Kristin Scott Thomas

Znana aktorka brytyjska, która szeroką popularność zyskała dzięki roli Fiony w słynnej komedii „Cztery wesela i pogrzeb” z Hugh Grantem, i pierwszoplanowej kreacji w „Angielskim pacjencie”.

Obraz

Urodziła się 24 maja 1960 roku w kornwalijskim miasteczku Redruth w Anglii. Wcześnie straciła ojca – pilota wojskowego, który zginął tragicznie w wypadku samolotowym. Po ukończeniu żeńskiego college’u w Cheltenham, przez jakiś czas uczęszczała do Central School of Speech and Drama w Londynie. Naukę przerwał jej wyjazd do Paryża w 1979 roku.

Francja stała się dla Scott Thomas drugą ojczyzną - zamieszkała tam na stałe, wyszła za mąż za cenionego lekarza i wychowywała tam swoje dzieci. We Francji stawiała też pierwsze kroki w filmie, telewizji i na scenie, a dzięki biegłej znajomości języka, po dziś dzień dzieli czas między filmy anglo- i francuskojęzyczne.

** Jej debiutem filmowym był nakręcony w Nicei melodramat „Zakazana miłość” (1986, dwie nominacje do Złotej Maliny) w reżyserii i z udziałem znanego muzyka, Prince’a, natomiast przełomowym występem w karierze – główna rola w brytyjskim melodramacie „Garść prochu” Charlesa Sturridge’a (1988).**

Grała na zmianę w filmach francuskich („La Méridienne” 1988, „Bille en tête” 1989, „W oczach świata” 1990), amerykańskich (wojenny film TV „Dziesiąty człowiek” z Anthonym Hopkinsem 1988, przygodowy obraz TV „Sekretne życie Iana Fleminga” 1990) i brytyjskich (sensacyjny film TV „Gra, która nie ma końca” z Albertem Finneyem 1990).

W 1992 roku po raz pierwszy wystąpiła obok Hugh Granta w dramacie erotycznym „Gorzkie gody” Romana Polańskiego, grając bohaterkę o imieniu Fiona. Co ciekawe, w postać o tym samym imieniu, ponownie u boku Hugh Granta, wcieliła się również w przełomowej komedii „Cztery wesela i pogrzeb” (1994), która przyniosła jej międzynarodowy rozgłos i nagrodę BAFTA dla Najlepszej Aktorki Drugoplanowej.

Po występach w kostiumowych produkcjach: romansie „Anioły i owady” Philipa Haasa (1995), uwspółcześnionej wersji szekspirowskiego „Ryszarda III” Richarda Loncraine’a (1995) i francuskim mini-serialu „Belle Époque” (1995) zagrała pierwszoplanową rolę u boku Ralpha Fiennesa w głośnym, obsypanym Nagrodami Akademii, melodramacie wojennym „Angielski pacjent” Anthony’ego Minghelli (1996, nominacja do Oskara, Złotego Globu i BAFTA; National Board of Review Award).

Ponownie spotkała się ze Sturridgem na planie telewizyjnej adaptacji „Podróży Guliwera” z Christopherem Lambertem (1996), wystąpiła obok Toma Cruise’a w głośnej produkcji „Mission: Impossible” (1996), obok Harrisona Forda w „Zagubionych sercach” Sydneya Pollacka (1999) i Roberta Redforda w dramacie „Zaklinacz koni” w jego reżyserii (1998), a w 2001 roku dołączyła do obsady jednego z ostatnich dzieł Roberta Altmana – „Gosford Park” (zespołowe nagrody: Satellite Award i Screen Actors Guild Award). Po krótkiej przerwie, powróciła jako hrabina Cagliostro we francuskiej produkcji „Arsène Lupin” (2004) i Gloria w komedii „Wszystko zostaje w rodzinie” z Rowanem Atkinsonem (2005). Ponownie zagrała obok Ralpha Fiennesa w filmie „Chromofobia” w reżyserii siostry aktora, Marthy Fiennes (2005), wcześniej spotykając się z trzecim z Fiennesów – Josephem, na planie dramatu podróżniczego „Człowiek człowiekowi” (2005).

Po występach we francuskich filmach: „Nie mów nikomu” (2006) i „Czyja to kochanka?” (2007), partnerowała Woody’emu Harrelsonowi na planie „Faceta do towarzystwa” (2007), a ostatnio wzięła udział w brytyjskiej komedii romantycznej „Easy Virtue” z Colinem Firthem i Jessiką Biel (2008) oraz wystąpiła w głośnym dramacie historycznym „Kochanice króla” ze Scarlett Johansson i Natalie Portman, gdzie po raz drugi w karierze (po „Zaklinaczu koni”) wcieliła się w postać matki bohaterki granej przez Johansson (2008).

Jednym z ostatnich filmowych projektów Scott Thomas jest biograficzny film „Brontë” kolejny owoc współpracy ze Sturridgem (2009).

Jest aktorką obdarzoną dystansem do samej siebie, w pełni świadomą własnych atutów i ograniczeń. Dała tego dowód w jednym z wywiadów, mówiąc: „Zawsze będę tą brzydszą siostrą albo złą macochą, jednak to właśnie te role interesują mnie bardziej od postaci poczciwego, jednowymiarowego Kopciuszka”.

** Za działalność artystyczną, została uhonorowana wysokimi odznaczeniami państwowymi – Orderem Imperium Brytyjskiego (2003) i francuskim orderem Legii Honorowej (2005).**

Kristin Scott Thomas

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"