W sierpniu 1899 roku na 艣wiat przyszed艂 bezapelacyjny mistrz gatunku - Alfred Hitchcock, autor tak niezapomnianych film贸w, jak "Okno na podw贸rze", "Psychoza", czy "Ptaki". 71 lat p贸藕niej urodzi艂 si臋 jego potencjalny nast臋pca, tw贸rca thriller贸w "Sz贸sty zmys艂", "Znaki", a teraz "Osady" - M. Night Shyamalan.
W przypadku obu mistrz贸w suspense'u, zdradzanie zbyt wielu szczeg贸艂贸w dotycz膮cych fabu艂y nakr臋conych przez nich dzie艂 psuje tylko ich odbi贸r. Wspominaj膮c o najnowszym projekcie Shyamalana nie powinno si臋 powiedzie膰 nic wi臋cej ponad to, i偶 rzecz dotyczy mieszka艅c贸w pewnej osady, kt贸rzy 偶yj膮 w specyficznej symbiozie z tajemniczymi i niebezpiecznymi rezydentami otaczaj膮cych ich las贸w. W tym obrazie nic bowiem nie jest pewne, a z ka偶d膮 kolejn膮 minut膮 akcja przynosi nast臋pne niespodzianki, kt贸re sprawiaj膮 widzowi wiele rado艣ci.
Sukces "Osady" tkwi przede wszystkim w doskona艂ym scenariuszu, kt贸ry 艂膮czy w sobie wiele element贸w r贸偶nych gatunk贸w, du偶膮 dawk臋 emocji, a tak偶e subtelny humor. Pocz膮tkowo ma si臋 wra偶enie, 偶e film jest klasycznym thrillerem z budz膮cymi strach monstrami. Z biegiem czasu okazuje si臋 jednak, i偶 nowe dzie艂o Shyamalana to wspania艂a opowie艣膰 mi艂osna, kt贸rej bohaterowie przypominaj膮 literackie postaci: szalony Noah (Adrien Brody) jako miejscowy g艂upek, znaj膮cy prawd臋 oraz niewidoma Ivy (Bryce Dallas Howard) - jedyna osoba, mog膮ca uratowa膰 osad臋. Jakby tego by艂o ma艂o, obrazowi nie brakuje celnej obserwacji socjologicznej, kt贸ra w finale zaskakuje i zasmuca. Dzi臋ki tym wszystkim elementom, a tak偶e doskona艂ej grze pary wymienionych aktor贸w, mo偶na odnie艣膰 wra偶enie, i偶 obcuje si臋 z potencjalnym filmem kultowym.
Hitchcock sta艂 si臋 prawdziw膮 ikon膮 kultury, poniewa偶 uda艂o mu si臋 co艣, o czym marzy wielu tw贸rc贸w - pogodzi膰 kino rozrywkowe z artystycznym. My艣l臋, 偶e Shyamalan jest na dobrej drodze, aby osi膮gn膮膰 podobny cel, pozostaj膮c przy tym autorem oryginalnym i zaskakuj膮cym widz贸w ka偶dym kolejnym filmem.