Co tak naprawdę wiemy o Kathryn Bigelow?
Kim jest i jak wyglądała kariera pierwszej laureatki Oscara w kategorii Najlepsza Reżyseria?
Kim jest, pierwsza w historii kina, laureatka Oscara w kategorii Najlepszy Reżyser? Co wiemy o Kathryn Bigelow – nie ma męża ani dzieci. Które jej wcześniejsze filmy widzieliśmy?
Przy emocjonującej oscarowej konkurencji, media rozpisywały się nad jej byłym małżeństwem i politycznymi preferencjami feministycznymi.
Postać Bigelow wzbudza ogromne zainteresowanie - z typowego reżysera filmów sensacyjnych bezwiednie stała się prawdziwą wojowniczką o prawa kobiet w muskularnym świecie.
A na dodatek był czas, że w tej początkującej artystce zakochał się jeden z obecnie największych wizjonerów kina.
Powtórzmy więc pytanie: Kim jest Kathryn Bigelow?
Dawno, dawno temu...
Kathryn Ann Bigelow urodziła się 27 listopada w 1951 roku, w Kalifornii. Jest jedynym dzieckiem bibliotekarki i kierownika sklepu z farbami.
Od dzieciństwa nasiąkała kulturą. Już jako nastolatka dała się poznać jako utalentowana malarka.
Kiedyś malowała obrazy dla muzeum Whitney w Nowym Jorku, dziś biega po jordańskiej pustyni i pogania facetów w mundurach.
Kiedyś pozowała do zdjęć dla sieci handlowej GAP, dziś pozują jej saperzy z elitarnej jednostki EOD.
** [
ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g )
Od pędzla do kamery
Sztuk plastycznych uczyła się w San Francisco Art Institute. Jako dwudziestolatka zdobyła stypendium Whitney's Museum Independent Study Program.
Studiowała pod okiem Susan Sontag, była członkinią awangardowej, brytyjskiej grupy Art & Language, współpracowała ze słynnym amerykańskim konceptualistą, Laurence'em Wienerem, i wykładała sztukę na kalifornijskich uniwersytetach.
W końcu postawiła na reżyserię i studia w szkole filmowej Columbia. Jej edukacja obejmowała również teorię i krytykę filmową. W zmaskulinizowanym Hollywood miała pod górkę.
Kluczowe dla przebiegu swojej kariery decyzje Bigelow podjęła w połowie lat osiemdziesiątych.
Tuż po dobrym debiucie, zarzucono ją propozycjami realizowania komedii romantycznych i filmów dla nastolatków. Konsekwentnie odmawiała.
Kamienie milowe
Jej pierwszy krótkometrażowy film, ‘The Set-Up’ (1978), to 20-minutowa dekonstrukcja przemocy w filmie.
Pierwszy jej film fabularny to ‘The Loveless’ (1982) o motocyklistach, gdzie współreżyserem był Monty Montgomery.
Następnie wyreżyserowała ‘Blisko ciemności’ (Near Dark, 1987), na podstawie scenariusza napisanego we współpracy z Erikiem Redem.
Film wzbudził zainteresowanie zarówno krytyków, jak i fanów horrorów dzięki swej niezwykłej mieszance gatunków, łączącej film o wampirach i western.
W ‘Błękitnej stali’ gwiazdą jest Jamie Lee Curtis, grająca policjantkę-nowicjuszkę świadomą własnej delikatności.
Kultowy film ‘Na fali’ to rola Keanu Reevesa jako agenta FBI, który udaje surfera, aby schwytać grupę złodziei okradających banki.
Bigelow z byłym mężem
Piękna, ale i silna pani reżyser w 1989 roku poślubiła współczesnego przodownika amerykańskiego kina – Jamesa Camerona.
Małżeństwo trwało zaledwie 2 lata.
Jak donoszą źródła plotkarskie, para rozstała się w gniewie i długo po rozwodzie nie mogli dojść do porozumienia.
Dziś, kiedy to Bigelow zwyciężyła nad byłym mężem w branży filmowej, ich relacja wydaje się być bardzo życzliwa i wspierająca.
** [
ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *** [
DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) [
SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g )
Kontynuacja kariery
W 1995 roku powstał film ‘Dziwne dni’, gdy fascynowano się rzeczywistością wirtualną.
Scenarzystą i producentem był James Cameron, były już wtedy mąż reżyserki.
Film nie przyciągnął zbyt wielkiej widowni. Jest to thriller neo-noir z akcją w Los Angeles na przełomie wieków. Gwiazdami są Ralph Fiennes i Angela Bassett, ta ostatnia jako silna kobieta, jedna z wielu w filmach Bigelow. W scenie finałowej pojawiły się dziesiątki tysięcy statystów.
** [
ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *** [
DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) [
SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g )
Kontynuacja kariery
Rok 2000 to film ‘Przekleństwo wyspy’, na podstawie powieści pod tym samym tytułem Anity Shreve, portret dwóch kobiet uwięzionych w dusznych związkach. Nie ma tu technicznych fajerwerków, jest tylko tematyka rodzinna.
W roku 2002 wyreżyserowała film ‘K-19’, z Harrisonem Fordem, o grupie mężczyzn na pokładzie pierwszej radzieckiej łodzi podwodnej o napędzie atomowym. Film okazał się kasowym niewypałem, mimo pełnej akcji fabuły i dbałości o szczegóły.
** [
ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *** [
DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) [
SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g )
'Hurt Locker' odmienił oblicze reżyserii
Kolejny film Bigelow to ‘The Hurt Locker. W pułapce wojny’ (2008).
Obraz ten, traktujący o wojnie w Iraku, stał się największym sukcesem artystycznym reżyserki i przyniósł jej nominację do Oscara za reżyserię, a następnie i samą nagrodę.
Oscara otrzymała na gali 7 marca 2010 r., będąc pierwszą kobietą w historii uhonorowaną Oscarem za reżyserię.
** [
ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *** [
DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) [
SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g )
'Hurt Locker' odmienił oblicze reżyserii
Bigelow w swoich filmach wybiera tematy będące również afrodyzjakami przemocy, np: broń czy wojna.
Tworzy kino gatunków o mocnym męskim charakterze jednak dodatkowo wzbogaca swoje dzieła autokomentarzem.
Dzięki temu nie daje się jednoznacznie sklasyfikować do pewnego typu twórczości i ucieka przed etykietkami.
** [
ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g )
Bohater Bigelow
Bohaterowie Bigelow swój światopogląd budują na kontrze do kolektywu, który ich wchłonął.
Agent Johnny Utah nie chce być taki jak jego kumple-rabusie, kapitan Aleksiej Wostrykow z "K-19" jak przestraszone dowództwo, sierżant James – jak reszta oddziału saperów.
Oczywiście, samotnictwo kończy się znieczulicą. Na współczesnej wojnie bohaterem może być tylko ten, kto jest znieczulony – przekonuje Bigelow.
** [
ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g )