Trwa ładowanie...
d5tvs6w

Shirley Maclaine

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Richmond, Virginia, USA

Scenarzysta:
Filmografia:

Evening Star, The (1996) (Aurora Greenway)

John Goldfarb, Please Come Home (1965) (Jenny Ericson)

Madame Sousatzka (1988) (Madame Sousatzka)

Out on a Limb (1987) (Shirley MacLaine)

Żółty Rolls-Royce (1965) (Mae Jenkins)

Bruno (2000) (2000) (Helen)

Wyścig Cannonball 2 (1984) (Veronica)

Joan of Arc (1999) (2000) (Madame de Beaurevoir)

Rycerz Pierwszej Damy (1994) (Tess Carlisle)

Used People (1992) (Pearl Berman)

Woman Times Seven (1967) (Paulette/Maria Teresa/Linda/Edith/Eve Minou/Marie/Jeanne)

Smile Like Yours, A (1997) (Martha)

Zmiana pór roku (1980) (Karyn Evans)

Pocztówki znad krawedzi (1990) (Doris Mann)

Stalowe magnolie (1989) (Ouiser Boudreaux)

Bernie (2011) (Marjorie Nugent)

Sekretne życie Waltera Mitty (2013)

Walentynki (2010) (Estelle)

Inside the Actors Studio (1994) (siebie)

Kłopoty z Harrym (1955) (Jennifer Rogers)

Matchmaker, The (1958) (Irene Molloy)

Car That Became a Star, The (1965) (siebie)

Bliss of Mrs. Blossom, The (1968) (Harriet Blossom)

Desperate Characters (1971) (Sophie Bentwood)

Opętanie Joela Delaneya (1972) (Norah Benson)

Sois belle et tais-toi (1977) (siebie)

West Side Waltz, The (1995) (Margaret Mary Elderdice)

Pani Winterbourne, fałszywa wdowa (1996) (Grace Winterbourne)

Cold War (1998) (siebie)

Znak miłości (2007) (Ethel Ann)

Z ust do ust (2005) (Katharine Richelieu)

Siostry (2005) (Ella Hirsch)

Czarownica (2005) (Iris Smythson)

Stories from My Childhood (1998) (narrator)

Artyści i modelki (1955) (Bessie Sparrowbrush)

Hot Spell (1958) (Virginia Duval)

Jak zdobyć męża (1959) (Meg Wheeler)

Ocean's 11 (1960) (Tipsy Girl)

Dziewczyna w hotelu (1961) (Katie Robbins)

Dwie miłości (1961) (Anna Vorontosov)

Shirley`s World (1971) (Shirley Logan)

Gypsy in My Soul (1976) (siebie)

Waiting for the Light (1990) (Aunt Zena)

Looking for Lulu (1998) (narrator)

Year of the Woman (1973) (siebie)

Sheepman, The (1958) (Dell Payton)

Can-Can (1960) (Simone Pistache)

Garsoniera (1960) (Fran Kubelik)

My Geisha (1962) (Lucy Dell/Yoko Mori)

Two for the Seesaw (1962) (Gittel Mosca)

Słodka Irma (1963) (Irma)

Gambit (1966) (Nicole Chang)

Sweet Charity (1969) (Charity Hope Valentine)

Other Half of the Sky: A China Memoir, The (1975) (siebie)

Century of Cinema, A (1994) (siebie)

Turning Point, The (1977) (Deedee Rodgers)

Wystarczy być (1979) (Eve Rand)

Czułe słówka (1983) (Aurora Greenway)

Some Came Running (1958) (Ginny Moorhead)

Career (1959) (Sharon Kensington)

Niewiniątka (1961) (Martha Dobie)

Pięciu mężów pani Lizy (1964) (Louisa Foster)

That`s Dancing! (1985) (siebie)

Happy Birthday Elizabeth: A Celebration of Life (1997) (siebie)

Get Bruce (1999) (siebie)

Wrestling Ernest Hemingway (1993) (Helen)

Nieoczekiwany romans (1980) (Evelyn)

Celluloid Closet, The (1995) (Interviewee)

Defending Your Life (1991) (Shirley MacLaine)

Two Mules for Sister Sara (1969) (Sara)

Hell on Heels: The Battle of Mary Kay (2002) (Mary Kay)

Forever Hollywood (1999) (siebie)

The little mermaid (2018) (Eloise / Elle)

d5tvs6w

Jedna z najbardziej znanych i cenionych amerykańskich aktorek filmowych i telewizyjnych. Począwszy od debiutu w 1955 roku w czarnej komedii Hitchocka „Kłopoty z Harrym”, stale obecna na dużym i małym ekranie. Siostra aktora i reżysera Warrena Beatty.

Dwukrotna zdobywczyni Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie i Pucharu Volpiego w Wenecji, jedna z rekordzistek pod względem nominacji do Złotego Globu (otrzymała w sumie siedem statuetek oraz aż trzynaście nominacji), Oscara (pięć nominacji, jedna statuetka) i BAFTA (pięć nominacji, dwie nagrody).

Urodziła się 24 kwietnia 1934 roku w Richmond w stanie Virginia.

Od dziecięcych lat jej największą pasją był taniec. Ukończyła Washington School of the Ballet.

