Danny DeVito

Aktor, producent i reżyser amerykański, słynący z nietypowego (152 cm) wzrostu, licznych kreacji komediowych oraz błyskotliwej kariery producencko- reżyserskiej.

Obraz

Urodził się 17 listopada 1944 roku jako Daniel Michael DeVito Jr. w Asbury Park w stanie New Jersey, w rodzinie o włoskich korzeniach.

Studiował na American Academy of Dramatic Arts w Nowym Jorku, początkowo chcąc zgłębić tajniki pracy charakteryzatora filmowego. Stosunkowo szybko zmienił jednak kurs swoich zainteresowań, znienacka odkrywając w sobie pasję aktorską. W tym samym czasie poznał – wówczas jeszcze mało znanego – Michaela Douglasa, człowieka, z którym w późniejszym okresie zrealizuje wiele ważnych, wspólnych projektów.

** Jako aktor zadebiutował w 1970 roku w filmie „Szklane marzenia” Roberta Clouse’a, jednak jego przełomową rolą był występ w roli Martiniego w głośnym, wyprodukowanym przez Douglasa „Locie nad kukułczym gniazdem” Miloša Formana z Jackiem Nicholsonem w roli głównej. Przerastający jakiekolwiek wyobrażenia sukces filmu zapewnił mu rozpoznawalność i dalsze propozycje występów, a w efekcie – główną rolę Louiego De Palmy w znanym serialu TV „Taxi” (1978-83), która przyniosła mu Złoty Glob (1980), nagrodę Emmy (1981) oraz trzy dalsze nominacje do każdej z tych nagród.**

W 1983 roku ponownie spotkał się z Nicholsonem na planie głośnego obrazu „Czułe słówka” z Shirley MacLaine, a w 1984 roku zadebiutował jako reżyser pełnometrażowej komedii TV „Ważniak” z udziałem swojej żony, aktorki Rhei Perlman. Sam również zawsze pojawiał się we własnych produkcjach.

** Pierwszym wyreżyserowanym przez DeVito filmem kinowym była komedia kryminalna „Wyrzuć mamę z pociągu” (1987, nominacja do Złotego Globu za rolę komediową) z Billym Crystalem, a pierwszym zrealizowanym przez niego filmem, który odniósł realny sukces – komedia „Wojna państwa Rose” (1989, nominacja do Złotego Niedźwiedzia w Berlinie) z Michaelem Douglasem i Kathleen Turner.**

Zagłębiając się w tajniki reżyserii filmowej nie zaprzestawał występów w produkcjach innych reżyserów.

** W 1987 roku otrzymał nominację do Złotego Globu za kreację w komedii kryminalnej „Bezlitośni ludzie” (1986), w 1988 zasłynął z roli w komedii Ivana Reitmana „Bliźniacy” z Arnoldem Schwarzeneggerem, a w 1991 – z występu u boku Gregory’ego Pecka w komedii Normana Jewisona „Cudze pieniądze”.**

W latach 90-tych zrealizował dwa filmy z własnym udziałem – niezbyt udany obraz biograficzny „Hoffa” z Jackiem Nicholsonem (1992, nominacja do Złotego Niedźwiedzia) oraz familijny film fantasy „Matylda” (1996).

Jako aktor pojawił się w szeregu znanych produkcji - „Powrót Batmana” Tima Burtona (1992, nominacja do nagrody MTV w kategorii Najlepszy Czarny Charakter), komedia „Junior” z Arnoldem Schwarzeneggerem i Emmą Thompson (1994), komedia kryminalna „Dorwać małego” Barry’ego Sonnenfelda z Johnem Travoltą i Genem Hackmanem (1995), głośny film „kombinowany” (animacja z filmem fabularnym) „Kosmiczny mecz” z Michaelem Jordanem i królikiem Bugsem (1996), czarna komedia „Marsjanie atakują!” Burtona (1996), „Zaklinacz deszczu” F. F. Coppoli (1997), „Tajemnice Los Angeles” (1997) z Kevinem Spacey i Kim Basinger, „Transakcja” z Kevinem Spacey (1999), „Przekleństwa niewinności” (1999) Sofii Coppoli , czy wreszcie „Człowiek z księżyca” Formana (1999).

Przede wszystkim jednak lata 90-te to początek działalności DeVito na niwie produkcji filmowej. Jego debiutem producenckim był wspomniany już obraz „Hoffa” (1992) w jego reżyserii.

W kolejnych latach wyprodukował szereg filmów, przeważnie z własnym udziałem („Dorwać małego”, „Pełnia życia”, „Matylda”, „Co z oczu, to z serca”), wsławiając się najbardziej jako producent głośnego „Pulp Fiction” Quentina Tarantino (1994), zaś największy sukces osiągając dzięki „Erin Brokovich” Stevena Soderbergha (2000, nominacja do Oscara i BAFTA dla Najlepszego Filmu).

W latach 2002-2003 wyreżyserował dwie komedie kryminalne: „Smoochy” z Edwardem Nortonem i remake głośnego filmu „Starsza pani musi zniknąć” z Benem Stillerem i Drew Barrymore.

Najsłynniejsze występy aktorskie DeVito z ostatnich lat to rola u Tima Burtona w „Dużej rybie” (2003), u Woody’ego Allena w „Życie i cała reszta” (2003), w familijnych komediach bożonarodzeniowych: „Zakochane święta” (2004) i „Wesołych świąt” (2006) oraz u boku Kim Basinger w dramacie Marka Rydella „Even Money” (2006).

Jednymi z jego ostatnich realizacji producenckich były filmy: „Nadchodzi Polly” (2004) z Benem Stillerem, „Obcy krewni” (2006) oraz „Wolność słowa” z Hilary Swank (2007).

Danny DeVito

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Wygląda imponująco". Nowy zwiastun "Avatara" zachwyca widzów
"Wygląda imponująco". Nowy zwiastun "Avatara" zachwyca widzów
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"