12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty – największe wydarzenie filmowe w Polsce – odbędzie się we Wrocławiu w dniach 19-29 lipca 2012. Zostanie pokazanych około 440 filmów (w tym około 220 pełnometrażowych) z ponad 40 krajów. 23 marca rozpoczyna się internetowa sprzedaż karnetów festiwalowych.
Od tego roku ponownie w nazwie festiwalu pojawi się Sponsor Tytularny. Jest to wynikiem wprowadzenia – przez wieloletniego partnera festiwalu Polskiej Telefonii Cyfrowej – na polski rynek międzynarodowej marki T-Mobile. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty i Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile, potwierdzają chęć dalszej długoterminowej współpracy. Strony pracują obecnie nad porozumieniem mówiącym o współpracy do roku 2016. W tym roku PTC już po raz 10. będzie wspierać festiwal, umożliwiając realizację niezależnego programu, konsekwentnie prezentującego niekonwencjonalne kino autorskie, poszukujące nowego języka i świeżej formy.
Już po raz siódmy gospodarzem wydarzenia jest miasto Wrocław – Europejska Stolica Kultury w 2016 roku.
PROGRAM FILMOWY
W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty – najważniejszej i wzbudzającej największe emocje sekcji festiwalu – znajdzie się 14 nowych, wybranych spośród setek nadesłanych oraz oglądanych przez selekcjonerów na festiwalach na całym świecie „nowohoryzontowych” filmów. Jury przyzna najlepszemu z nich Grand Prix i 20 000 euro. Festiwalowi widzowie będą głosowali na najlepszy film, który otrzyma Nagrodę Publiczności. Natomiast prestiżową nagrodę FIPRESCI przyzna jury złożone z krytyków zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. W konkursie zobaczymy m.in.: kataloński Double Steps (Los pasos dobles) Isaki Lacuesty oraz hipnotyczny film drogi z Chile Thursday till Sunday (De jueves a domingo) Domingi Sotomayor.
Ponownie, pełnometrażowe, kreacyjne dokumenty będą ubiegały się o laury w Międzynarodowym Konkursie Filmów o Sztuce, w którym jury przyzna nagrodę w wysokości 10 000 euro. W konkursie znalazły się m.in.: eksperymentalny, neofuturystyczny dokument Michaela Palma Low Definition Control – wizjonerski traktat o kontroli nad ludzkim życiem, jaką daje nieustanny zapis wideo kamer przemysłowych; oraz film brazylijskiego mistrza Eduardo Coutinho Songs (As Canções) – liryczny portret mieszkańców Rio De Janeiro, opowiadających swoje historie życiowe poprzez ulubione piosenki.
Po raz kolejny odbędzie się Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych, prezentujący najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły. Konkurs europejskich debiutów krótkometrażowych został zastąpiony przez Konkurs Europejskich Filmów Krótkich. W programie znajdą się filmy z ostatnich dwóch lat (2011-2012), trwające do 30 minut. Filmy zakwalifikowane do konkursu pokażą możliwości formy krótkiego metrażu w kreowaniu nowych ekspresji filmowych. Będą to filmy, podobnie jak w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty, wykraczające poza granice konwencjonalnego kina.
W tym roku nie odbędzie się konkurs Nowe Filmy Polskie. Nie znaczy to jednak, że polskie kino nie będzie pokazywane na festiwalu. We Wrocławiu będzie można zobaczyć nowe filmy polskie na specjalnych pokazach galowych. Wyborem filmów zajmą się selekcjonerzy MFF T- Mobile Nowe Horyzonty i Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
W programie festiwalu znajdą się ponadto stałe sekcje, wśród nich panorama – dzieła mistrzów i odkrycia, filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach, m.in.: epicki, 6-godzinny Century of Birthing (Siglo ng pagluluwal) wybitnego filipińskiego reżysera Lava Diaza; nagrodzony na Nowych Horyzontach w 2004 roku za swój debiut Sebastián Lelio zaprezentuje swój nowy film The Year of the Tiger (El ano del tigre); zobaczymy również kolejny mocny tytuł z Rumunii – Best Intensions (Din dragoste cu cele mai bune intentii) Adriana Sitaru, który otrzymał w Locarno Srebrnego Lamparta za reżyserię.
