Box office: Szybcy, wściekli i bardzo mocni

Obraz
Źródło zdjęć: © UIP

Siódma część „Szybkich i wściekłych” uważana była za jedną z najważniejszych premier 2015 roku. Popularność filmu w czasie premierowego weekendu przerosła jednak wszelkie oczekiwania…

Spodziewano się świetnego otwarcia, gdzieś w granicach 110 – 120 milionów dolarów. Tymczasem „Szybcy i wściekli 7” w ciągu trzech pierwszych dni wyświetlania zgromadzili w amerykańskich kinach aż 143,6 miliona dolarów (oczywiście pierwsza pozycja w tym tygodniu). Do tego należy już dodać fenomenalne 240 milionów dolarów wpływów poza granicami Stanów Zjednoczonych. To na pewno będzie jeden z największych kinowych przebojów w bieżącym sezonie. Jeszcze popularniejszy niż poprzednie części cyklu. Dodajmy, że rekordowa dla tej serii szósta część w czasie premierowego weekendu zebrała w Ameryce 97,4 miliona dolarów, zaś w sumie zgromadziła za oceanem 236,4 miliona dolarów. Na rynku zewnętrznym „Szybcy i wściekli 6” zarobili 550 milionów dolarów.

Pięknie to wygląda, a przecież w 2006 roku wydawało się, że seria będzie miała swój koniec. Część trzecia („Szybcy i wściekli: Tokio Drift”) w Ameryce zarobiła w sumie jedynie 62,5 miliona dolarów, co oznaczało ogromny spadek popularności w porównaniu do dwóch pierwszych części cyklu. Przypomnijmy w skrócie całą historię „Szybkich i wściekłych”. W 2001 roku kosztująca jedynie 38 milionów dolarów produkcja Neala H. Moritza zarabia w Stanach 144,5 miliona dolarów. Ogromny sukces, ale niespodziewanie sequelem nie jest zainteresowany Vin Diesel (wybiera „Kroniki Riddicka”, która gromadzą za oceanem tylko 57,8 miliona dolarów). W 2003 roku powstają „Za szybcy, za wściekli”. Ponownie duży sukces (127,2 miliona dolarów w USA), ale tym razem z cyklu odchodzi Paul Walker (wybiera „Błękitną głębię”, która zarabia zaledwie 18,8 miliona dolarów). Opuszczona przez gwiazdy część trzecia (w głównej roli Lucas Black – który notabene pojawia się w najnowszej części „Szybkich i wściekłych”) nie odnosi sukcesu. Producenci
wiedzą, że to może być koniec, chyba, że do obsady powrócą Vin Diesel oraz Paul Walker. A ci, z porażkami na koncie są już bardziej pokorni. Czwarta część zarabia w Stanach 155 milionów dolarów i blisko 200 milionów poza Ameryką. Seria ponownie nabiera rozpędu, a kolejne części wzbogacone o Dwayne’a Johnsona stają się już gigantyczni przebojami.

Poniżej osiągnięcia całej serii w Stanach Zjednoczonych i na rynku zewnętrznym. Warto zwrócić uwagę na budżet filmów, który począwszy od 38 milionów dolarów (pierwsza część) rozrósł się do około 250 milionów (tyle kosztowała ostatnia część cyklu):

  1. „Szybcy i wściekli” (2001) budżet 38 milionów. USA: 144,5 miliona dolarów ~~ 14. rezultat w roku. poza Ameryką: 62,7 miliona dolarów ~~ 29. wynik.
  1. „Za szybcy, za wściekli” (2003) budżet 76 milionów. * USA:* 127,2 miliona dolarów ~~ 15. rezultat w roku. poza Ameryką: 109,2 miliona dolarów ~~ 22. wynik.
  1. „Szybcy i wściekli: Tokio Drift” (2006) budżet 85 milionów. USA: 62,5 miliona dolarów ~~ 46. rezultat w roku. poza Ameryką: 96 milionów dolarów ~~ 27. wynik.
  1. „Szybko i wściekle” (2009) budżet 85 milionów. USA: 155,1 miliona dolarów ~~ 17. rezultat w roku. poza Ameryką: 208,1 miliona dolarów ~~ 13. wynik.
  1. „Szybcy i wściekli 5” (2011) budżet 125 milionów. USA: 209,8 miliona dolarów ~~ 6. rezultat w roku. poza Ameryką: 416,3 miliona dolarów ~~ 8. wynik.
  1. „Szybcy i wściekli 6” (2013) budżet 160 milionów. USA: 238,7 miliona dolarów ~~ 9. rezultat w roku. poza Ameryką: 550 milionów dolarów ~~ 5. wynik.

