W programie tegorocznej edycji festiwalu (23 lipca - 2 sierpnia) obok retrospektywy wybitnego re偶ysera Sarunasa Bartasa, zostanie pokazanych 21 fabularnych film贸w litewskich - od sztandarowych dzie艂 z czas贸w ZSRR po produkcje najnowsze, dostrzegane na 艣wiatowych festiwalach.
W czasach Zwi膮zku Radzieckiego to w艂a艣nie na terenach republik litewskiej, gruzi艅skiej i ukrai艅skiej powstawa艂y najciekawsze filmy - znakomite stylowo, cz臋sto u偶ywaj膮ce nowofalowej narracji, nie boj膮ce si臋 formalnych eksperyment贸w. Jednym z najwa偶niejszych przedstawicieli kina litewskiego by艂 w tym okresie Vytautas 沤alakevi膷ius, kt贸rego cztery filmy znalaz艂y si臋 w programie przegl膮du. Ucze艅 Grigorija Aleksandrowa i Michai艂a Chaureliego sta艂 si臋 obok Ka艂atozowa, Czuchraja i Bondarczuka jednym z najwa偶niejszych przedstawicieli kina odwil偶owego po 1956 roku. Adam chce by膰 cz艂owiekiem (1959), Kronika jednego dnia (1963) i kultowy "czerwony" western Nikt nie chcia艂 umiera膰 (1966) pokaza艂y go jako nowofalowca i symbolist臋 (dlatego cz臋sto zestawia si臋 te filmy z dzie艂ami Andrzeja Wajdy z okresu polskiej szko艂y filmowej), a tak偶e 艣wietnego scenarzyst臋, kt贸ry nie ba艂 si臋 przemyca膰 pod fabularnym p艂aszczykiem antykomunistyczne tre艣ci. Drugim niezwykle wa偶nym tw贸rc膮 tego okresu, kt贸rego pi臋kne, ekspresyjne, poetyckie
filmy zostan膮 pokazane we Wroc艂awiu, by艂 Almantas Grikevi膷ius - autor Uczu膰 (uznawany cz臋sto za najwa偶niejszy film litewski, 1969), Sad奴to t奴to (1975) i Faktu (1982).
Po 1990 roku kinematografia litewska znalaz艂a si臋 w zapa艣ci z uwagi na brak struktur organizacyjnych i finansuj膮cych. Nast膮pi艂a zmiana pokoleniowa. Na fali zmian ustrojowych i mentalnych tego okresu jeszcze pod koniec lat 80. powsta艂a "Kinema", za艂o偶one przez 艩ar奴nasa Bartasa pierwsze na Litwie niezale偶ne studio filmowe, skupiaj膮ce m艂ode pokolenie litewskich tw贸rc贸w, surowych fanatyk贸w wypowiadaj膮cych wojn臋 komercji. Przedstawiciele tej formacji 艂膮czyli w swoich filmach tradycj臋 litewskiego dokumentu poetyckiego z oryginalnym j臋zykiem, odrzucaj膮cym dotychczasowe formy opowiadania. Pokazywali wsp贸艂czesnego cz艂owieka jako osamotnionego, zdegradowanego outsidera, pr贸buj膮cego znale藕膰 dla siebie miejsce w艣r贸d wiruj膮cych tryb贸w historii, gdzie艣 pomi臋dzy przesz艂o艣ci膮 a przysz艂o艣ci膮. W tej w艂a艣nie stylistyce powstaj膮 filmy Bartasa, kt贸ry szybko zdobywa uznanie na 艣wiatowych festiwalach, oraz w p贸藕niejszych latach mi臋dzy innymi Valdasa Navasaitisa (Dziedziniec, 1999) czy Kristiny Buo啪yt臈 (Kolekcjonerka, 2008). W
kinie litewskim wyodr臋bni艂 si臋 osobliwy, niezwykle interesuj膮cy nurt bliski nowohoryzontowej poetyce, kt贸ry koncentruje si臋 na szukaniu i definiowaniu to偶samo艣ci kraju i jednostki.
W programie sekcji znalaz艂y si臋 r贸wnie偶 inne najwa偶niejsze filmy litewskie ostatnich dekad, doceniane na 艣wiatowych festiwalach przez krytyk贸w i publiczno艣膰, zr贸偶nicowane stylistycznie, pokazuj膮ce r贸偶norodno艣膰 tej kinematografii, mi臋dzy innymi znakomity thriller Hazardzista Ignasa Jonynasa (2013), Nietera藕niejszo艣膰 (2012) - g艂o艣ny debiut Mykolasa Vild啪i奴nasa, neurotyczny Narcyz (2012) Dovil臈 Gasi奴nait臈 czy W臋drowniczka Audriusa Juz臈nasa (2013).
Sekcja jest przygotowywana we wsp贸艂pracy z Lithuanian Film Center i Ambasad膮 Republiki Litewskiej w Polsce.