Roma Gąsiorowska
Miejsce urodzenia: | Bydgoszcz |
Filmografia: | Kac Wawa (2012) (Sandra) Sala samobójców (2010) (Sylwia) Listy do M. (2011) (Doris) Ki (2011) (Ki) Listy do M. 2 (2015) (Doris) Warsaw by Night (2014) (Maja) Między nami dobrze jest (2014) (Edyta) Kochanie, chyba cię zabiłem (2014) (Lucyna) Sama słodycz () (Marta, matka Staśka) Zero (2009) (Pornogwiazda) Wojna polsko-ruska pod flagą białoczerwoną (2008) (Magda) Kochaj i tańcz (2008) (asystentka Remigiusza) Futro (2007) (Olenka) Pitbull (serial) () (Monika Grochowska) Wieża (2004) (Magda, dziewczyna Mateusza) Oda do radości (2005) (Marta) W imieniu diabła (2010) (Michalina) Esterhazy (2009) (Ewa) Jestem Twój (2008) (Alicja) Tatarak (2008) (Gosposia) Rozmowy nocą (2007) (Karolina, przyjaciółka Bartka) Prawo miasta () (Ewa, dziewczyna Buncola) Pogoda na jutro (2003) (Córka Kinga) Podatek od miłości (2018) (Agnieszka) Plan B (2018) (Klara Dreszer) Serce nie sługa (2018) (Daria) Całe szczęście (2019) (2019) ( Marta Potocka ) Ciemno, prawie noc (2019) ( Mizera ) |
Jedna z najciekawszych aktorek teatralnych i filmowych młodego pokolenia. Wszechstronna, utalentowana, nieszablonowa, już jako studentka mogła przebierać w propozycjach. Szerokiej publiczności znana jest ostatnio głównie dzięki roli Mariolki z „Londyńczyków”.
Jest rodowitą bydgoszczanką, rocznik 1981. Ma artystyczną naturę – odkąd pamięta, „ciągnęło ją” w kierunku twórczej działalności, czy to plastycznej (projektowanie kostiumów), czy teatralnej. W liceum założyła z przyjaciółmi amatorski teatr. I choć wtedy nie myślała jeszcze poważnie o zawodzie aktorki, kilka lat później trafiła jednak na studia dramatyczne do PWST w Krakowie, gdzie dostała się za drugim podejściem.
Już jako studentka zaliczyła szereg debiutów: na scenie, w telewizji, filmie i Teatrze Telewizji. W latach 2003-2004 znalazła się w grupie jedenastu młodych aktorów, biorących udział w projekcie „Teren Warszawa”, organizowanym przez Teatr Rozmaitości w Warszawie. Jako jedyna z całej jedenastki otrzymała później propozycję stałego etatu w tym teatrze. Miała do wyboru również angaż w Teatrze Starym w Krakowie, jednak wybrała propozycję ze stolicy, jako bardziej odpowiadającą jej wrażliwości i zainteresowaniom.
Tam stworzyła interesujące kreacje, grając u tak cenionych twórców, jak Grzegorz Jarzyna, czy Przemysław Wojcieszek. To właśnie na scenie TR rozpoczęła swoją artystyczną przygodę z tekstami Doroty Masłowskiej, pojawiając się w inscenizacjach sztuk autorki: „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” Wojcieszka (2006) i „Między nami dobrze jest” Jarzyny (2009).
Na ekranie zadebiutowała jako uzależniona od Internetu Kinga w komediowej „Pogodzie na jutro” w reżyserii i z udziałem Jerzego Stuhra (2003). Rok później wystąpiła w epizodycznej roli w głośnej produkcji „Karol. Człowiek, który został papieżem”, a w 2005 roku wzięła udział w fabularnym debiucie Agnieszki Trzos, zatytułowanym „Wieża” i zagrała jedną z głównych ról w obsypanej nagrodami, nowelowej „Odzie do radości” (segment „Warszawa” Jana Komasy).
Pisząc o aktorstwie Gąsiorowskiej, często zaznacza się jej wszechstronność i wspaniałą umiejętność kreacji skrajnie odmiennych charakterów. Aktorka potrafi być uosobieniem niewinności i słodyczy, ale bez problemu zagra też wyzywającą, wulgarną dziewczynę. Wiarygodnie odtworzy postać szarej, zwykłej gosposi, ale i bez trudu błyśnie jako wiejska piękność. Nie ogranicza swojego wizerunku jako aktorki, świadomie wymyka się schematom, unika zaszufladkowania. Z tego też powodu ciągle odrzuca role serialowe. Nie licząc pojedynczych, gościnnych występów na planie takich produkcji, jak „Klan”, „Egzamin z życia”, „Prawo miasta” i „Pogoda na piątek”, na dłużej związała się jedynie z „Pitbullem”, gdzie wcieliła się w rolę policjantki Moniki Grochowskiej (2007, druga seria) i z „Londyńczykami” (od 2008), gdzie zagrała postać niezbyt bystrej Mariolki.
W jej filmografii znajdują się zarówno duże, komercyjne produkcje („Rozmowy nocą” Macieja Żaka 2008, „Kochaj i tańcz” Bruce’a Parramore’a 2009), dzieła tak uznanych twórców, jak Andrzej Wajda („Tatarak” 2008), jak również kino off-owe („Futro” Tomasza Drozdowicza 2007, „Zero” Pawła Borowskiego 2008, „Jestem twój” Mariusza Grzegorzka” 2009).
W 2009 roku po raz pierwszy miała okazję zmierzyć się z ekranową adaptacją tekstu Masłowskiej, pojawiając się w roli Magdy, dziewczyny głównego bohatera w „Wojnie polsko-ruskiej” w reżyserii Xawerego Żuławskiego. Nie dba o popularność. Stara się wybierać jedynie te role, które rzeczywiście ją interesują i rozwijają.
Komentarze