Po dobrze przyjętym debiucie we wspomnianej komedii Hitchcocka (1955, nominacja do BAFTA, Złoty Glob dla Najbardziej Obiecującej Debiutantki), szybko osiągnęła status jednej z najpopularniejszych i najbardziej wszechstronnych gwiazd Hollywoodu.

* Nominacje do Oscara i Złotego Globu oraz Specjalny Złoty Glob dla Najbardziej Wszechstronnej Aktorki przyniosła jej rola obok Deana Martina i Franka Sinatry w dramacie Vincente’a Minnellego „Długi tydzień w Parkman” (1958). Pierwszego Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie, BAFTA oraz nominację do Złotego Globu dostała za gwiazdorski występ w komedii romantycznej „Jak zdobyć męża” (1959), a pierwszy w karierze Puchar Volpiego na MFF w Wenecji, Złoty Glob, BAFTA i nominację do Oscara – za rolę u boku Jacka Lemmona w komediowej „Garsonierze” (1960) Billy’ego Wildera.*

W 1963 roku ponownie spotkała się z obojgiem panów na planie „Słodkiej Irmy” (Złoty Glob, nominacja do BAFTA i Oscara). Uznanie krytyki i widzów oraz nominacje do Złotego Globu przyniosły jej także występy w „Niewiniątkach” Williama Wylera z Audrey Hepburn (1961), komedii „Gambit” (1966) i francusko-amerykańsko- włoskiej produkcji Vittoria De Siki „Siedem razy kobieta” (1967) z z Michaelem Cainem oraz w tytułowej roli w musicalu Boba Fosse’a „Słodka Charity” (1970).

Otrzymała drugiego Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie za rolę w dramacie „Pustka” (1971), po czym na 7 lat wycofała się z gry w filmie, w międzyczasie debiutując jako reżyserka i scenarzystka filmu dokumentalnego „The Other Half of the Sky: A China Memoir” (1975, nominacja do Oscara za Najlepszy Film Dokumentalny) oraz otrzymując Emmy za telewizyjną produkcję komediową „The Gypsy in My Soul” (1976).

Na ekrany kin powróciła w 1977 roku, pojawiając się obok Anne Bancroft w „Punkcie zwrotnym” Herberta Rossa (nominacja do Oscara), a dwa lata później zagrała w kultowym filmie Hala Ashby’ego „Wystarczy być” (1979, nominacja do Złotego Globu i BAFTA), powstałym wg scenariusza Jerzego Kosińskiego.

* Pamiętna kreacja w „Czułych słówkach” (1983) Jamesa L. Brooksa z Debrą Winger i Jackiem Nicholsonem przyniosła jej Nagrodę Akademii, Złoty Glob, BAFTA, włoskiego Davida, a także liczne nagrody krytyków (m.in. w Los Angeles, Nowym Jorku).*

W kolejnych latach nie gościła już na ekranie tak często, bardzo starannie dobierając role.

Stworzyła niezapomniane, genialne kreacje: nauczycielki gry na pianinie w muzycznym dramacie Johna Schlesingera „Madame Sousatzka” (1988, Złoty Glob, Puchar Volpiego w Wenecji), jednej z kobiecych bohaterek w „Stalowych magnoliach” Herberta Rossa (1989, nominacja do BAFTA), matki Meryl Streep w „Pocztówkach znad krawędzi” (1990, nominacja do BAFTA i Złotego Globu) Mike’a Nicholsa.

W 1992 roku zagrała z Marcello Mastroiannim w ciepłym, lirycznym filmie „Druga miłość” (nominacja do Złotego Globu), w 1994 roku wystąpiła z Nicolasem Cagem w komedii „Rycerz pierwszej damy” (nominacja do Złotego Globu) a w 1996 wzięła udział w kontynuacji „Czułe słówka: ciąg dalszy”.

Ostatnio, jeśli już pojawiała się na ekranie, to przeważnie w komediowych rolach w takich filmach, jak: „Siostry” (2005, nominacja do Złotego Globu) z Cameron Diaz, „Z ust do ust” z Jennifer Aniston i Kevinem Costnerem (2005), „Czarownica” (2005) z Nicole Kidman i Willem Farrellem, czy wyreżyserowany przez siebie „Bruno” (2000). W 2008 roku zagrała w filmie "Ania z Zielonego Wzgórza - Nowy Początek" i "Coco Chanel". Rok 2010 to rola w filmie "Walentynki".

* W 1998 roku otrzymała Honorowy Złoty Glob (Cecil B. DeMille Award) za Całokształt. Jest także laureatką niemieckiej Honorowej Złotej Kamery (1997), Honorowego Złotego Niedźwiedzia (1999), Specjalnej Nagrody American Comedy za Całokształt (1993), wyróżnienia dla Kobiet w Filmie - Crystal Award (1979) oraz honorowych nagród na festiwalach filmowych w Chicago, Palm Springs i Denver.*

Podobno była jedną z kandydatek do roli Bonnie w głośnym filmie Arthura Penna „Bonnie i Clyde”, musiała jednak siłą rzeczy iść na kompromis w momencie, gdy rolę Clyde’a dostał jej brat, Warren Beatty. Bonnie zagrała Faye Dunaway.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5tvs6w
d5tvs6w
d5tvs6w
d5tvs6w

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj