Trwa ładowanie...
d4mdf2z

Zofia Czerwińska

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Poznań

Filmografia:

Popiół i diament (1958) (barmanka Lili)

Pokolenie (1954) (Barmanka Lola)

Wezwanie (1971) (1971) (gość weselny)

Strach (1975) (Kobieta w administracji przedsiębiorstwa)

Zabijcie czarną owcę (1971) (Żona inżyniera Carbonero)

Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza (1993) (Lola - Zosia Jagódka)

Rejs (1970) (Uczestnik rejsu)

Och, Karol (1985) (matka Karola)

Złoto dezerterów (1998) (Garbuska w hotelu)

Poszukiwany, poszukiwana (1972) (Była gosposia Karpielów)

Pianista (2002) (Kobieta z zupą)

Szwedzi w Warszawie (1991) (Sprzątaczka w kościele)

Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię (1969) (Apolonia M.)

Miś (1980) (Irena, kandydatka na żonę)

Godzina szczytu (1973) (Uczestniczka pogrzebu)

Rodzina Kanderów () (Pracownica hotelu robotniczego)

Ślad na ziemi (serial) ()

Trochę nadziei (1971) (Pielęgniarka)

Życie na gorąco () (Recepcjonistka)

Szpital na perypetiach () (Ciocia Aniela Nycz)

Hrabia Kaczula ()

Kanadyjskie sukienki (2012) (Stefka)

Ojciec Mateusz () (Mieszkanka Sandomierza)

Codzienna 2 m. 3 () (Babcia Irena)

Dylematu 5 () (Zofia Balcerkowa)

Okno (1981) (Sąsiadka)

Trzy kroki po ziemi (1965) (Bufetowa)

Mocne uderzenie (1966) (Asystentka na konkursie piosenki)

Jeśli się nie odnajdziemy (1982) (Ziębińska)

Ile jest życia (1974)

Kwiat paproci (1972) (Urzędniczka na poczcie)

Milczenie jest złotem (2009) (Tarocistka)

Złoty środek (2008) (Wacia)

Mniejsze zło (2008) (Kioskarka)

Stacyjka () (pani Halinka)

Nowy (1969) (Kasjerka w barze mlecznym)

Eroica (1957) (Lola, telefonistka)

Poślizg (1972)

Con amore (1976) (Pielęgniarka)

Golem (1979) (Babcia klozetowa)

Rajska jabłoń (1985) (Ciotka Kwiryny)

Dwa żebra Adama (1963) (Mieszkanka Godów protestująca pod domem Wiktusów)

Złote Koło (1971) (Barmanka)

Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni... (1971) (Córka Misztala)

d4mdf2z

Znana i lubiana aktorka filmowa, telewizyjna, teatralna i estradowa. Mistrzyni drugiego planu, kojarzona głównie z charakterystycznych ról komediowych. Balcerkowa w serialu „Alternatywy 4”, kandydatka na żonę Ochódzkiego w „Misiu” i Zosia Nowosielska w „40-latku”.

Urodziła się 19 marca 1933 roku w Poznaniu, gdzie spędziła szczęśliwie pierwsze lata życia, aż do wybuchu wojny, kiedy to cała rodzina została brutalnie wysiedlona. Podczas II wojny światowej mieszkała w Warszawie i Sochaczewie, gdzie ojciec pracował jako lekarz powiatowy, a tuż po wyzwoleniu cała rodzina przeprowadziła się do Gdańska, co również związane było z obowiązkami zawodowymi głowy rodziny.

Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, którą ukończyła w 1957 roku. Będąc na I roku studiów, zadebiutowała na ekranie w roli barmanki Loli w „Pokoleniu” Andrzeja Wajdy (1954). Cztery lata później ponownie spotkała się z Wajdą na planie „Popiołu i diamentu”, znów wcielając się w epizodyczną rolę barmanki (1958).

W międzyczasie zagrała pijaną telefonistkę ‘Jagódkę’ w słynnej „Eroice” Andrzeja Munka (1957) i, jako świeżo upieczona absolwentka krakowskiej uczelni, zadebiutowała na deskach Teatru Polskiego w Bielsku Białej, jako Maryna w inscenizacji „Wesela” (1957). Z bielskim teatrem związana była tylko przez jeden sezon, następnie była aktorką Teatru Wybrzeże w Gdańsku (1958-60) i Teatru im. Jaracza w Olsztynie (1960-61). Zanim dołączyła na stałe do zespołu Teatru Syrena w Warszawie (w 1979 roku), parała się przede wszystkim występami estradowymi.

W filmie od początku grała charakterystyczne epizody. Wielokrotnie wcielała się w postaci barmanek, bufetowych, kelnerek, kasjerek, pielęgniarek, robotnic, urzędniczek, stereotypowych ‘sąsiadek’, a w późniejszym okresie – również babć i cioć. Angażowano ją przede wszystkim w komediach.

Była jedną z uczestniczek słynnego „Rejsu” Marka Piwowskiego, matką tytułowego bohatera komedii erotycznej „Och, Karol” Romana Załuskiego i żydowską ‘kobietą z zupą’ w „Pianiście” Romana Polańskiego.

W bogatej filmografii aktorki znajdują się też obrazy takich twórców, jak: Janusz Morgenstern, Janusz Majewski, Jan Batory, Jerzy Hoffman, Jerzy Passendorfer, Tadeusz Chmielewski, Stanisław Różewicz, Wojciech Jerzy Has, Jerzy Ziarnik, Piotr Szulkin, Tomasz Zygadło, Kazimierz Kutz czy Barbara Sass.

Największą popularność przyniosły jej występy w słynnych komediach Stanisława Barei. Dzięki świetnie zagranym epizodom w „Poszukiwanym poszukiwanej” (1972), „Brunecie wieczorową porą” (1976) oraz legendarnym dziś „Misiu” (1980) na stałe zapisała się w powszechnej świadomości widzów. To ona wygłosiła słynną, filmową kwestię „Całuję oczko misia Rysia”. W 1983 roku ostatni raz spotkała się z Bareją, grając Balcerkową - jedną z głównych bohaterek serialu „Alternatywy 4”.

Innym serialem, z którym po dziś dzień kojarzy się Czerwińską jest „40-latek” Jerzego Gruzy, w którym kreowała postać swojej imienniczki – Zosi Nowosielskiej (1974-77). Do swojej postaci wróciła dwadzieścia lat później na planie kontynuacji serialu.

Ostatnia dekada to przede wszystkim liczne, gościnne występy w serialach telewizyjnych (m.in. „Niania”, „Kryminalni”, „Badziewiakowie”, „Na dobre i na złe”, „Szpital na perypetiach”, „Miodowe lata”, „Rodzina zastępcza”, „Świat według Kiepskich”, czy „Lokatorzy”). Na dłużej związała się jedynie z telenowelą „Plebania”, gdzie od 2004 roku kreuje postać listonoszki, jak również z komediowym serialem „Codzienna 2 m.3”, gdzie występowała jako babcia Irenka (2004-2007).

Najświeższe produkcje z jej udziałem, to: komedia „Złoty środek” Olafa Lubaszenki, dramat „Mniejsze zło” Janusza Morgensterna oraz seriale „Synowie” i „Ojciec Mateusz”, gdzie pojawiła się w gościnnych epizodach.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4mdf2z
d4mdf2z
d4mdf2z
d4mdf2z

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj