Trwa ładowanie...

Gala pełna niespodzianek. 57-letnia gwiazda nagrodzona za erotyk

7 września dobiegł końca 81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, który uważany jest za najstarszą imprezę filmową na świecie. Nie obyło się bez niespodzianek. W tym roku Złotego Lwa dla najlepszego filmu otrzymała hiszpańska produkcja "W pokoju obok" w reżyserii Pedro Almodovara.

„Babygirl” - Srebrny Lew dla Nicole Kidman„Babygirl” - Srebrny Lew dla Nicole KidmanŹródło: Materiały prasowe
d44g6r5
d44g6r5

Jeszcze w trakcie trwania festiwalu dziennikarze zwracali uwagę, że 81. edycja przejdzie do historii za sprawą rekordowej liczby hollywoodzkich gwiazd na czerwonym dywanie. Pod tym względem Wenecja pobiła w tym roku nawet Cannes. W pięknie mieście nad Morzem Adriatyckim pojawili się m.in. George Clooney, od lat zdeklarowany wielbicielem weneckiego festiwalu, Brad Pitt i Angelina Jolie, ale tak, by nie mieli możliwości się spotkać, Nicole Kidman, Lady Gaga, Joaquin Phoenix, Tilda Swinton, Julianne Moore, Daniel Craig, Michael Keaton, Winona Ryder, Jenna Ortega, Jude Law, Kevin Costner, Cate Blanchett, Tim Burton, Adrien Brody i inni.

Od razu pojawiły się zarzuty kierowane w stronę organizatorów festiwali, że zamiast promować jakościowe kino i skupiać się na jak najlepszej selekcji, koncentrują swoje wysiłki na ściągnięciu największych gwiazd. Faktycznie, na czerwonym dywanie błyszczały głównie hollywoodzkie gwiazdy, ale podczas uroczystej gali wręczania nagród do głosu doszli głównie twórcy z innych stron świata.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

THE ROOM NEXT DOOR | Teaser Trailer (2024)

Co więcej, można nawet mówić o porażkach tych najbardziej sławnych gwiazd kina, które w tym roku celowały w prestiżowe nagrody. Angelina Jolie wydawała się być mocną faworytką w rywalizacji o tytuł najlepszej aktorki. Film "Maria", opowiadający o ostatnich dniach życia legendarnej śpiewaczki operowej Marii Callas, otrzymał ośmiominutowe owacje na stojąco podczas konkursowego pokazu, ale to nie wystarczyło, by hollywoodzka gwiazda wyjechała z Wenecji ze Srebrnym Lwem.

Podobna sytuacja spotkała Daniela Craiga. "Queer" z jego udziałem był oklaskiwany przez 11 minut, ale Srebrnego Lwa otrzymał francuski aktor Vincent Lindon. W "Queer" Craig zagrał bardzo odważną rolę. Wcielił się w postać mężczyzny w średnim wieku, który w latach 50. wdaje się w romans ze studentem.

d44g6r5

Honor Hollywood obroniła Nicole Kidman, która została wybrana najlepszą aktorką. Srebrnego Lwa otrzymała za rolę w erotycznym thrillerze "Babygirl". Kidman wcieliła się w wysoko postawioną dyrektorkę, która ryzykuje karierę i rodzinę dla romansu z dużo młodszym praktykantem. Film porusza kwestie dynamiki władzy, kobiecej przyjemności i znaczenia otwartej komunikacji w relacjach. Produkcja wypełniona jest scenami seksu. To najodważniejsza rola 57-letniej aktorki od czasu "Oczy szeroko zamknięte".

Główną nagrodę 81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji otrzymał hiszpańska produkcja "W pokoju obok" w reżyserii Pedro Almodovara. To opowieść od dwóch kobietach (Tilda Swinton i Julianne Moore), które w młodości były bliskimi przyjaciółkami. Po latach ponownie spotykają się w dość niezwykłych okolicznościach.

Złoty Lew: "W pokoju obok" – reż. Pedro Almodóvar East News
Złoty Lew: "W pokoju obok" – reż. Pedro AlmodóvarŹródło: East News, fot: ALBERTO PIZZOLI

Ceremonię wręczenia nagród poprowadziła włoska aktorka Sveva Alviti. Nagrody w Konkursie Głównym, w tym Złotego Lwa dla najlepszego filmu, przyznało jury pod przewodnictwem legendy francuskiego kina Isabelle Huppert, w którego skład wchodziła m.in. Agnieszka Holland.

d44g6r5

KONKURS GŁÓWNY

Złoty Lew - najlepszy film: "W pokoju obok" – reż. Pedro Almodóvar.

Srebrny Lew - Wielka Nagroda Jury: "Vermigilio" – reż. Maura Delpero.

Srebrny Lew - najlepsza reżyseria: Brady Corbet za "The Brutalist".

Puchar Volpi - najlepsza aktorka: Nicole Kidman za "Babygirl".

Puchar Volpi - najlepszy aktor: Vincent Lindon za "The Quiet Son".

Najlepszy scenariusz: Murilo Hauser, Heitor Lorega za "I’m Still Here"

d44g6r5

Nagroda Specjalna Jury: "April" – reż. Dea Kulumbegashvili

Nagroda im. Marcello Mastroianniego dla najlepszego młodego aktora lub aktorki: Paul Kircher za "And Their Children After Them".

KONKURS HORYZONTY

Najlepszy film: "The New Year That Never Came" – reż. Bogan Muresanu.

Najlepsza reżyseria: Sarah Friedland za "Familiar Touch"

Specjalna Nagroda Jury: "One Of Those Days When Hemme Dies" – reż. Murat Firatoglu.

d44g6r5

Najlepsza aktorka: Kathleen Chalfant za "Familiar Touch".

Najlepszy aktor: Francesco Gheghi za "Familia"

Najlepszy scenariusz: Scandar Copti za "Happy Holidays".

Najlepszy film krótkometrażowy: "Who Loves The Sun" – reż. Arsenal Shakiba.

LEW JUTRA

Nagroda im. Luigiego de Laurentiisa dla najlepszego filmu debiutanta: "Familiar Touch" – reż. Sarah Friedland.

WENECKA KLASYKA

Najlepszy film dokumentalny o kinie: "Chain Reactions" – reż. Alexandre O. Philippe.

d44g6r5

Najlepszy odnowiony film: "Ecce Bombo" – reż. Nanni Moretti.

VENICE IMMERSIVE

Wielka Nagroda Jury: "Ito Meikyu" – reż. Boris Labbe.

Nagroda Specjalna Jury: "Oto’s Planet" – reż. Gwenael Francois.

HORYZONTY EXTRA

Nagroda publiczności: "The Witness" – reż. Nader Saeivar

W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" opowiadamy o krwawej jatce w "Obcy: Romulus", przeżywamy szok po serialu "Szympans, moja miłość" i wydajemy wyrok na nowym sezonie "Pierścieni Władzy". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej:

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d44g6r5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d44g6r5

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj