Ksiądz Popiełuszko to postać niejednowymiarowa. Intencją twórców filmu fabularnego „Popiełuszko” było pokazanie wielowymiarowości tej postaci, unikając tworzenia kolejnej filmowej laurki ku czci nieżyjącego bohatera.
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Adam Woronowicz jako Ksiądz Jerzy Popiełuszko
"Popiełuszko" nie jest martyrologicznym filmem, który przedstawia, w typowy dla tego gatunku sposób, tragiczną historię bohatera - męczennika. To film, który pokazuje Księdza Jerzego takim, jaki naprawdę był i jakim mało kto współcześnie go zna. Bohatera z krwi i kości, nie zaś pomnikową postać.
Osobę o dużym poczuciu humoru, zdystansowaną do siebie, zdolną do autoironii; a jednocześnie wrażliwego, ale i charyzmatycznego człowieka, który łączył cechy przywódcy potrafiącego skupiać wokół siebie tłumy oraz pokornego kapłana i sługi bożego niezwykle wrażliwego na bliźnich. Ten film to także dobre kino akcji i ciekawy obraz tamtych czasów z wiernie odtworzonymi realiami lat ‘80.
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Narodowa manifestacja
W związku z tym, kampania reklamowa tego filmu również nie może być konwencjonalna i jednowymiarowa. Ma dwa oblicza - dwa rożne kierunki promocji, których odzwierciedleniem są dwa różne layouty plakatów.
Pierwszy plakat "Popiełuszki" przygotowany został w konwencji, której użyli również twórcy plakatu "Księżnej" albo "Walkirii" – i niewiele osób wie, że nasz projekt powstał zanim zostały upublicznione layouty do "Księżnej" i "Walkirii".
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Radosław Pazura w ''Popiełuszce''
Drugi z nich, równolegle funkcjonujący, opracowany został w konwencji filmu akcji.
Poprzez plakat, chcieliśmy pokazać w niekonwencjonalny, a zarazem czytelny sposób istotne cechy filmu oraz postaci, której losy film przedstawia j. Przyczyna tego, że wiele osób skojarzyło plakat filmu "Popiełuszko" z plakatem filmu "Casino Royal", jest prosta - zadziałało prawo konwencji.
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Maja Komorowska w ''Popiełuszce''
Projekty plakatów filmu "Popiełuszko" są projektami oryginalnymi. Istnieją typy konstrukcji layaut’u plakatu filmowego, które pozwalają odbiorcy takiego komunikatu szybko odczytać / ‘odszyfrować’ najistotniejsze informacje na temat filmu – najczęściej poprzez ugruntowane skojarzenia i nawiązania do innych, wcześniejszych filmów.
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Filmowy ''Popiełuszko''
Dobrym przykładem na to są komedie romantyczne.
Plakaty reklamujące, tego typu filmy są do siebie niezwykle podobne – wystarczy przypomnieć sobie key art’y do takich produkcji, jak: "Nie kłam kochanie", "Testosteron", "Dziennik Bridget Jones", "Był sobie chłopiec", "Dlaczego nie?", "Tylko mnie kochaj".
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Zbigniew Zamachowski w ''Popiełuszce''
Obowiązująca i, jak pokazują wyniki sprzedażowe, sprawdzona konwencja na plakat komedii romantycznej to białe tło, dwie lub trzy wyszparowane sylwetki głównych bohaterów, jaskrawa, kolorowa typografia – jest to prosty sygnał dla potencjalnego widza, że ma do czynienia z komedią romantyczną.
Podobnie jest w przypadku innych gatunków filmowych.
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Kadr z filmu ''Popiełuszko''
Każda osoba pracująca w branży jest świadoma tych mechanizmów i korzysta z nich w swojej pracy.
Za konwencją można podążać stosując sprawdzone chwyty, można też się nią ‘bawić’.
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Adam Woronowicz w ''Popiełuszce''
Przykładem typowego wykorzystania konwencji jest najnowszy plakat polskiego filmu "Drzazgi" w reżyserii Macieja Pieprzycy.
Wystarczy porównać go z dużo wcześniejszym, międzynarodowym visualem filmu "My Blueberry Nights" (w polskiej wersji "Jagodowa miłość"), żeby zauważyć podobieństwo – efekt przypadku, a może inspiracji?
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"
Kard z filmu ''Popiełuszko''
W kampanii reklamowej filmu "Popiełuszko", jak wielu innych przed nami, posłużyliśmy się konwencją, aby uprościć przekaz i wzbudzić zainteresowanie filmem. Szum medialny, jaki powstał wokół plakatu, najlepiej dowodzi tego, jak trafne to było posunięcie.
href="http://film.wp.pl/pelny-zwiastun-6033695111238273a">TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"TYLKO W WP - PEŁNY ZWIASTUN "POPIEŁUSZKI"