawiódł tych oczekiwań. Kolejne, zrealizowane w latach 70-tych filmy ułożyły się w autorską trylogię na temat historii współczesnej Grecji. Były to: „Pamiętny krok” (1972, nagroda FIPRESCI w Berlinie, Grecka Nagroda Filmowa za reżyserię), „Podróż komediantów” (1975, nagroda FIPRESCI na MFF w Cannes, nagroda BIFA Sutherland Trophy, Interfilm Award na MFF w Berlinie, trzy Greckie Nagrody Filmowe) i „Myśliwi” (1977). Niemal każde kolejne dzieło greckiego twórcy wzbudzało zachwyt i zbierało kolekcję ważnych nagród. Zrealizowany w 1980 rok „Aleksander Wielki” zgarnął Złotego Lwa w Wenecji i kolejne, tym razem dwie Greckie Nagrody Filmowe.

Pierwsza część kolejnej trylogii (zwanej „trylogią milczenia”) - „Podróż na Cyterę” (1984) uhonorowana została nagrodą FIPRESCI i laurem za scenariusz na MFF w Cannes, zaś trzeci z kolei „Pejzaż we mgle” (1988) – Srebrnym Lwem i OCIC Award na MFF w Wenecji i Interfilm Award na MFF w Berlinie. Całość trylogii dopełniał, zrealizowany w 1986 roku „Pszczelarz” z Marcello Mastroiannim.**

Angelopoulos konsekwentnie realizował wypracowany na samym początku styl, charakteryzujący się bardzo długi ujęciami, powolną narracją i znikomą ilością dialogów. W swoich filmach bardzo często odwoływał się do greckiej kultury antycznej, uwspółcześniając i uniwersalizując mitologiczne motywy.

** Lata 90-te to realizacja kolejnych dzieł – gwiazdorsko obsadzonego filmu „Zawieszony krok bociana” z Marcello Mastroiannim, Jeanne Moreau i Gregorym Karem (1991), a przede wszystkim wybitnego „Spojrzenia Odyseusza” z Harveyem Keitelem (1995, Wielka Nagroda Jury i nagroda FIPRESCI w Cannes, Europejska Nagroda Filmowa FIPRESCI) oraz, uhonorowanej Złotą Palmą, a także Nagrodą Jury Ekumenicznego w Cannes i trzema Greckimi Nagrodami Filmowymi, filmową elegią „Wieczność i jeden dzień” z Brunonem Ganzem (1998). Odbierając canneńskie nagrody za „Spojrzenie Odyseusza”, wzbudził ogólną konsternację wśród prowadzących i publiczności, jawnie okazując rozczarowanie przegraną z Emirem Kusturicą i jego „Underground”. „Jeśli nic więcej nie macie mi do zaoferowania, to ja nie mam wam nic więcej do powiedzenia” – powiedział o otrzymanych wówczas nagrodach jury i natychmiast zszedł ze sceny, nie dając się sfotografować wraz z innymi laureatami. Później nakręcił jeszcze dobrze przyjęte dzieło „Trylogia: płacząca łąka” (2004,

Europejska Nagroda Filmowa FIPRESCI) i wziął udział w nowelowym projekcie „Każdy ma swoje kino” (2007). Jego ostatnim filmem jest „The Dust of Time” z gwiazdorskim udziałem Harveya Keitela, Brunona Ganza, Willema Dafoe i Irène Jacob (2008).**

Stałymi współpracownikami twórcy są: włoski scenarzysta Tonino Guerra i operator Giorgos Arvanitis.

Theo Angelopoulos

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Denise Richards o wycieku nagich zdjęć: "Czułam wstyd". W sądzie opisała skutki
Denise Richards o wycieku nagich zdjęć: "Czułam wstyd". W sądzie opisała skutki
Powraca po raz ostatni. Poszli na całość. Najdroższy w historii
Powraca po raz ostatni. Poszli na całość. Najdroższy w historii
Premiera filmu "Prześwit": Daria Polunina o swojej roli
Premiera filmu "Prześwit": Daria Polunina o swojej roli
HBO odsłania karty. Nowy hit na horyzoncie
HBO odsłania karty. Nowy hit na horyzoncie
Nowy kit Netfliksa. "Agatha Christie przewracałaby się w grobie"
Nowy kit Netfliksa. "Agatha Christie przewracałaby się w grobie"
"Predator" z zaskakującym oznaczeniem wiekowym. To pierwszy raz w historii
"Predator" z zaskakującym oznaczeniem wiekowym. To pierwszy raz w historii
Jolie opisuje rozwód z Bradem Pittem. Domaga się 33 tys. dolarów
Jolie opisuje rozwód z Bradem Pittem. Domaga się 33 tys. dolarów
Powraca polski przebój. Drugą część obejrzało w kinach 650 tys. widzów
Powraca polski przebój. Drugą część obejrzało w kinach 650 tys. widzów
Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej
Zwyzywali ją w telewizji. "Zrozumiałam, że stałam się pośmiewiskiem"
Zwyzywali ją w telewizji. "Zrozumiałam, że stałam się pośmiewiskiem"