Dlaczego Popiełuszko przypomina Bonda?

Dlaczego Popiełuszko przypomina Bonda?
Źródło zdjęć: © Kino Świat
Michał Nowak

Ksiądz Popiełuszko to postać niejednowymiarowa. Intencją twórców filmu fabularnego „Popiełuszko” było pokazanie wielowymiarowości tej postaci, unikając tworzenia kolejnej filmowej laurki ku czci nieżyjącego bohatera.

1 / 9

Adam Woronowicz jako Ksiądz Jerzy Popiełuszko

Obraz
© Kino Świat

"Popiełuszko" nie jest martyrologicznym filmem, który przedstawia, w typowy dla tego gatunku sposób, tragiczną historię bohatera - męczennika. To film, który pokazuje Księdza Jerzego takim, jaki naprawdę był i jakim mało kto współcześnie go zna. Bohatera z krwi i kości, nie zaś pomnikową postać.

Osobę o dużym poczuciu humoru, zdystansowaną do siebie, zdolną do autoironii; a jednocześnie wrażliwego, ale i charyzmatycznego człowieka, który łączył cechy przywódcy potrafiącego skupiać wokół siebie tłumy oraz pokornego kapłana i sługi bożego niezwykle wrażliwego na bliźnich. Ten film to także dobre kino akcji i ciekawy obraz tamtych czasów z wiernie odtworzonymi realiami lat ‘80.

2 / 9

Narodowa manifestacja

Obraz
© Kino Świat

W związku z tym, kampania reklamowa tego filmu również nie może być konwencjonalna i jednowymiarowa. Ma dwa oblicza - dwa rożne kierunki promocji, których odzwierciedleniem są dwa różne layouty plakatów.

Pierwszy plakat "Popiełuszki" przygotowany został w konwencji, której użyli również twórcy plakatu "Księżnej" albo "Walkirii" – i niewiele osób wie, że nasz projekt powstał zanim zostały upublicznione layouty do "Księżnej" i "Walkirii".

3 / 9

Radosław Pazura w ''Popiełuszce''

Obraz
© Kino Świat

Drugi z nich, równolegle funkcjonujący, opracowany został w konwencji filmu akcji.

Poprzez plakat, chcieliśmy pokazać w niekonwencjonalny, a zarazem czytelny sposób istotne cechy filmu oraz postaci, której losy film przedstawia j. Przyczyna tego, że wiele osób skojarzyło plakat filmu "Popiełuszko" z plakatem filmu "Casino Royal", jest prosta - zadziałało prawo konwencji.

4 / 9

Maja Komorowska w ''Popiełuszce''

Obraz
© Kino Świat

Projekty plakatów filmu "Popiełuszko" są projektami oryginalnymi. Istnieją typy konstrukcji layaut’u plakatu filmowego, które pozwalają odbiorcy takiego komunikatu szybko odczytać / ‘odszyfrować’ najistotniejsze informacje na temat filmu – najczęściej poprzez ugruntowane skojarzenia i nawiązania do innych, wcześniejszych filmów.

5 / 9

Filmowy ''Popiełuszko''

Obraz
© Kino Świat

Dobrym przykładem na to są komedie romantyczne.

Plakaty reklamujące, tego typu filmy są do siebie niezwykle podobne – wystarczy przypomnieć sobie key art’y do takich produkcji, jak: "Nie kłam kochanie", "Testosteron", "Dziennik Bridget Jones", "Był sobie chłopiec", "Dlaczego nie?", "Tylko mnie kochaj".

6 / 9

Zbigniew Zamachowski w ''Popiełuszce''

Obraz
© Kino Świat

Obowiązująca i, jak pokazują wyniki sprzedażowe, sprawdzona konwencja na plakat komedii romantycznej to białe tło, dwie lub trzy wyszparowane sylwetki głównych bohaterów, jaskrawa, kolorowa typografia – jest to prosty sygnał dla potencjalnego widza, że ma do czynienia z komedią romantyczną.

Podobnie jest w przypadku innych gatunków filmowych.

7 / 9

Kadr z filmu ''Popiełuszko''

Obraz
© Kino Świat

Każda osoba pracująca w branży jest świadoma tych mechanizmów i korzysta z nich w swojej pracy.

Za konwencją można podążać stosując sprawdzone chwyty, można też się nią ‘bawić’.

8 / 9

Adam Woronowicz w ''Popiełuszce''

Obraz
© Kino Świat

Przykładem typowego wykorzystania konwencji jest najnowszy plakat polskiego filmu "Drzazgi" w reżyserii Macieja Pieprzycy.

Wystarczy porównać go z dużo wcześniejszym, międzynarodowym visualem filmu "My Blueberry Nights" (w polskiej wersji "Jagodowa miłość"), żeby zauważyć podobieństwo – efekt przypadku, a może inspiracji?

9 / 9

Kard z filmu ''Popiełuszko''

Obraz
© Kino Świat

W kampanii reklamowej filmu "Popiełuszko", jak wielu innych przed nami, posłużyliśmy się konwencją, aby uprościć przekaz i wzbudzić zainteresowanie filmem. Szum medialny, jaki powstał wokół plakatu, najlepiej dowodzi tego, jak trafne to było posunięcie.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (4)