Robert Bresson

Francuski reżyser i scenarzysta, jeden z najważniejszych autorów filmowych w dziejach kina. Surowe, metafizyczne, ekstremalne – to przymiotniki, jakimi najczęściej określa się kino i styl Bressona. Jego dzieła i system pracy zawsze stały w opozycji wobec wszelkich konwencji kina tradycyjnego. Tworzył kino trudne i unikatowe.

Obraz

Urodził się 25 września 1901 roku w miejscowości Bromont - Lamôthe we Francji.

Debiutował dopiero w połowie lat 30-tych, realizując krótkometrażowe „Sprawy publiczne” (1934).

Wcześniej imał się różnych artystycznych zajęć, zajmując się m.in. malarstwem i studiując filozofię.

** Pierwszy film pełnometrażowy podpisał w 1943 roku („Anioły grzechu”), dwa lata później zrealizował oparty o powieść Diderota obraz „Damy z Lasku Bulońskiego” (1945), jednak pierwszym dziełem zrealizowanym w specyficznym, Bressonowskim stylu był dopiero „Dziennik wiejskiego proboszcza” z 1951 roku (OCIC Award, Italian Film Critics Award, International Award i nominacja do Złotego Lwa w Wenecji, nagroda Krytyków Francuskich dla Najlepszego Filmu).**

Bresson stworzył swoją własną, autorską koncepcję stylu, polegającą – z grubsza rzecz ujmując – na redukcji wszystkich tych elementów, które czynią atrakcyjnym tzw. „klasyczny” film: scenariusza, scenografii, dialogu, tradycyjnej gry aktorów, płynnej akcji. Prawie nie współpracował z zawodowymi aktorami, zastępując ich pozbawionymi jakiejkolwiek maniery naturszczykami.

Był twórcą ekstremalnym, tworzył dzieła totalnie niekonwencjonalne, trudne w odbiorze, stojące w opozycji do klasycznych filmów hollywoodzkich. Ich interpretacje często osadzano w kontekście religijnym i filozoficznym.

W 1957 roku zrealizował „Ucieczkę skazańca” (Nagroda za Reżyserię w Cannes, nominacja do Złotej Palmy, nagroda Krytyków Francuskich dla Najlepszego Filmu), a w 1959 roku – luźno odnoszącego się do „Zbrodni i kary” Dostojewskiego „Kieszonkowca” (nominacja do Złotego Niedźwiedzia).

** Dał widzom powód do jeszcze głębszych porównań z duńskim mistrzem – Carlem Theodorem Dreyerem, realizując swoją wersję „Procesu Joanny d’Arc” (1962, Specjalna Nagroda Jury i OCIC Award w Cannes, nominacja do Złotej Palmy).**

Niemal każdy jego film budził zachwyt krytyki i był nagradzany na największych europejskich festiwalach.

** „Na los szczęścia, Baltazarze” (1966) przyniósł OCIC Award i Jury Hommage w Wenecji oraz kolejną nagrodę Krytyków Francuskich dla Najlepszego Filmu; adaptacja powieści Bernanosa „Mouchette” (1967) - OCIC Award i nominację do Złotej Palmy w Cannes, nagrodę Krytyków Francuskich dla Najlepszego Filmu oraz Srebrną Taśmę we Włoszech; ekranizacja „Łagodnej” (1969) Dostojewskiego – Srebrną Muszlę na MFF w San Sebastián, a raz jeszcze nawiązujące do prozy rosyjskiego pisarza „Cztery noce marzeń” (1971) – BIFA - Sutherland Trophy, OCIC Award w Berlinie oraz nominację do Złotego Niedźwiedzia.**

W 1974 roku sięgnął do znanej legendy o królu Arturze i zrealizował „Lancelota” (nagroda FIPRESCI na festiwalu w Cannes), do minimum ograniczając wszelkie środki mogące w jakikolwiek sposób „uatrakcyjnić” akcję.

„Prawdopodobnie diabeł” (1977) triumfował w Berlinie, zdobywając Srebrnego Niedźwiedzia, Interfilm Award i OCIC Award.

W tym samym roku Bresson został uhonorowany we Włoszech Specjalnym Davidem im. Luchino Viscontiego.

Ostanim filmem Bressona był nagrodzony za reżyserię w Cannes „Pieniądz” (1982).

** W 1989 roku reżyser otrzymał Honorowego Złotego Lwa, a w 1994 roku – Specjalną Europejską Nagrodę Filmową za Całokształt.**

Zmarł 18 grudnia 1999 roku w Paryżu.

Po dziś dzień inspiruje i zachwyca kolejne pokolenia twórców swoją w pełni autorską wizją kina.

Robert Bresson

Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
Numer jeden w Polsce. Idealny film aby obejrzeć go teraz
Numer jeden w Polsce. Idealny film aby obejrzeć go teraz
Jego ostatni film. "Kocham ten kraj. Dlatego czuję, że mnie zdradzono"
Jego ostatni film. "Kocham ten kraj. Dlatego czuję, że mnie zdradzono"
Katolikom się nie spodoba. Do obejrzenia na własną odpowiedzialność
Katolikom się nie spodoba. Do obejrzenia na własną odpowiedzialność
"Lepszy od ‘Heweliusza’". Takiego przeboju w TVP dawno nie było
"Lepszy od ‘Heweliusza’". Takiego przeboju w TVP dawno nie było
Nowy przebój Netfliksa. Tak dobrego filmu dawno tam nie było
Nowy przebój Netfliksa. Tak dobrego filmu dawno tam nie było
Cameron zmienia plany. "Jeśli to ma być koniec, w porządku"
Cameron zmienia plany. "Jeśli to ma być koniec, w porządku"
Polska w dokumencie BBC. To jedna z najpiękniejszych tras
Polska w dokumencie BBC. To jedna z najpiękniejszych tras
Po sukcesie w Hollywood wszyscy myśleli, że tam zostanie. Najlepiej jej w Polsce
Po sukcesie w Hollywood wszyscy myśleli, że tam zostanie. Najlepiej jej w Polsce
Najpiękniejsza twarz lat 90. W jakim filmie zagrała Agnieszka Maciąg?
Najpiękniejsza twarz lat 90. W jakim filmie zagrała Agnieszka Maciąg?
Przebój czasów PRL. "Pierwszy rozebrałem przed kamerą Szapołowską"
Przebój czasów PRL. "Pierwszy rozebrałem przed kamerą Szapołowską"
Czy Jamesa Camerona czeka finansowy cios? "Avatar 3" pod lupą
Czy Jamesa Camerona czeka finansowy cios? "Avatar 3" pod lupą
Milionerzy. Ujawnili majątki gwiazd "Stranger Things"
Milionerzy. Ujawnili majątki gwiazd "Stranger Things"
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