Podczas 12. edycji festiwalu odbędzie się pięć autorskich retrospektyw. Dušan Makavejev, Ulrich Seidl, Carlos Reygadas, Peter Tscherkassky oraz Witold Giersz będą gośćmi festiwalu.
Dušan Makavejev – najwybitniejszy jugosłowiański reżyser, skandalista, nowofalowiec, mistrz politycznej groteski, nazywany „Godardem Europy Wschodniej”. Jego filmy były często uznawane za zbyt śmiałe obyczajowo i zakazywane przez cenzurę, zaskakiwały anarchistycznym nastrojem i eksperymentalną formą. Makavejev to twórca ponadczasowych alegorii, wyśmiewających i oskarżających faszyzm oraz komunizm – Sweet Movie i W.R. – tajemnic organizmu, seksualno-politycznej wariacji na temat życia i pracy Wilhelma Reicha.
Ulrich Seidl – scenarzysta, reżyser i ceniony dokumentalista, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych twórców europejskiego kina, autor fabularnych Upałów i Import/Export oraz wybitnych, pełnometrażowych dokumentów, choćby Zwierzęcej miłości i Modelek. Kino Seidla to przykład sztuki brutalnego realizmu społecznego, jego filmy wstrząsają skandalizującymi tematami i adekwatną do nich formą. Seidl należy do najbaczniejszych i bezwzględnie krytycznych obserwatorów współczesnego społeczeństwa europejskiego.
Carlos Reygadas – filmowy mistyk i poeta, jeden z najciekawszych przedstawicieli współczesnego kina meksykańskiego. Inspirujący się Tarkowskim, Bressonem i Ozu reżyser zadebiutował filmem Japón, od razu zwracając uwagę krytyków i publiczności wyrafinowaną formą oraz kontemplacyjną atmosferą. Kolejne filmy Bitwa w niebie oraz Ciche światło, nagrodzone w Cannes, pokazały twórcę ukształtowanego – konsekwentnego, indywidualnego, nie unikającego szokującego realizmu na ekranie.
Peter Tscherkassky – pochodzący z Austrii wybitny twórca eksperymentalny, tworzący przede wszystkim found footage films, czyli dzieła kompilacyjne zmontowane z istniejących już materiałów audiowizualnych (na przykład filmów gatunkowych czy home movies). Jego wielowymiarowe, złożone dzieła, pokazywane na dziesiątkach światowych festiwali i w prestiżowych galeriach, są realizowane tradycyjną metodą ręcznego montażu – na stole montażowym i w fotograficznej ciemni. Pracując w niezmienny warsztatowo sposób od ponad 20 lat, reżyser używa celuloidu jako materiału, który poddaje montażowym eksperymentom, mającym odpowiedzieć na pytania dotyczące limitów estetycznych języka filmowego.
Witold Giersz – wybitny twórca animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Paryżu, Teheranie i Turynie. Pierwsze filmy Witolda Giersza były realizowane tradycyjną metodą rysunkową, przełomem okazał się Mały western, w którym – zafascynowany kolorem jako tworzywem filmowym – porzucił ją na rzecz tzw. ruchomego malarstwa. Zaczął malować na celuloidach, ożywiając swobodną plamę barwną, co przyniosło znakomite efekty w takich filmach, jak Czerwone i czarne, Koń i Pożar.
Tegoroczny festiwal upłynie pod znakiem kinematografii meksykańskiej. Zostanie pokazanych około 15 tytułów zrealizowanych w Meksyku w ostatnich latach. Program obejmie filmy reżyserów, których indywidualny styl ukształtował na świecie myślenie o współczesnym kinie meksykańskim, między innymi Amata Escalante, Nicolasa Peredy oraz Matíasa Meyera. Obok znanych nazwisk zaprezentujemy również najmłodsze pokolenie filmowców z Meksyku i ich często debiutanckie filmy. W tej grupie reżyserów znajdują się m.in.: Daniela Schneider, José Alvarez i Michel Lipkes.
