Camerimage: Skład Konkursu Debiutów Operatorskich

Prezentujemy skład Konkursu Debiutów Operatorskich 23. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage.

After Spring Comes Fall
Mina jest młodą Kurdyjką, która po pewnych dramatycznych wydarzeniach uciekła z ogarniętej konfliktem Syrii do Niemiec, by móc normalnie egzystować. Jest jednak nielegalną imigrantką, więc jej możliwości są mocno ograniczone. Pewnego dnia do jej mieszkania włamuje się trzech nieznajomych, którzy torturami wymuszają na biednej dziewczynie współpracę przy śledzeniu pewnego profesora i opozycjonisty. Pozostawiona bez możliwości wyboru, jako że oprawcy wiedzą zbyt wiele o jej bliskich, Mina nawiązuje kontakt z mężczyzną, podając się za dziennikarkę zainteresowaną innym spojrzeniem na konflikt w Syrii. Z każdym kolejnym spotkaniem ze szczerym i otwartym profesorem bohaterka zaczyna coraz bardziej nienawidzić samą siebie, dostrzegając krzywdę, jaką wyrządza wartościowemu człowiekowi oraz własnej ojczyźnie. After Spring Comes Fall opowiada historię kobiety zmuszonej do stania się częścią gry, której nie rozumie, a w której nie ma zwycięzców – jedynie przegrani.

Camerimage: Skład Konkursu Debiutów Operatorskich
Źródło zdjęć: © East news

16.10.2015 12:07

Tytuł oryginalny: Kafkanistan
Reżyseria: Daniel Carsenty
Zdjęcia: Johannes Waltermann
Produkcja: Film University Babelsberg KONRAD WOLF
Niemcy, 2015

Intruz
John wychodzi z poprawczaka pragnąc rozpocząć życie na nowo. Niestety w lokalnej społeczności, do której powraca, jego zbrodnia nie została ani zapomniana, ani wybaczona. Jego powrót wyzwala we wszystkich to, co najgorsze, atmosfera linczu wokół niego narasta. John czuje się opuszczony przez dawnych przyjaciół oraz tych, których kocha i zaczyna tracić nadzieję. Opanowuje go ta sama agresja, która niegdyś wtrąciła go do więzienia. John nie potrafiąc zostawić przeszłości za sobą, postanawia się z nią zmierzyć.

Tytuł oryginalny: Efterskalv
Tytuł angielski: The Here After
Reżyseria: Magnus von Horn
Zdjęcia: Łukasz Żal
Produkcja: Lava Films, Zentropa International Sweden, Cinema Defacto
Polska, Szwecja, Francja, 2015
Dystrybucja w Polsce: Gutek Film

Kinderwald
Pensylwania, rok 1854. W przylegających do małego miasteczka bezkresnych lasach biedna rodzina niemieckich imigrantów, John Linden i jego owdowiała szwagierka z dwójką małych chłopców, rozbija prowizoryczne obozowisko. Trudy egzystencji przytłaczają dorosłych każdego dnia, ale dzieci ich jeszcze nie zauważają. Gdy pracujący ciężko w kopalni węgla mężczyzna próbuje nauczyć swoich bratanków, że życie jest brutalne i nigdy nie będzie ich rozpieszczać, nie spodziewa się, że jego słowa ulegną tak szybkiemu urzeczywistnieniu. Niespodziewane zniknięcie chłopców wywołuje poruszenie w lokalnej społeczności, która nie zwracała dotychczas większej uwagi na swoich nowych sąsiadów. W wyniku starcia się dwóch kultur i mentalności rodzą się napięcia, zarówno na tle obyczajowym, jak i religijnym, które prowadzą do wielu nieprzyjemnych zajść. Pokorni imigranci zostają w Kinderwald wystawieni na działanie sił, których istnienia nigdy nawet nie podejrzewali.

Tytuł oryginalny: Kinderwald
Reżyseria: Lise Raven
Zdjęcia: William Dejessa
Produkcja: Kinderwald Film
USA, 2014

Lost, The
W latach 30. XX wieku prosperująca doskonale niemiecka kinematografia, jedna z najprężniej działających w całej Europie, została zrównana z ziemią w imię dochodzącej do władzy ideologii, która jakiś czas później postawiła świat w płomieniach. „The Lost” to projekt wyjątkowy, bowiem korzystający z fragmentów nieukończonego niemieckiego filmu z tamtego okresu, „Die Verlorenen”, i uzupełniający je współcześnie nagranymi scenami, które oferują nowe ścieżki interpretacji dawnych wydarzeń. Młody brytyjski pisarz Christopher przybywa do Berlina i zatrzymuje się w kabarecie Troika, gdzie doświadcza nie tylko odchodzącej do lamusa społecznej swobody, ale także dziwnych eksperymentów mających na celu pokonanie bariery śmierci. Nakręcony przy użyciu awangardowych środków, stylizowany na (w większości) czarno-białą produkcję z lat 30., The Lost to nietuzinkowy film zamazujący granice między rzeczywistością a fikcją oraz piękny hołd dla bezpowrotnie utraconej historii kina.

