27. Warszawski Festiwal Filmowy należał do Polaków!

W sobotę 15 października odbyła się uroczysta gala, podczas której zostali ogłoszeni laureaci 27. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Tegoroczna edycja obfitowała w sukcesy rodzimych produkcji.

W Konkursie Międzynarodowym, czyli głównym konkursie dla filmów fabularnych z całego świata, wybrane produkcje oceniało międzynarodowe Jury. Główną Nagrodę - Warsaw Grand Prix w wysokości 25.000 euro, ufundowaną przez Prezydenta Warszawy (nagroda dla reżysera i dla producenta) zdobył film „Róża” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego (Polska). Nagroda za Najlepszą Reżyserię (5.000 euro) powędrowała w ręce Santiago Amigoreny za film „Inna cisza” (Argentyna / Kanada / Brazylia / Francja). Nagroda Specjalna Jury dla Najlepszego Aktora przyznana została Robertowi Więckiewiczowi za rolę w filmie „Wymyk” w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska). Jury przyznało także wyróżnienie filmowi „Droga na drugą stronę”, reżyseria Anca Damian (Rumunia /
Polska).

27. Warszawski Festiwal Filmowy należał do Polaków!

O przyznaniu nagród decydowali: Christa Saredi (odkryła takich reżyserów jak: Jim Jarmusch, Aki Kaurismäki, Ang Lee, Michael Haneke, Bakhtiyar Khudojnazarov czy Thomas Vinterberg oraz miała istotny wpływ na ich kariery), Bogdan George Apetri (wyreżyserował i wyprodukował filmy krótkometrażowe, wybrane do programu wielu prestiżowych festiwali, np. Clermont-Ferrand, Rotterdam, Palm Springs, Cottbus, Montreal, gdzie zdobyły wiele ważnych nagród), Alvaro Brechner (reżyser filmów dokumentalnych, jego debiut fabularny – „Zły dzień na wędkowanie” był oficjalnym kandydatem Urugwaju do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny), Milcho Manchevski (autor scenariuszy i reżyser filmów „Przed deszczem”, 1994, „Pył”, 2001, „Cienie”, 2007 oraz „Matki”, 2011) oraz Artem Vassiliev (współzałożyciel Teko Film, od roku 2003 Metrafilms, obecnie jednej z czołowych rosyjskich firm produkujących reklamówki oraz pracujących nad własnymi projektami filmowymi).

W Konkursie 1-2, przeznaczonym dla pierwszych i drugich pełnometrażowych filmów fabularnych reżyserów z całego świata Główna Nagroda (5.000 euro) przyznana została filmowi „Portret o zmierzchu” w reżyserii Angeliny Nikonovej (Rosja). Jury wyróżniło film za oryginalne podejście do tematu i odwagę w pokazaniu prawdziwej sytuacji kobiety w świecie, w którym siła kobiet okazuje się być mocniejsza od najsilniejszych mężczyzn.

Konkurs Wolny Duch - konkurs dla filmów niezależnych, nowatorskich, buntowniczych z całego świata – tytuł i 3.000 euro wygrał film „Pompeja” w reżyserii Tamae Garateguy (Argentyna). Swój wybór jurorzy uzasadniali w następujący sposób: „sekcja Wolny Duch została stworzona, aby uczcić artyzm takich filmów, jak ten który został przez nas wybrany. Za swoją unikalną strukturę, mocne przesłanie, świetne wykonanie oraz ekscytujące napięcie, które gromadzi się aż do nieoczekiwanego punktu kulminacyjnego, który przekracza twoje oczekiwania, międzynarodowe jury przyznaje nagrodę w konkursie Wolny Duch filmowi Pompeya z Argentyny”. Jury wyróżniło oprócz tego dwa filmy: „Mały, Gruby, Łysy”, reżyseria Carlos Osuna (Kolumbia) („Pięknie wykonana dwuwymiarowa animacja, która wyraża trójwymiarowe emocje”) oraz „Dusze Much”, reżyseria Jonathan Cenzual Burley (Hiszpania) (“Za jego poetycką obrazowość i elegancki minimalizm, który mówi tak wiele”).

