“Klient”: (nie) wszystko zostaje w rodzinie [RECENZJA]

“Nie pamiętam, kiedy ostatnio film tak chwytał mnie za jaja”. Nie za gardło, tylko za jaja. Takie zdanie usłyszałem z ust przejętego widza, rzecz jasna, płci męskiej, po wyjściu z sali kinowej. Nie było to po seansie nowych “Szybkich i wściekłych”, tylko rewelacyjnym irańskim filmie Asghara Farhadiego, który chociaż nie ma krztyny oscarowego rozmachu, zaczyna się od trzęsienia ziemi. Potem - zgodnie z przepisem Alfreda Hitchcocka - napięcie rośnie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Łukasz Knap

Tak opowiadać we współczesnym kinie potrafi chyba tylko Farhadi. Mała historia małżeństwa, które przeprowadza się do lokum znajomego, urasta do rangi bogatej w znaczenia przypowieści. O rodzinie, małżeństwie, zemście, przemocy i męskiej pysze. Emad i Rana są zgraną młodą parą, która przechodzi ciężką próbę. Tuż po przeprowadzce kobieta zostaje zaatakowana przez nieznanego sprawcę. Zdarzenie uruchamia lawinę domysłów. Emad rozpoczyna własne śledztwo i grę z agresorem. Stawką jest urażona męska duma.

Kino moralnego niepokoju? Tak, ale w konwencji dreszczowca. Mniej ciekawi nas, kto jest przestępcą, a bardziej jaki tak naprawdę motyw stoi za poszukującym sprawiedliwości. Jak w wielu klasycznych thrillerach, w czasie śledztwa dochodzi do zamiany ról. Dobry staje się złym, zły dobrym, ale w przypadku “Klienta” zagadkowe staje się, nie to, co widać, ale także to, czego nie widać ze względu na irańską cenzurę czy kulturę, wymagającą od Irańczyków życia oficjalnego i nieoficjalnego, jawnego i niejawnego.

“Klient” wchodzi na polskie ekrany w szczególnym czasie. Niedawno światło dzienne ujrzało nagranie, w którym słychać, jak były radny PiS znęca się nad swoją żoną. To jeden z wielu przykładów, pokazujących, że źle się dzieje, gdy “wszystko zostaje w rodzinie”, zwłaszcza, gdy to "wszystko" dotyczy przemocy, czy wstydliwych problemów, za które uchodzi np. alkoholizm jednego z członków rodziny. Emad i Rana są ofiarami takiego myślenia. Po traumatycznym zdarzeniu nie chcą wezwać policji, bo obawiają się “hańby”, i w ogóle “co ludzie powiedzą”. Ironią losu staje się fakt, że źródłem ich największej tragedii okazuje się nie tyle napaść, ile hipokryzja i patriarchalne społeczeństwo, w którym kobieta jest traktowana jak towar. Emad zachowuje się, jakby chciał ukarać złodzieja, który ukradł mu “honor”. Skupia się na swoich emocjach, nie ma za wiele empatii dla żony.

Asghar Farhadi, czołowy irański reżyser, nakręcił znakomity, dający do myślenia film o przemocy, rodzącej się z pozornie szlachetnych pobudek, którymi jest wybrukowane piekło kobiet na świecie, także tu w Polsce. Nie dziwi więc, że "Klient" w naszym kraju "chwyta za jaja". On je wręcz wykręca.

Ocena 8/10

Łukasz Knap

Wybrane dla Ciebie

Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Obiecał, słowa nie dotrzymał. "Panie Neeson, daj pan sobie spokój"
Obiecał, słowa nie dotrzymał. "Panie Neeson, daj pan sobie spokój"
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
Rozbił bank. To nie prima aprilis. Dostał ponad 100 milionów dolarów
Rozbił bank. To nie prima aprilis. Dostał ponad 100 milionów dolarów
John Malkovich o romansie z Michelle Pfeiffer. "Nie da się tego cofnąć"
John Malkovich o romansie z Michelle Pfeiffer. "Nie da się tego cofnąć"
Założyli podsłuch w konfesjonale. To może być polski hit jesieni
Założyli podsłuch w konfesjonale. To może być polski hit jesieni
Wściekły jak osa. Wystarczył jeden dzwonek telefonu
Wściekły jak osa. Wystarczył jeden dzwonek telefonu
Idzie po Oscara. "Najlepsza rola Russella Crowe od 20 lat"
Idzie po Oscara. "Najlepsza rola Russella Crowe od 20 lat"
Nakręcili polski erotyk. "Aktorzy robili sobie nawzajem zdjęcia"
Nakręcili polski erotyk. "Aktorzy robili sobie nawzajem zdjęcia"
Fani dawno jej nie widzieli. Ledwo poznali jej nową twarz
Fani dawno jej nie widzieli. Ledwo poznali jej nową twarz
Numer 1 w Polsce. Kontrowersyjny film Smarzowskiego znów podbija widownię
Numer 1 w Polsce. Kontrowersyjny film Smarzowskiego znów podbija widownię