Trwa ładowanie...
festiwal filmowy
30-07-2010 13:13

Era Nowe Horyzonty: Retrospektywa Daniela Szczechury

Era Nowe Horyzonty: Retrospektywa Daniela SzczechuryŹródło: www.enh.pl
d1i3c0q
d1i3c0q

We Wrocławiu trwa 10. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty. W tegorocznym programie znalazła się retrospektywa działającego od ponad 50 lat twórcy filmów animowanych - Daniela Szczechury.

- Nie mam metody. Gdy przystępuję do filmu przyświecają mi dwie idee - żeby to się dało oglądać i żeby nie było głupie, po prostu. Co nie jest tak łatwo osiągnąć... Mój język wziął się stąd, że nie mam wykształcenia plastycznego ani biegłości w operowaniu narzędziem. Dla mnie podstawową sprawą jest idea, a potem dobieram do niej odpowiednią formę. Można powiedzieć, że intelektualizmem pokrywam niedostatki warsztatu - tak w jednym z wywiadów o swojej metodzie pracy opowiadał Daniel Szczechura (ur. 1930 r.).

We Wrocławiu, obok filmów mistrza polskiej animacji zaprezentowane zostały filmy studentów Szczechury. Artysta ten przez ponad 30 lat prowadził na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP Pracownię Filmu Animowanego. Projekcja ta - zatytułowana "Narybek" otworzyła retrospektywę. Następną prezentacją były szkolne filmy autora „Hobby" (1968 r.).

- Daniel Szczechura zaczął swoją edukację od Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie jednak wytrzymał tylko rok. Później ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, by wreszcie odnaleźć siebie w łódzkiej „Filmówce". Tyle, że Daniel Szczechura studiował na wydziale operatorskim i ten wydział skończył - nic nie wskazywało, że w przyszłości będzie zajmował się animacją.

d1i3c0q

Właściwie sprawił to przypadek - jak powiedział mi w wywiadzie, który został opublikowany w książce o jego twórczości - kiedyś zobaczył w łódzkiej szkole filmowej stół trikowy, który był pokryty grubą warstwą kurzu, trochę się nim zainteresował i właściwie dzięki Stanisławowi Śliskowskiemu, z którym razem studiował, zaczął odkrywać możliwości stołu trickowego. I tak narodziły się jego pierwsze filmy - m.in. film dyplomowy „Konflikty" (1960 r.), który jest jeszcze takim kolażem animacji oraz filmu aktorskiego - tak o początkach twórczości animatora mówił przed seansem krytyk Jerzy Armata.

Zobacz także:

**[

BACHLEDA PRZYŁAPANA NA BALANDZE ]( http://film.wp.pl/ale-cyrk-z-ta-curus-6025280843056257g ) * *[

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * *[

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html )**

d1i3c0q

100 NAJBARDZIEJ KLIKALNYCH TEMATÓW W HISTORII WIRTUALNEJ POLSKI
W bloku programowym zatytułowanym „Grzechy młodości", obok animacji takich jak "Maszyna" (1961 r.), "Litera" (1962 r.), "Fotel" (1963 r.) i"Pierwszy, drugi, trzeci" (1964 r.) organizatorzy retrospektywy umieścili trzy etiudy szkolne, przy których Daniel Szczechura pełnił funkcję operatora. Wśród nich widzowie festiwalu obejrzeli dokument „STS 58"(1959 r.) w reżyserii Agnieszki Osieckiej, która również studiowała w łódzkiej szkole. Obok tej krótkiej impresji o Studenckim Teatrze Satyryków (dla którego Szczechura projektował plakaty i dekoracje), w programie seansu znalazły się krótkometrażowe fabuły - "Wizyta" (1962 r.) i "Śmierć i dziewczyna" (1960 r.). Te dwa filmy wyreżyserował Wojciech Solarz, a wystąpili w nich m.in. Elżbieta Czyżewska, Krystyna Sienkiewicz i Adam Pawlikowski.

-Te nazwiska: Czyżewska, Sienkewicz, Pawlikowski, Szczechura to nie tylko bliscy współpracownicy, nie tylko artyści związani pewnym zbliżonym spojrzeniem na rzeczywistość i na świat, ale to także pewnego rodzaju krąg towarzyski bliskich przyjaciół (...). Pierwszy już samodzielny film Daniela Szczechury opowiada o prawie jednostki do swobodnej wypowiedzi, o ograniczeniach cenzuralnych - coś, co bardzo często przewija się przez twórczość Daniela Szczechury - takie wołanie o wolność jednostki, a którego to ograniczenia doświadczył sam bardzo dotkliwie, kiedy w 1968 roku zrealizował film „Desant" oparty na monologu kabaretowym Andrzeja Warchała z krakowskiej Piwnicy pod Baranami.

Film zamiast na ekrany trafił na półki i przeleżał tam 25 lat - to taki najbardziej zasłużony „pułkownik" w dziejach naszej kinematografii". Prowadzący spotkanie zwrócił również uwagę na pokazywany w tym bloku animowany film „Fotel" z 1963 roku, instruktażowy film o tym, jak się zdobywa władzę. „Teraz, kiedy po tych 47 latach go oglądamy, wydaje mi się, że w naszych czasach, kiedy tak co chwilę mamy jakieś wybory, ten film nabiera dodatkowej aktualności - dodał Jerzy Armata.

d1i3c0q

Retrospektywie Daniela Szczechury towarzyszą dwa wydawnictwa: książka „Hobby Animacja. Kino Daniela Szczechury" pod redakcją Jerzego Armaty oraz wydawnictwo dvd, które inauguruje monograficzną serię wydawniczą Narodowego Instytutu Audiowizualnego, prezentującą twórczość najwybitniejszych polskich animatorów. Na dwóch płytach znajduje się kilkanaście animacji oraz wyjątkowy dokument o Henryku Tomaszewskim - zrealizowany przez Daniela Szczechurę. Więcej o wydawnictwie: www.nina.gov.pl.

31 lipca w festiwalowej kawiarni Szajba odbędzie się spotkanie z Danielem Szczechurą - "Szczerze ze Szczechurą". Spotkanie poprowadzi Jerzy Armata.

  1. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty odbywa się w dniach 22 lipca - 1 sierpnia 2010.
d1i3c0q

Zobacz także:

**[

BACHLEDA PRZYŁAPANA NA BALANDZE ]( http://film.wp.pl/ale-cyrk-z-ta-curus-6025280843056257g ) * *[

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * *[

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html )**

d1i3c0q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1i3c0q

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj