Tylko w Multikinie ''Hobbit: Pustkowie Smauga'' w 3D, 48 fps oraz systemie Dolby Atmos!
Już w przyszłym tygodniu, 25 grudnia, widzowie będą mogli zobaczyć najbardziej wyczekiwaną premierę tego roku - "Hobbit: Pustkowie Smauga" w reżyserii Petera Jacksona.
Ponadto w sali Xtreme katowickiego Multikina produkcję będzie można zobaczyć nie tylko w 3D i w wersji 48 fps, ale również w innowacyjnym systemie Dolby Atmos gwarantującym unikalne wrażenia słuchowe.
Tylko kilka dni dzieli nas od najważniejszej premiery 2013 roku! Już 25 grudnia widzowie znajdą w repertuarze Multikina drugą część filmowej adaptacja książki J.R.R. Tolkiena „Hobbit: Pustkowie Smauga”, będącą wstępem do słynnego „Władcy Pierścieni".
„Hobbit” to opowieść pełna niezwykłych wydarzeń i magicznych postaci, przedstawiająca odwieczną walkę dobra ze złem. W katowickim Multikinie drugą część najnowszej trylogii Petera Jacksona „Hobbit: Pustkowie Smauga” będzie można zobaczyć tak jak w innych kinach sieci w wersji: 3D z napisami, 3D z dubbingiem, 2D z napisami, 2D z dubbingiem oraz 3D w wersji 48 klatek na sekundę. Ponadto w najnowocześniejszej sali kinowej w Polsce, w sali Xtreme, „Hobbit: Pustkowie Smauga” będzie wyświetlany nie tylko w 3D i w wersji 48 klatek na sekundę, ale również przy użyciu najnowocześniejszego systemu dźwiękowego Dolby Atmos. Blisko 50 głośników firmy JBL dostarczonych przez wyłącznego przedstawiciela w Polsce grupy Harman Professional – firmę ESS Audio zapewni widzom bardzo naturalne doświadczenia dźwiękowe, które podczas seansów będą otaczały ich z każdej strony.
Bilety na pierwsze pokazy filmu „Hobbit: Pustkowie Smauga” w całej Polsce oraz w Katowicach w sali Xtreme będzie można już niedługo nabyć w kasach kin oraz przez stronę multikino.pl.
Unikalne brzmienie Dolby Atmos w katowickim Multikinie
Jeszcze przed Gwiazdką sala Xtreme katowickiego kina sieci Multikino, dzięki technologii Dolby Atmos, pogrąży się w przestrzennych, niezwykle realnych dźwiękach.
Po raz pierwszy w Polsce w kinie należącym do sieci Multikino można usłyszeć przestrzenne brzmienie systemu Dolby Atmos. Od 20 grudnia kinomaniacy z Katowic i sąsiednich miast będą mieli okazję obejrzeć filmy w nowoczesnej, wyposażonej w najnowsze rozwiązania sali Xtreme.
Dolby Atmos jest systemem, który nie tylko korzysta z głośników umieszczonych na ścianach i suficie sali, ale także pozwala niezależnie poprowadzić dźwięk z poszczególnych głośników do wybranych rejonów pomieszczenia. Aby w pełni wykorzystać możliwości tego systemu do realizacji naszego przedsięwzięcia wybraliśmy ESS Audio – wyłącznego przedstawiciela w Polsce grupy Harman Professional, tłumaczy Mariusz Spisz, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży Multikino S.A.
Multikino to więcej niż kino, zatem sieć, chcąc zapewnić widzom poza niezwykłymi doznaniami wizualnymi również najwyższą jakość dźwięku, zdecydowała się wyposażyć salę Xtreme w Katowicach w system Dolby Atmos. W tej najnowocześniejszej technologii każdy głośnik może w tym samym czasie odtworzyć zupełnie inne dźwięki, co w praktyce daje fenomenalne wrażenie przestrzenności. Różne odgłosy sprawiają wrażenie, jakby nie tylko otaczały widza, ale wręcz przemieszczały się po sali wraz z wyświetlanymi obrazami.
