* W filmie „Złota dama”, który na nasze ekrany trafi już 22 maja, występuje cała plejada doskonałych aktorów, z laureatką Oscara, Dame Helen Mirren („Królowa”, „Hitchcock”, „Dziewczyny z kalendarza”) na czele. Partneruje jej młody Kanadyjczyk Ryan Reynolds („Narzeczony mimo woli”, „Amityville”), a w obsadzie znaleźli się również Katie Holmes („Cudowni chłopcy”, „Batman początek”), Jonathan Pryce („Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”), Elizabeth McGovern (serial „Downtown Abbey”, „Ragtime”), Frances Fisher („Bez przebaczenia”, „Dom z piasku i mgły”) i Charles Dance („Gosford Park”, „Gra tajemnic”, serial „Gra o tron”).*
Reynolds był zachwycony, że ma okazję grać u boku tak wielu wybitnych artystów: – Każde z nich mogłoby być gwiazdą własnego filmu – podkreślał. Holmes mówiła: – Ujęła mnie wiarygodność wszystkich bez wyjątku postaci i intensywność sposobu opowiadania. W jednej z pierwszoplanowych ról, dziennikarza śledczego Hubertusa Czernina (który odkrył m.in. nazistowską przeszłość Kurta Waldheima), zobaczymy Daniela Brühla („Good bye, Lenin!”, „Wyścig”, „Bękarty wojny”).
Aktor wychwalał przede wszystkim współpracę z Mirren, twierdząc, że choć jest ona żywą legendą, zupełnie się tego nie odczuwa. O obrazie Klimta „Złota Adela”, o którego odzyskanie starają się bohaterowie filmu, mówił zaś tak: – Klimt jest bardzo ważny dla Wiednia i dla Niemców. Ten obraz to nasza Mona Lisa. Dlatego tak przykre było odkrycie, że w istocie obraz został ukradziony dwa razy – raz przez hitlerowców, a drugi raz przez austriackie władze. Mój bohater staje przed pytaniami, które zadaje sobie wielu Niemców z mojego pokolenia. Na ile wszyscy Niemcy byli winni? Jak mogło się to wydarzyć? Jest w wielu z nas poczucie winy, a Czernin chce się z nim zmierzyć, pragnie zrobić coś konkretnego.
Maria Altmann (Mirren) to pozornie skromna kobieta, której życiorys skrywa jednak wiele tajemnic. Losy jej zamożnej rodziny żyjącej w przedwojennym Wiedniu wiążą się bowiem z jedną z najbardziej zuchwałych grabieży w historii, dokonaną przez nazistowskie władze Austrii. Kilkadziesiąt lat później Maria wspierana przez młodego adwokata (Reynolds) rozpoczyna heroiczną walkę o rodzinną kolekcję. Jej częścią jest wart ponad 100 mln dolarów obraz Gustava Klimta „Złota Adela”. Dla Marii portret ciotki stanowi ważną rodzinną pamiątkę, lecz dla Austrii jest najcenniejszą narodową relikwią. Czy słynny obraz Klimta, zwany „austriacką Moną Lisą”, wróci do prawowitej właścicielki?