Claudia Cardinale
Miejsce urodzenia: | Tunis, Tunezja |
Filmografia: | Nić (2009) (Sara) Fitzcarraldo (1982) (Molly) Dziewczyna z walizką (1960) (Aida Zepponi) Hiver 54, l'abbé Pierre (1989) (Helene) Osiem i pół (1963) (Claudia) Piano Bar (2002) (Madame Falconnetti) Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy (1965) (Sandra) Pewnego razu na Dzikim Zachodzie (1968) (Jill McBain) Artysta i modelka (2012) (Lea) Effie (2013) (Wicehrabina) Syn marnotrawny (1962) (Bianca) Cartouche-zbójca (1962) (Venus) Zawodowcy / The Professionals (1966) (1966) (Maria Grant) Lampart (1963) (Angelica Sedara/Bertiana) Różowa Pantera (1964) (1964) (Princess Dala) |
Jedna z największych gwiazd kina włoskiego i symboli seksu w historii kina europejskiego. Brigitte Bardot oficjalnie wyznaczyła ją na swoją następczynię, mówiąc, że „po BB może być tylko i wyłącznie CC”. Grała u mistrzów: Luchino Viscontiego i Federica Felliniego.
Urodziła się 15 kwietnia 1938 roku w Tunisie (Tunezja), tam też dorastała i spędziła dwie pierwsze dekady życia.
Chciała zostać nauczycielką w swoim rodzinnym mieście, jednak wygrana w konkursie piękności na zawsze zmieniła jej plany życiowe.
W wieku 17 lat zdobyła tytuł Najpiękniejszej Włoszki w Tunezji oraz wygrała wycieczkę do Wenecji w czasie trwającego tam festiwalu filmowego.
Podróż ta zaowocowała rychłą przeprowadzką do Rzymu wraz z całą rodziną (rodzicami, rodzeństwem i nieślubnym synkiem) i rozpoczęciem kariery filmowej.
Studiowała aktorstwo w słynnym Centro Sperimentale di Cinematografia w Rzymie.
* Debiutowała w roli służącej w tunezyjsko-włoskim filmie „Goha” (1958)*, przez kolejne lata odgrywając wiele mało znaczących ról eksponujących jej zmysłową urodę i wdzięki.
Jeszcze w tym samym roku po raz pierwszy spotkała się z Mastroiannim na planie czarnej komedii „Sprawcy nieznani” (1958) Monicellego.
W 1960 roku wystąpiła u Abla Gance’a w „Bitwie pod Austerlitz”, po raz pierwszy miała też okazję współpracować z Luchino Viscontim na planie obrazu „Rocco i jego bracia” (1960) z Alainem Delonem.
Uwagę krytyki zwróciła na siebie podwójną rolą w głośnym filmie Viscontiego „Lampart” (1963) z Burtem Lancasterem oraz występem u Federica Felliniego w słynnym „8 i pół” (1963) z Marcellem Mastroiannim.
Z Viscontim współpracowała również przy okazji „Błękitnych gwiazd Wielkiej Niedźwiedzicy” (1965) i „Portretu rodziny we wnętrzu” (1974) z Silvaną Mangano, Helmutem Bergerem i Lancasterem.
Wystąpiła w blisko stu produkcjach włoskich i zagranicznych, głównie w drugoplanowych kreacjach.
* Najsłynniejszym z nich była komedia kryminalna Blake’a Edwardsa „Różowa pantera” (1963), amerykański dramat Henry’ego Hathawaya „Świat cyrku” (1964) z Ritą Hayworth i Johnem Waynem, spaghetti western Sergia Leone „Pewnego razu na Dzikim Zachodzie” (1968) z Henrym Fondą i Charlesem Bronsonem, czy mini - serial Franka Zeffirellego „Jezus z Nazaretu” (1977) z Anne Bancroft i Anthonym Quinnem.*
Grała obok Jeana - Paula Belmondo w filmie płaszcza i szpady „Cartouche - zbójca” (1962), wraz z Raquel Welch i Moniką Vitti we „Wróżkach” (1966), obok Michela Piccoli w „Audiencji” (1971) Marka Ferreri.
Włoskie nagrody krytyków – Srebrne Taśmy otrzymała za role w „Jego dziewczynie” (1963) Luigi Comenciniego oraz w „Skórze” (1981) Liliany Cavani z Marcello Mastroiannim.
Inną włoską nagrodę – Davida- przyniosła jej rola w serialu TV „Włoch szuka żony” (1971-74).
W 1971 roku Claudia Cardinale spotkała się z Brigite Bardot na planie westernowej komedii „Królowe Dzikiego Zachodu”.
Wystąpiła w wielu filmach wyreżyserowanych przez męża, Pasquale’a Squitieri – m.in. „Rewolwer” 1978, „Claretta” 1984 (Pasinetti Award w Wenecji, Srebrna Taśma), „Elisabeth” (2000).
* W 1993 roku została uhonorowana Specjalnym Złotym Lwem w Wenecji, w 1997 roku otrzymała Specjalnego Davida, w 2002 – Honorowego Złotego Niedźwiedzia w Berlinie.*
W 2002 roku zagrała obok Jeremy’ego Ironsa i Patricii Kaas w filmie Claude’a Leloucha „Piano Bar”. Występem Claudii Cardinale z 2007 roku była rola w komedii francuskiej „Cherche fiancè tous frais payès”. W 2009 roku zagrała w filmie "Nić". Rok 2011 to rola w obrazie "Le Premier homme".
Komentarze