Trwa ładowanie...
d2eyaqi

Zagubione uczucia

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
d2eyaqi

Socjalistyczna kobieta jako promienna przodownica pracy – do takiego obrazu przyzwyczajały filmy propagandowe. A jak wyglądała prawda o stachanowcach?

Tę prawdę można znaleźć w gorzkim, rewizjonistycznym filmie Jerzego Zarzyckiego „Zagubione uczucia”. To zapis jednego dnia z życia robotnicy Zofii Stańczakowej.

Kombinaty w Nowej Hucie. Opuszczona przez męża Stańczakowa poświęca się wyrabianiu 300% zakładowej normy. Nie ma czasu na nic innego. Domem i młodszym rodzeństwem zajmuje się Adam, najstarszy syn Stańczakowej. Adam jest dobrym, ale zaniedbanym dzieckiem. Ma kłopoty w szkole, nie wyrabia się z nauką, chodzi zły i niewyspany.

Matka nie dostrzega problemów syna. Jego pomoc w wychowaniu rodzeństwa i prowadzeniu domu też nie znajduje uznania w jej oczach. Kumple Adama śmieją się z niego, szydzą i kpią.

Zmęczony sytuacją chłopak, po kłótni z matką ucieka z domu, rzuca wszystko i przyłącza się do chuligańskiej bandy. Pije, pali, bierze udział we włamaniach, w końcu doprowadza do poważnego wypadku.

Film Zarzyckiego, oparty na opowiadaniu „Zośka” Hanny Mortkowicz-Olczakowej był jednym z pierwszych, który odsłaniał patologię systemu. Pokazana w nim robotnica nie jest wesołą towarzyszką pracy, ale zmanipulowaną, stłamszoną kobietą, której oficjalna propaganda wmówiła, że jej najważniejszą rolą jest budowa socjalistycznego państwa. I nic poza tym się nie liczy.

Nic zatem dziwnego, że ten gorzki dramat społeczny szybko zniknął z kinowych ekranów. Krytycy nagrodzili odwagę reżysera i przyznali mu Warszawską Syrenkę (nagrodę Klubu Krytyki Filmowej SDP) w kategorii: najlepszy film 1957 roku.

To jeden z nielicznych przykładów filmu polskiej szkoły filmowej, poruszający temat współczesności. Zrealizowany w stylu włoskiego neorealizmu.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2eyaqi
d2eyaqi
d2eyaqi
d2eyaqi

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj