Polski dramat - nie mamy się czego wstydzić

Polski dramat - nie mamy się czego wstydzić
Źródło zdjęć: © Best Film

20.11.2009 | aktual.: 22.03.2017 18:49

Subiektywne zestawienie 10 najlepszych polskich dramatów

Dziś łatwo się zorientować, co ma do zaoferowania polskie kino. Albo przygnębiające, ponure dramaty obyczajowe, pokazujące nędzę złamanego człowieka, który najczęściej mieszka na Śląsku, albo musimy się zmierzyć z totalną nawałnicą coraz to głupszych komedii romantycznych, w których wszystko się może zdarzyć.

O ile w tych ostatnich nie mamy naprawdę już nic ciekawego do zaoferowania, o tyle w dramatach potrafimy się jeszcze wznieść na wyżyny filmowej perfekcji.
Zostawmy wojny i opuśćmy Śląsk, a znajdziemy się w sferze wybitnych polskich dramatów.

Przedstawiamy subiektywny ranking 10 najlepszych polskich dramatów, których każdy powinien doświadczyć.

1 / 10

'Dług' reż Krzysztof Krauze

Obraz
© UIP United International Pictures

Dwaj młodzi biznesmeni szukają swojej szansy. Zamiast niej spotykają człowieka, który postanowił skorzystać na ich łatwowierności.

Postawił warunki, oni je odrzucili i próbowali zapomnieć o popełnionym błędzie. On pamiętał.

Prośbą i groźbą, szantażem i łagodną perswazją próbował wymusić na nich spłatę wyimaginowanego długu. Nie sposób się od niego uwolnić.
Chyba że...

2 / 10

'Wesele' reż Wojciech Smarzowski

Obraz
© SPI International Polska

Wojnar, ogrodnik z podkarpackiej wsi, urządza córce wystawne wesele. W prezencie młoda para dostaje od ojca luksusowy samochód. Po ceremonii ślubnej Wojnar płaci za samochód, ale... nie w całości.

Szwagier księdza, który samochód sprowadził, domaga się obiecanych dwóch hektarów ziemi. Natychmiast. Notarialnie przepisanych. Problem w tym, że ziemia należy do dziadka państwa młodych i dziadek nie chce jej oddać. Wobec tego szwagier zatrzymuje dokumenty samochodu.

Ksiądz poproszony o pomoc w negocjacjach nie rozpoznaje w mężczyźnie swojego szwagra. „Szwagier” okazuje się bezwzględnym gangsterem. Tymczasem wesele trwa, alkohol leje się strumieniami...

3 / 10

'Amator' reż Krzysztof Kieślowski

Obraz
© Film Polski

Filip Mosz jest zaopatrzeniowcem w zakładzie przemysłowym, w położonym pod Krakowem miasteczku. Z okazji urodzin córki kupuje sobie amatorską kamerę filmową.

Wieść o zakupie dochodzi do zakładu pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji pięciolecia istnienia przedsiębiorstwa.

4 / 10

'Symetria' reż Konrad Niewolski

Obraz
© SPI International Polska

Dwudziestosześcioletni Łukasz zostaje niesłusznie aresztowany pod zarzutem napadu na starszą kobietę. Niewinny, trafia do aresztu śledczego, skąd bezskutecznie usiłuje go wydostać adwokat, wynajęty przez jego matkę.

Pod wpływem wydarzeń na celi przejściowej, Łukasz chce za wszelka cenę znaleźć się wśród grypsującej części więźniów.

Całe dotychczasowe życie bohatera zmienia się w momencie znalezienia się na „sztywnej” celi. Łukasz musi odnaleźć się w świecie twardych zasad obowiązujących wśród „gitów”. Jako „świeżak”, Łukasz nie ma w więzieniu łatwego życia. Wraz z upływem czasu traci nadzieję na szybkie wyjście na wolność, ale też w końcu adaptuje się do zasad życia w grypsującej celi.

5 / 10

'Przypadek' reż Krzysztof Kieślowski

Obraz
© Film Polski

Zrealizowany w 1981 roku "Przypadek" trafił na polskie ekrany dopiero po sześciu latach, w zupełnie innej atmosferze.

Jak się wtedy okazało, film Kieślowskiego nie epatował tonem oskarżenia, przeciwnie - można w nim było spostrzec dzieło poświadczające rezygnację z politycznej doraźności.

Film pokazuje trzy różne losy jednego człowieka, Witka Długosza (Bogusław Linda), trzy potencjalne życiorysy jednej osoby, zależne wyłączne od przypadku.

6 / 10

'Popiół i diament' reż Andrzej Wajda

Obraz
© Film Polski

Jest 8 maja 1945 roku.
Młody akowiec Maciek dostaje zadanie - zabić komunistycznego działacza. Pamięć dotychczasowych doświadczeń, walk i zżycia się z ludźmi, którzy zginęli w akcji skonfrontowana jest z absurdalnością rozkazu.

Obowiązkowa lektura szkolna w czasach PRL-u, uznawana wówczas w Polsce niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku.

Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy.

7 / 10

'Plac Zbawiciela' reż Krzysztof Krauze i Joanna Kos - Krauze

Obraz
© Best Film

Autentyczna historia ukazującą powszechne niepokoje związane z kryzysem współczesnej rodziny.

Jej bohaterami są zwykli ludzie, podobni do nas, bynajmniej nie psychopaci. A jednak. Wydarzenia, które mają swój początek po utracie szansy na nowe mieszkanie, prowadzą do rozpadu rodziny, a w rezultacie do tragedii.

Historia opowiada o ludziach o pogłębionej świadomości, zdolnych do wielkich uczuć, próbujących odnaleźć właściwą drogę do realizacji swoich pragnień.

8 / 10

'Tato' reż Maciej Ślesicki

Obraz
© Syrena Films

Film opowiada o trudnych losach Ewy i Michała, którzy zagubili drogę do siebie.

Ona, opiekująca się córką, wiecznie przebywająca w domu, on robiący karierę jako operator filmowy, wiecznie poza domem. Jak to się kończy?

Źle, początkiem tego zła jest awantura, po której samo okaleczona Ewa oskarża Michała o pobicie. W tym wszystkim gdzieś z boku jest ktoś jeszcze, mała córeczka Ewy i Miachała...

9 / 10

'Ziemia obiecana' reż Andrzej Wajda

Obraz
© Film Polski

"Ziemia obiecana" to bez wątpienia jeden z najwybitniejszych, jeśli nie najwybitniejszy film w historii polskiego kina.

Genialna reżyseria Wajdy, życiowe role Pszoniaka, Olbrychskiego, Seweryna i wielu, wielu innych, piękne zdjęcia Witolda Sobocińskiego, muzyka Wojciecha Kilara.

Przeniesiona z kart powieści Reymonta historia życia i moralnego upadku Karola Borowieckiego, który dla pieniędzy zrobi wszystko, to uniwersalny moralitet równie dobrze odbierany i rozumiany zarówno w Polsce, jak i za oceanem (świadczy o tym m.in, nominacja do Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego).

10 / 10

'TuliPany' reż. Jacek Borcuch

Obraz
© SPI

Historia przyjaźni trzech 60-letnich mężczyzn, którzy pędząc przez życie nie zauważyli, że znaleźli się u jego kresu. Pewne okoliczności sprawią, że wizja nieuniknionego końca obudzi w nich refleksje.

Przewartościują swoje życie, podejmą może ostatnie najważniejsze decyzje, zrealizują dotąd niezrealizowane cele. Sentymentalna nieco, ale zarazem optymistyczna opowieść o miłości do życia i o pogodzeniu się z przemijaniem.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)