Tytuł oryginalny: Die Verlorenen
Reżyseria: Reynold Reynolds
Zdjęcia: Imogen Heath
Produkcja: Artstudio Reynolds
Niemcy, 2015

Plastic
Jedna chwila może odmienić całe ludzkie życie, naznaczając je na zawsze smutkiem i cierpieniem. Tak było w przypadku Any i Leo, doświadczonego traumą z dzieciństwa rodzeństwa, które nie może odnaleźć dla siebie miejsca w dorosłości. Rozdzieleni za młodu, targani bolesnymi wspomnieniami z sielankowej przeszłości, które zostały w jednej chwili przekreślone niezrozumiałą decyzją ich ojca, egzystują z dnia na dzień w coraz większej emocjonalnej próżni. Ana żyje na pograniczu rzeczywistości i seksualnej fantazji, zamieniając czułość na zmierzające w niebezpiecznym kierunku wrażenia czysto fizyczne. Leo z kolei to pracujący w fabryce samotnik, który nie jest w stanie nawiązać z nikim głębszego kontaktu, a jego najważniejszą więzią wydaje się być ta z napotkanym na ulicy psem-przybłędą. Czy jest dla nich jeszcze jakaś nadzieja na normalne życie? Opowiedziany nade wszystko obrazem i dźwiękiem, Plastic to film o zagubieniu, którego nie da się wyrazić żadnymi słowami.

Tytuł oryginalny: Plástico
Reżyseria: Ricardo Soto
Zdjęcia: Miguel Zetina
Produkcja: Centro de Capacitación Cinematográfica
Meksyk, 2015

Songs My Brothers Taught Me
Johnny i Jashaun to rodzeństwo, któremu przyszło dorastać w indiańskim rezerwacie Pine Ridge w stanie Południowa Dakota, miejscu pełnym dobrych, acz nie potrafiących poradzić sobie z otaczającą rzeczywistością ludzi, którzy przeważnie znajdują pocieszenie w butelce. Podobnie zresztą jak wielu Indian Lakota na przestrzeni kolejnych dekad białej kolonizacji Ameryki Północnej. Johnny kocha swój lud, ale chciałby wydostać się z tej pułapki, zobaczyć świat, zaznać czegoś nowego. Mimo że jest świadomy tego, że jego nieobecność utrudni znacznie życie jego matce-alkoholiczce oraz młodszej siostrze, planuje wyjazd do Los Angeles ze swoją dziewczyną. Czując się zdradzona, Jashaun próbuje znaleźć pośród żyjących z dnia na dzień młodych zastępczego brata. Songs My Brothers Taught Me oferuje publiczności absolutnie urzekający wgląd w trudną, acz niepozbawioną małych radości egzystencję w miejscu, które zostało zapomniane przez mieszkańców dużych miast oraz mainstreamowe media.

Tytuł oryginalny: Songs My Brothers Taught Me
Reżyseria: Chloe Zhao
Zdjęcia: Joshua James Richards
Produkcja: HEART-headed Productions, Forest Whitaker's Significant Productions
USA, 2015

Underdog
Anna „Dino” Dinovic to dwudziestokilkuletnia Szwedka, która wyemigrowała wraz z tysiącami innych młodych do sąsiedniej Norwegii w poszukiwaniu pracy i spełniania marzeń. Życie w Oslo nie układa jej się jednak tak, jakby tego chciała. Nie pomaga fakt, iż zagubiona dziewczyna nie do końca wie, co chciałaby robić w przyszłości. Wszystko ulega zmianie, gdy dostaje przypadkiem dorywczą pracę niani w domu zamożnego Steffena Dahla. Energiczna, silna i niezależna, Dino szybko znajduje uznanie w oczach osamotniałego mężczyzny i jego dwóch córek, wywracając poukładaną egzystencję rodziny do góry nogami. Pytanie, czy jej obecność wpływanie ostatecznie na Dahlów pozytywnie, czy jednak destrukcyjnie? Osadzony współcześnie – w rzeczywistości, w ramach której dawny szwedzko-norweski układ sił uległ na skutek kryzysu ekonomicznego drastycznemu zachwianiu – Underdog to stricte humanistyczne kino obyczajowe, opowiadające o ludziach poszukujących życiowej odmiany.

Tytuł oryginalny: Svenskjävel
Reżyseria: Ronnie Sandahl
Zdjęcia: Ita Zbroniec-Zajt
Produkcja: Cinenic Film
Szwecja, Norwegia, 2014

23. Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 14 do 21 listopada
Więcej na temat Bydgoszczy można znaleźć na www.visitbydgoszcz.pl

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)