Wydarzeniem festiwalu będzie pierwszy w Polsce przegląd mockumentów, czyli filmów wykorzystujących konwencję dokumentu do stworzenia własnej, nieistniejącej rzeczywistości. We Wrocławiu zobaczymy „sfałszowane dokumenty” o fikcyjnych zespołach muzycznych, filmach, wydarzeniach i osobach. W programie m.in. klasyczne mockumenty: "War Game" Petera Watkinsa o rzekomej wojnie nuklearnej w Wielkiej Brytanii i "Oto Spinal" Tap Roba Reinera, wyśmiewający autentyczność i niepowtarzalność rockowych bandów. Nie zabraknie wyboru najciekawszych mockumentów z ostatniej dekady.
Podczas 12. edycji festiwalu odbędzie się również przegląd filmów zrealizowanych w Studiu Filmowym im. Karola Irzykowskiego, działającym w latach 1981-2005 i przeżywającym swój złoty okres w latach 80. ubiegłego wieku. Skupiało wokół siebie grono młodych absolwentów łódzkiej i katowickiej szkoły filmowej, którym udało się stworzyć odważną, artystyczną alternatywę do coraz bardziej skomercjalizowanej polskiej kinematografii. W Studiu debiutowało kilkunastu znakomitych polskich reżyserów. Wśród ponad 30 filmów, czasami nieco zapomnianych, znajdą się m.in.: Pożegnanie jesieni Mariusza Trelińskiego, Nadzór Wiesława Saniewskiego, Kornblumenblau Leszka Wosiewicza, Dom wariatów Marka Koterskiego, Pogrzeb kartofla Jana Jakuba Kolskiego, Niedzielne igraszki Roberta Glińskiego, Chce mi się wyć Jacka Skalskiego, a także liczne, rzadko pokazywane krótkie metraże i filmy telewizyjne.
W ramach jednej z najpopularniejszych sekcji festiwalu Nocne szaleństwo zostaną zaprezentowane te kultowe, jak i te zupełnie nieznane, filmy z gwiazdami muzyki rockowej i pop. W ramach Re-mixed. Ze sceny na ekran będzie można oglądać filmy chociażby z Davidem Bowie (klasyka fantasy Labirynt Jima Hensona), czy Mickiem Jaggerem (legendarny kryminał z czasów kontestacji Performance Nicholasa Roega i Donalda Cammella), a także współczesnymi ikonami muzyki.
Tematem tegorocznej, czwartej edycji cyklu edukacyjno-dyskusyjnego Nowe Horyzonty Języka Filmowego jest dźwięk w kinie. Wydarzeniem będzie pierwsze polskie wydanie książki „Audiowizja" i wizyta jej autora Michela Chiona, kompozytora, filmoznawcy i teoretyka relacji warstwy wizualnej i dźwiękowej. Po wszystkich projekcjach odbędą się spotkania z gośćmi lub analizy z ekspertami, dotyczące dźwięku w filmie.
SCENA ARTYSTYCZNA
Sekcja The Happy End inauguruje scenę artystyczną festiwalu – platformę łączącą kino ze sztukami wizualnymi. We Wrocławiu zostaną pokazane obrazy na koniec świata – filmy oraz projekty audiowizualne polskich i zagranicznych artystów, realizujące program ikonograficzny wyczerpania, napięcia, melancholii, apokalipsy. The Happy End w programie filmowym 12.NH jest nowohoryzontową apokalipsą, pokazującą alternatywne do popularnego kina końce świata. Jednym z filmowych wydarzeń sekcji będzie Legenda Kaspara Hausera (La leggenda di Kaspar Hauser) Davide Manuliego – deliryczny neowestern z Vincentem Gallo i pulsującą muzyką electro DJ’a Vitalica. Wydarzeniem specjalnym towarzyszącym retrospektywie Carlosa Reygadasa, będzie projekt SERENGHETTI. To wielokanałowa instalacja, będąca zapisem niezwykłego meczu piłki nożnej zorganizowanego przez meksykańskiego reżysera, prywatnie zagorzałego fana futbolu. Piłkarski porządek burzy przeniesienie rozgrywek ze stadionu na bezkresny, meksykański płaskowyż, oraz nietypowy skład:
zawodniczkami są kobiety. Zestawienie komercyjnej transmisji piłkarskiej z refleksyjnym, abstrakcyjnym stylem Reygadasa, daje efekt niemalże surrealistyczny.