Zgodnie z wymaganiami firmy Dolby urządzenia (wzmacniacze oraz zestawy głośnikowe), obsługujące technologię Atmos mają być mocne i wydajne oraz cechować się bardzo dobrą jakością dźwięku, -wyjaśnia Wojciech Kopytek Brand manager odpowiedzialny w firmie ESS Audio za marki Crown, JBL i Soundcraft. Preferowanymi są urządzenia produkowane przez firmy mające doświadczenie w urządzeniach dedykowanych do kina. Parametry sprzętu (moc wyjściowa wzmacniaczy, odpowiednie zestawy głośnikowe) dobierane są według specjalnego formularza firmy Dolby (skomplikowany plik excel, który oblicza wymagania dla sprzętu) po wprowadzeniu w ten arkusz wartości-wyników pomiarów sali kinowej.
Sieci kin Multikino do sali Xtreme zaproponowaliśmy sprzęt firmy JBL Professional, dodaje Witold Karałow, Wiceprezes ESS Audio. Marka ta jest niejako synonimem dźwięku wykorzystywanego w kinie. James B. Lansing – twórca JBL – stworzył system nagłośnienia dla Metro Goldwyn Mayer w czasie, gdy kino wchodziło w erę udźwiękowienia. Rozwiązanie to już na początku zdobyło nagrodę amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej i zostało uznane za technologiczną doskonałość. Obecnie JBL to światowy lider produkcji rozwiązań nagłośnienia kin, zatem nasz wybór nie mógł paść na inną markę.
Firma Dolby rekomenduje stosowanie do systemów Dolby Atmos urządzeń renomowanych producentów, które muszą się charakteryzować bardzo dobrymi parametrami technicznymi. Sercem systemu nagłośnienia sali jest procesor Dolby, następnie, pod względem istotności, są wzmacniacze mocy oraz zestawy głośnikowe. Spośród producentów takich rozwiązań firma Dolby dobiera takich, którzy oferują urządzenia dedykowane do sal kinowych. Największe doświadczenie na świecie w tej właśnie kinowej kwestii ma firma JBL Professional.
W katowickim Multikinie we wnętrzu sali Xtreme zamontowanych zostanie 49 głośników firmy JBL, tym 40 surroundów JBL 8350 wysokiej jakości i mocy umieszczonych nie tylko na ścianach, jak w zwykłych kinach, ale i na suficie. W odróżnieniu od standardowych sal kinowych, na wyposażeniu będzie również pięć (nie zwyczajowych trzy) kolumn głośnikowych frontowych typu screen array JBL 3732 i aż cztery subwoofery (normalnie w klasycznych systemach są dwa): dwa JBL 4645C na pojedynczych przetwornikach 18-calowych i dwa na dwóch 18-calowych przetwornikach. Ponadto w szafie rack znajdzie się 16 wzmacniaczy Crown (4 i 8 kanałowych).
Cały materiał dźwiękowy z filmu jest dostarczany do procesora Dolby CP850 z serwera, audio jest w postaci cyfrowej, każdy kanał jest osobnym "śladem" – opowiada Wojciech Kopytek, wyjaśniając działanie systemu Atmos. Dźwięk jest transportowany z serwera do procesora dwukanałowymi połączeniami AES/EBU, ilość par jest zależna od wielkości systemu Dolby Atmos zainstalowanego w danym kinie. Maksymalna ilość kanałów w systemie Dolby Atmos to 64.
Umiejscowienie nagłośnienia w salach obsługujących nową technologię firmy Atmos musi spełniać wymagania Dolby. Sala taka wyposażana jest w pięć głównych kanałów zaekranowych, kanał subniskotonowy zaekranowy, kanały efektowe subniskotonowe na tylnej ścianie sali, głośniki kanałów efektowych rozmieszczone na bocznych ścianach, na tylnej ścianie sali oraz w dwóch rzędach nad głowami widzów. Co jest szalenie istotne, to fakt, iż każdy głośnik efektowy jest zasilany osobnym sygnałem (jeśli głośników efektowych w sali jest np. 40, to jest to 40 odrębnych kanałów audio).
Rozmieszczenie głośników w sali odbywa się na podstawie pomiarów sali (na etapie budowlanym) i wykorzystuje się w tym procesie szczegółowe wytyczne zawarte w "specyfikacji technicznej" dla systemów Dolby Atmos. Projektowaniem systemów Dolby Atmos zajmują się przeszkoleni przez firmę Dolby w tej dziedzinie ludzie.
Wzmacniacze mocy zasilające zestawy głośnikowe umieszczone są w szafie aparaturowej w pomieszczeniu kabiny projekcyjnej. Ze względu na dużą ilość niezależnych kanałów audio w systemie Dolby Atmos instaluje się wiele wzmacniaczy.