Najbardziej zagadkowa śmierć w dziejach kina. Kto zamordował słynnego reżysera?

Najbardziej zagadkowa śmierć w dziejach kina. Kto zamordował słynnego reżysera?
Źródło zdjęć: © East News
Grzegorz Kłos

Połamane palce, zmiażdżona klatka piersiowa i rozbita twarz. Makabrycznie okaleczone ciało 53-letniego mężczyzny znaleziono w noc Wszystkich Świętych, z 1 na 2 listopada 1975 r. na plaży w Ostii. Zrobione na miejscu zdjęcia były zbyt mocne, by pokazać je w prasie. Ofiarą okazał się jeden z najznamienitszych, a jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych filmowców. Skandalista, na którego przez lata trwała nagonka w mediach, podsycana przez katolickich duchownych.

Pier Paolo Pasolini był literatem i jednym z najwybitniejszych twórców filmowych w dziejach kina, często określanym mianem największego intelektualisty okresu powojennego. Jednocześnie uważano go za czołowego obrazoburcę swoich czasów.

Czy morderstwo filmowca było jedynie zbrodnią na tle seksualnym? A może, jak sugerują niektórzy, morderstwem politycznym?

1 / 6

Zagorzały socjalista

Obraz
© East News

Studiował literaturę na Uniwersytecie w Bolonii, tamże wstąpił do partii komunistycznej. Choć wkrótce został z niej wykluczony, nigdy nie odstąpił od silnie lewicowych poglądów. Do końca pozostał zagorzałym socjalistą, co niejednokrotnie było mu wypominane.

Uzdolniony literacko, był poetą, dramaturgiem, eseistą, pisarzem i krytykiem filmowym, karierę w filmie zaczynał od pisania scenariuszy do filmów Mauro Bologniniego (m.in. "Młodzi małżonkowie", 1958, nagroda w Cannes) i Federico Felliniego ("Noce Cabirii", 1957).

Jego debiutem reżyserskim był osadzony w scenerii rzymskich slumsów i biedoty "Włóczykij" (1961) oparty o jego własną powieść i przeżycia z początków pobytu w Rzymie.

Rok później zrealizował utrzymany w podobnej konwencji obraz "Mamma Roma" z Anną Magnani oraz pierwszy skandalizujący film pt. "Twaróg", powstały w ramach nowelowego projektu "RoGoPaG".

2 / 6

Chrystus był lewakiem

Obraz
© Getty Images

Pierwszym filmem Pasoliniego uznanym za arcydzieło, była wielokrotnie nagradzana adaptacja "Ewangelii według św. Mateusza" z 1964 r.

Wbrew pozorom film jednego z największych obrazoburców w historii kina, został nie tylko uznany, ale jest oficjalnie polecany przez Kościół katolicki. Mimo że wedle zamierzenia autora przedstawiał Chrystusa jako lewicowego rewolucjonistę.

3 / 6

Bluźnierstwo religijne

Obraz
© East News

W kolejnych latach Pasolini na przemian bulwersował, to znów uspokajał opinię publiczną. Powstałe w 1967 i 1969 r. luźne adaptacje antycznych tekstów (psychoanalityczny "Król Edyp" z Silvaną Mangano i Frankiem Citti oraz "Medea" z Marią Callas) nie wzbudzały szczególnych kontrowersji.

W przeciwieństwie do dwóch obrazów powstałych w międzyczasie – "Teorematu" (1968) z Mangano i Terencem Stampem i "Chlewu" z Jeanem-Pierrem Léaudem (1969).

Pierwszy przyczynił się do kolejnego zarzutu o bluźnierstwo religijne, drugi został początkowo objęty całkowitym zakazem wyświetlania w wielu krajach, w tym również w ojczyźnie twórcy.

4 / 6

Lubił chuliganów

Obraz
© East News

Życie prywatne artysty budziło tyle samo skrajnych emocji, co jego twórczość. Pasolini nigdy nie ukrywał swojego homoseksualizmu, za który był parokrotnie skazywany przez włoskie sądy. Tajemnicą poliszynela była jego słabość do młodych chłopców z marginesu, która okazała się dla niego śmiertelną zgubą.

Ciało Pasoliniego zostało odnalezione w nocy z 1 na 2 listopada 1975 r. na plaży w Ostii. Zwłoki były makabrycznie pokiereszowane. Pasolini miał rozbitą twarz i złamany nos, zmiażdżoną klatka piersiową, połamane i obcięte palce.

Do morderstwa przyznał się trudniący się nierządem 17-letni Giuseppe Pelosi (na zdjęciu). Był on ostatnią osobą, która widziała żyjącego filmowca.

5 / 6

''Plugawy komunista''

Obraz
© East News

W sprawie śmierci artysty od tamtego czasu narosło sporo wątpliwości i spekulacji. Niektórzy nie mogli uwierzyć, że wątły nastolatek mógł aż do tego stopnia zmaltretować dorosłego mężczyznę. Pojawiły się podejrzenia, że w mord były zamieszane osoby trzecie.

Tę teorię potwierdził sam Pelosi, który w 2005 r. wycofał się ze swoich zeznań. Mężczyzna utrzymywał, że zbrodni dokonało trzech niezidentyfikowanych sprawców, nazywających Pasoliniego między sobą "plugawym komunistą".

6 / 6

Mord polityczny?

Obraz
© Getty Images

Reżyser Bernardo Bertolucci w dokumencie "Walking with Pasolini" stwierdza wprost, że za śmiercią reżysera stała rządząca wówczas Chrześcijańska Demokracja. Tej tezy jednak nigdy nie udowodniono, a zagadka morderstwa nie została dotąd rozwiązana.

Ostatni film Pasoliniego "Salo, czyli 120 dni sodomy" zadebiutował na ekranach 10 stycznia 1976 r., wywołując olbrzymi międzynarodowy skandal.

Źródło artykułu:WP Film

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (11)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.