KLUB FESTIWALOWY
Tradycyjnie Muzeum Miejskie w Arsenale na czas trwania festiwalu zamieni się w miejsce nieformalnych spotkań. Podczas 11 wieczorów w Klubie Festiwalowym będą odbywać się koncerty muzyczne, występy performatywne i muzyczno-multimedialne show. Pełny line-up Klubu zostanie ogłoszony w najbliższych tygodniach.
Dni Polskie
Dni Polskie to nowe wydarzenie branżowe poświęcone prezentacji najnowszych polskich filmów przedstawicielom międzynarodowej branży filmowej. Pokazy odbędą się w dniach 21-23 lipca. Organizatorzy spodziewają się ok. 100 uczestników, w tym agentów sprzedaży, dystrybutorów, selekcjonerów międzynarodowych festiwali, osób zajmujących się kupowaniem filmów dla telewizji, a także producentów zainteresowanych polskim kinem. Na zamkniętych pokazach zostaną im zaprezentowane wybrane najnowsze polskie filmy – zarówno te ukończone, jak i tzw. works-in-progress. MFF Nowe Horyzonty gromadzi co roku wielu profesjonalistów – w 2011 roku było ich aż 400. Teraz organizatorzy festiwalu zdecydowali się wykorzystać ten potencjał do promocji polskiego kina. Dni Polskie będą miejscem spotkań polskiej i zagranicznej branży filmowej, okazją do odkrycia polskiego kina przez liczących się przedstawicieli branży. Partnerami wydarzenia są miasto Wrocław i Polski Instytut Sztuki Filmowej.
3. edycja Studia Nowe Horyzonty
Studio Nowe Horyzonty to inicjatywa przeznaczona dla młodych profesjonalistów z branży filmowej w Polsce. Jego zadaniem jest dostarczenie młodym osobom z branży filmowej wiedzy na temat funkcjonowania międzynarodowego rynku filmowego. Trzecia edycja Studia Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 23-26 lipca.
Warsztaty dostarczają młodym profesjonalistom wiedzy, którą rzadko mają okazję zdobyć w szkole filmowej – m.in. na temat promocji, marketingu filmowego, sprzedaży, pitchingu, networkingu, strategii festiwalowej. Nad tegorocznym programem studia ponownie czuwa Hayet Benkara, wieloletnia współpracowniczka festiwali w Rotterdamie, Toronto i Cannes. W program aktywnie włączona jest również London Film Academy. Jako wykładowcy zaproszeni zostali doświadczeni eksperci z branży – producenci, agenci sprzedaży i selekcjonerzy międzynarodowych festiwali, a także uznani twórcy. W programie znajdą się również masterclassy ze znanymi reżyserami i case study filmów, które odniosły sukces w ostatnich latach.
Wśród 24 uczestników trzeciej edycji znajdzie się 14 osób z Polski (reżyserów, scenarzystów, producentów, operatorów i kompozytorów) wybranych spośród zgłoszeń, a także 10 osób z zagranicy wybranych przez partnerów wydarzenia – festiwale filmowe z Rumunii, Portugalii, Niemiec i Francji. Zgłoszenia na Studio Nowe Horyzonty przyjmowane są do 20 kwietnia 2012. Współorganizatorem Studia Nowe Horyzonty jest Media Desk Polska i London Film Academy. Sponsorem wydarzenia jest T-Mobile. Pokazy filmowe będą się odbywały w salach kina Helios przy ulicy Kazimierza Wielkiego i Multikinie Arkady.
Internetowa sprzedaż karnetów festiwalowych na 12. MFF Nowe Horyzonty od 23 marca na stronie internetowej festiwalu *www.nowehoryzonty.pl*