Filmy z 20 krajów walczą o krótkometrażowego Złotego Anioła Tofifest
33 filmy wybrane spośród 2000 zgłoszeń z kilkudziesięciu krajów świata wystartują w konkursie kina krótkometrażowego Shortcut na Tofifest 2014. W stawce znajdą się zarówno filmy nagradzane w Annecy, Clermont-Ferrand, Cannes i na Sundace, jak i polskie oraz europejskie premiery. Zobaczymy obrazy z Polski, Rumunii, Portugalii, Węgier, Niemiec, Austrii, Izraela, Francji, Belgii, Ukrainy, Gruzji, USA, Izraela, Bułgarii, Rosji, Chorwacji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Słowacji i Iranu.
Próby opisania współczesnego człowieka i dotykających go problemów, to najsilniejszy nurt tematyczny w konkursie Shortcut. Filmowcy opowiadają o tym w skali globalnej — rozliczając się z hitleryzmem czy stosunkiem do mniejszości narodowych, albo w skali naszych prywatnych mikroświatów — eksplorując dramaty rodzinne, ludzkie marzenia, czy twardą rzeczywistość pracy w korporacjach.
O tym, na różny sposób, mówią dwie polskie fabuły w konkursie. Arena fotoreportera wojennego Piotra Bernasia, pytające o źródła motywacji człowieka, który wciąż wybiera wojnę, zamiast pokoju. Na drugim biegunie znajdują się kameralne Fragmenty Agi Woszczyńskiej. Prezentowany w Cannes film, to zbiór luźno powiązanych ze sobą scen o rozpadzie związku, rozpadzie świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma.
Wiele krótkich filmów zobaczymy na Tofifest po raz pierwszy w Polsce czy w Europie. Lystopad / Fallen leaves Marijii Kondakovej z Ukrainy (PREMIERA EUROPEJSKA) to opowieść o miłosnej nocy dwójki zwykłych ludzi, która zaowocuje morderstwem. Austrię reprezentują dwa filmy. O sile młodzieńczych wspomnień i ich bolesnym zderzeniu z teraźniejszością mówi Daheim und Dazwischen / Inbetween Jannisa Lenza (POLSKA PREMIERA), zaś rodzinny dramat rozgrywający się w Wigilię Bożego Narodzenia opisuje In der Stille der Nacht / In The Still Of The Night Ericha Steinera (POLSKA PREMIERA). Izrael ma w Shortcut dwa obrazy. Deserted Yoava Hornunga (POLSKA PREMIERA) przenosi nas w kobiece szeregi izraelskiej armii. I Think This is the Closest to How the Footage Lookeda Yuvala Hameiriego (POLSKA PREMIERA) opowiada o mężczyźnie próbującym odtworzyć zagubione wspomnienia. Film zdobył nagrodę Jury na Sundance FF.
Premierę Międzynarodową ma na Tofifest francuski Un Été / A Summer Clémence Marcadier, przypowieść znudzonym szesnastoletnim Dawidzie. Drugi reprezentant Francji to Les Oiseaux-tonnerre / Thunderbirds, który zrealizowała Léa Mysius (POLSKA PREMIERA). Także Belgia ma w Shortcut dwa filmy. Partouze / Orgy Matthieu Doncka (POLSKA PREMIERA) mówi o dosyć „specyficznej” prezentacji produktów pewnej firmy, jaką przygotowuje para przedstawicieli handlowych. Les corps étrangers / Foreign Bodies Laury Wandel (POLSKA PREMIERA) z oficjalnej selekcji w Cannes, przenosi nas w świat traumatycznych wspomnień fotografa wojennego. Shortcut to także dwie fabuły amerykańskie. Gregory Go Boom Janicza Bravo (POLSKA PREMIERA) nagrodzony na MFF Sundance, jest opowieścią o mężczyźnie dotkniętym porażeniem kończyn, który próbuje zacząć samodzielne życie i znaleźć partnerkę. Sequence Carlesa Torrensa, nagrodzony w Clermont-Ferrand, to historia Billy’ego, którego spotyka kompletnie zaskakujące wydarzenie.
Wiele filmów Shortcut zajmuje się problemami współczesnej rodziny. Znajdziemy je w niemal kryminalnym The Lighthouse Woman / Jenata ot fara Any Kitanovej z Bułgarii, Probleme de Familie Family Issues Ruxandry Ghitescu z Rumunii czy Shavi Tuta / Black Mulberry Gabriela Razmadze z Gruzji. Ciekawie zapowiadają się węgierska Provincia György Mór Kárpátiego i hiszpańska Democracia / Democracy Borja Cobeaga mówiąca o mentalności korporacyjnej.
Rosję reprezentują dwa dokumenty. Winter/Zima Cristiny Picchi jest dokumentalnym „portretem” tej pory roku na Syberii. Film dostał Specjalne wyróżnienie jury na Clermont-Ferrand FF. Love. Love. Love w reżyserii Sandhya Daisy Sundaram został doceniony w Sundance i jest miłosną historią z rosyjską zimą w tle.
Globalne podejście, poruszające kwestie rasizmu i wpływu wojny na nasze życie znajdziemy w czterech kolejnych filmach. Irański Namo Salaha Salehiego (specjalne wyróżnienie Clermont-Ferrand), Padre / Father Santiago „Bou” Grasso z Argentyny (POLSKA PREMIERA). Pragovi / Thresholds Dijany Mlađenović reprezentujący Chorwację, Cigano / Gypsy z Portugali w reżyserii Davida Bonneville i mocne rozliczenie z duchami hitleryzmu, niemiecki Sein Kampf Jakoba Zapfa.
Osobną grupę w Shortcut stanowią filmy eksperymentalne i animacje. Coda Alana Holly z Irlandii, Death for a Unicorn ze Szwajcarii z oficjalnej selekcji MFF w Wenecji, Washingtonia Konstantina Kotzamani reprezentująca Grecję (POLSKA PREMIERA), Eye in Tuna Care Johna Waltera Lustiga z USA (POLSKA PREMIERA), polsko-francuski Niebieski pokój / A Blue Room Tomasza Siwińskiego, The Obvious Child Stephena Irwina z Wielkiej Brytanii i Sneh / Snow ze Słowacji w reżyserii Ivany Šebestovej.
Zjawiskiem samym w sobie jest Corps étrangers / Foreign Bodies z Kanady w reżyserii Nicolasa Braulta, zwycięzca prestiżowego MFFA w Annecy. Film stworzono za… pomocą malarstwa bazującego na lampach wideo oraz współczesnej diagnostyce obrazowej (tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, analiza medyczna w stanie zamrożonym).
Zdobywcę Złotego Anioła Shortcut poznamy 24 października 2014, podczas gali zakończenia Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest w Toruniu.