Jeden z najbardziej oczekiwanych film贸w na Festiwalu Filmowym w Gdyni i jeden z najciekawszych polskich debiut贸w tego roku, zbiera kolejne huczne owacje na stoj膮co.
Rewelacyjnie zrealizowany debiut Marka Lechkiego wzrusza subtelno艣ci膮 i porusza nieprzeci臋tn膮 plastyk膮. Chyba jeszcze nigdy nie byli艣my tak blisko polskiego kina i to w znaczeniu dos艂ownym. Skadrowany policzek Tomasza Kota wr臋cz ociera si臋 o nasze 藕renice. Ta prawie, 偶e biologiczna obserwacja wydarze艅 i emocji wygrywanych przed nami na ekranie, 艂amie nam serca i nasyca dusze. "Erratum" w re偶yserii Marka Lechkiego jest w jednym zdaniu, prostym filmem o wielu skomplikowanych tematach. I ten fakt czyni z tego obrazu dzie艂o sztuki.
Micha艂, w kt贸rego rol臋 wcieli艂 si臋 Tomasz Kot , przypadkowo wraca w rodzinne strony, z kt贸rych wyjecha艂, uciek艂 wr臋cz, kilkana艣cie lat wcze艣niej. Z przymusu zostaje tam na kilka dni d艂u偶ej ni偶 planowa艂. Dni mijaj膮 mu na spotkaniach z kumplem ze szkolnej 艂awy, odwiedzinach znienawidzonego ojca - wybitna kreacja Ryszarda Kotysa - oraz na poszukiwaniach rodziny bezdomnego, 艣miertelnej ofiary, kt贸r膮 Micha艂 potr膮ci艂 pierwszej nocy. Wszystkie zdarzenia i bezkarno艣膰 uczynku ze strony prawa, kt贸rego chc膮c nie chc膮c si臋 dopu艣ci艂, nakieruj膮 go na drog臋 powrotn膮 do samego siebie, siebie sprzed kilkunastu lat. Ka偶da kolejno mijaj膮ca godzina w swoim rodzinnym mie艣cie b臋dzie dla Micha艂a w臋dr贸wk膮 po dawnym 偶yciu, od kt贸rego tak bardzo chcia艂 si臋 kiedy艣 odci膮膰. Budz膮 si臋 w nim dawno zapomniane emocje i wspomnienia, zaczyna si臋 zastanawia膰 nad tym, jak u艂o偶y艂o si臋 jego 偶ycie i dlaczego.
Wielowymiarowo艣膰 historii Micha艂a, symbolika i niezmierzona ilo艣膰 jej interpretacji zatrwa偶a widz贸w ju偶 w trakcie trwania seansu. Jednak co jest istot膮 naszego zdumienia, to p艂ynna i niezwykle powolna akcja dla kt贸rej jedynym kontrapunktem mog膮 by膰 nasze emocje.
Bohaterowie w filmie Lechkiego zaprezentowani s膮 z uderzaj膮c膮 skromno艣ci膮, a przy tym na najwy偶szym poziomie. Proste, sugestywne aktorstwo jednoznacznie tworzy prost膮, sugestywn膮 opowie艣膰. Tomasz Kot i Ryszard Kotys zas艂uguj膮 na wszelkie przejawy uznania; ich mo偶liwo艣ci aktorskie wymykaj膮 si臋 spod ka偶dej 艂atki, definicji lub te偶 klasyfikacji, w kt贸rych niejednokrotnie, w swojej bezpardonowej ignorancji, chcieli艣my aktor贸w umie艣ci膰. P艂ytka g艂臋bia ostro艣ci i zredukowany w postprodukcji obraz przez Platige Image, podkre艣la ich nieprzeci臋tny kunszt, a dodatkowo objawia 艣wiatu 艣wiadomego siebie i swoich dalekosi臋偶nych mo偶liwo艣ci debiutanta, kt贸rego kolejnej tw贸rczo艣ci, a偶 nie mog臋 si臋 doczeka膰.