W Konkursie Dokumentalnym nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego otrzymał film „Gorzki smak wolności”, reżyseria Marina Goldovskaya (Szwecja / Rosja / Stany Zjedn.). “To autentyczny wyraz odwagi prezentujący intymny portret Anny Politkowskiej i zmierzenie się z charyzmatyczną kobietą walczącą przeciwko władzom politycznym. Poprzez bogate źródła archiwalne, zarówno osobiste jak i publiczne, autorka zastanawia się nad samą naturą dziennikarstwa, nad dokumentowaniem rzeczywistości a w tym samym czasie nad możliwością wpłynięcia na nią”. Specjalne Wyróżnienie otrzymał film „Buck” w reżyserii Cindy Meehl (Stany Zjedn.)(„Za poetyckie spojrzenie na ikoniczną postać zaklinacza koni ujawniając tym samym inspirującą osobowość. Ten wrażliwy i pięknie nakręcony film traktuje o uniwersalnych ludzkich wartościach oraz przekraczaniu własnych barier”).

Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymał Short Grand Prix to „Making of Longbird” Willa Andersona (Wlk. Brytania). Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – „Rapsodia Brandta” w reżyserii Francois Avril (Francja). Natomiast ,Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy to „Rzeka” reż. Anca Miruna Lazarescu (Rumunia).

Jury FIPRESCI za najlepszy debiut z rejonu Europy Wschodniej uznało film „Avé” Konstantina Bojanova (Bułgaria). Nagrodzono „stworzenie bezpretensjonalnego, przepełnionego czułością i poczuciem humoru portretu dwojga młodych Bułgarów i ich prawdziwych oraz fikcyjnych podróży”.

Jury Ekumeniczne, wyróżniło (biorący udział w konkursie głównym) „Wymyk” w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska) („Posługując się doskonałym i wyrafinowanym językiem filmowym „Wymyk” podejmuje problem odwagi cywilnej i poczucia winy. Odwołuje się do większej odpowiedzialności osobistej. Film osadzony jest w realiach dzisiejszej Polski, a dramat ten można postrzegać jako swoistą opowieść o Ablu i Kainie. Dwóch braci o całkowicie charakterach i rodzajach wrażliwości, zmuszeni są do przejęcia internetowej firmy dystrybucyjnej w momencie, gdy ich ojciec zapada na zdrowiu”). Jury przyznało również dwa wyróżnienia filmom „Droga na drugą stronę”, reż. Anca Damian (Rumunia / Polska) i „Ciemne sprawy”, reżyseria Kivu Ruhorahoza (Rwanda / Australia).

Jury NETPAC (Network for the Promotion of Asian Cinema, czyli Stowarzyszenie na Rzecz Promocji Kina Azjatyckiego) wybrało najlepszy film azjatycki w sekcjach konkursowych WFF. Został nim „No. 89 Shimen Road” Haolun Shu (Hong Kong / Holandia). „Jury NETPAC 27. WFF wręcza nagrodę filmowi, który w poruszający sposób przedstawia zamagania kraju skonfrontowanego z nowym porządkiem. Jest to jednocześnie niezwykle osobisty i wzruszający obraz świata, który już nie istnieje”.

Choć Ceremonia Zamknięcia oznacza koniec konkursowych zmagań, projekcje festiwalowe będą odbywać się także w niedzielę. Zobaczymy dodatkowe pokazy filmów, które zwyciężyły w Konkursie Głównym i Filmów Dokumentalnych a także m.in niecierpliwie oczekiwane najnowsze filmy Davida Cronenberga "Niebezpieczna metoda" i “To nie jest film” - zrealizowany przez irańskiego reżysera Jafara Panahiego filmowy protest przeciwko represjom ze strony rządu. Do końca weekendu trwają także nastawione na promocję polskiego kina poza granicami kraju targi CentEast.

Ostatniego zwycięzcę, czyli film najwyżej oceniony przez publiczność, poznamy po zakończeniu festiwalu.

ZOBACZ TAKŻE:

**[

Jak dziś wygląda Pippi Langstrump? ]( http://teleshow.wp.pl/tak-dzis-wyglada-pippi-langstrumpf-6026605664182913g )*
*
[

Dołącz do nas na Facebooku! ]( http://www.facebook.com/filmwppl )*
*
[

Stare, ale jare. 40-stki jak 20-stki ]( http://film.wp.pl/sa-dojrzale-a-wygladaja-jak-nastolatki-nowa-moda-w-kinie-6025274240406657g )**


**[

To jest najlepszy polski film wszech czasów? ]( http://film.wp.pl/10-najlepszych-polskich-filmow-wszech-czasow-6025273245967489g )**


Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)