I cóż, skoro szósta część zgromadziła na całym świecie blisko 800 milionów dolarów, to najnowszą stać na wynik w granicach miliarda dolarów! Dodajmy, że „Szybcy i wściekli 7” uzyskali rekordowe otwarcie pośród filmów wprowadzonych do amerykańskich kin w kwietniu (poprawiając rezultat drugiej części „Kapitana Ameryki” o blisko 50 milionów dolarów!). Film akcji trafił także do pierwszej dziesiątki klasyfikacji wszech czasów tytułów z największymi wpływami w czasie premierowego weekendu. Tak świetnego otwarcia nie zanotowała wcześniej żadna produkcja wytwórni Universal Pictures. Spektakularny sukces…

Drugą nowością minionego weekendu był dramat „Woman in Gold”. Obraz z Helen Mirren i Ryanem Reynoldsem pojawił się jednak tylko w 258 kinach (dla porównania „Szybcy i wściekli 7” wyświetlani są w ponad 4 tysiącach kin). W tej sytuacji trudno było osiągnąć jakiś imponujący wynik. Solidna średnia na lokalizację (7,8 tysiąca dolarów) pozwoliła zarobić 2 miliony dolarów (siódma pozycja w tym tygodniu).

Świąteczny okres naturalnie sprzyjał filmom dla młodych widzów, mimo że w Ameryce poniedziałek nie jest już dniem wolnym od pracy. Zarówno „Dom” (-47 proc.), jak i „Kopciuszek” (-40 proc.) zanotowały stosunkowo małe spadki popularności. Podczas drugiego weekendu wyświetlania animacja wytwórni DreamWorks zarobiła 27,4 miliona dolarów (druga pozycja) i w sumie ma już na koncie 95,6 miliona dolarów. Spodziewamy się wyniku w granicach 160-170 milionów dolarów. Dodajmy, że przed premierą prognozowano animacji znacznie słabszy rezultat.

Tymczasem jeszcze więcej pieniędzy zgromadzi za oceanem „Kopciuszek” (dzisiaj na czwartej pozycji – 10,3 miliona dolarów wpływów). Produkcja Disneya może jeszcze sięgnąć dwustumilionowego pułapu. W ciągu 24 dni „Kopciuszek” zarobił 167,3 miliona dolarów. Tym samym przez kilka dni film Kennetha Branagha będzie nosił tytuł najbardziej kasowej produkcji 2015 roku w amerykańskich kinach (oczywiście, jeszcze w tym tygodniu zdetronizują go „Szybcy i wściekli 7”).

  1. „Kopciuszek” (Disney) – 167,3 miliona dolarów.
  1. „Pięćdziesiąt twarzy Greya” (Universal) – 165,5 miliona dolarów.
  1. „Spongebob: na suchym lądzie” (Paramount) – 160,8 miliona dol.

Premiery nadchodzącego weekendu: „Najdłuższa podróż” – kolejna ekranizacja romantycznej powieści Nicholasa Sparksa; „Ex Machina” – znany już z ekranów polskich kin futurystyczny thriller.

Wybrane dla Ciebie
Judi Dench: "Mój wzrok się pogarsza, boję się, że stracę kontakt z rzeczywistością i może Harvey Weinstein zasługuje na wybaczenie"
Judi Dench: "Mój wzrok się pogarsza, boję się, że stracę kontakt z rzeczywistością i może Harvey Weinstein zasługuje na wybaczenie"
Jego ojciec wybuchł płaczem. Nie mógł uwierzyć, co dostał
Jego ojciec wybuchł płaczem. Nie mógł uwierzyć, co dostał
Za tę rolę go znienawidzono. "Granie go to była po prostu moja praca"
Za tę rolę go znienawidzono. "Granie go to była po prostu moja praca"
Steven Seagal nie myśli o emeryturze. Zagra w nowym filmie
Steven Seagal nie myśli o emeryturze. Zagra w nowym filmie
Nie mogło być inaczej. Trzeci sezon serialu, który widzowie oglądają na potęgę, potwierdzony
Nie mogło być inaczej. Trzeci sezon serialu, który widzowie oglądają na potęgę, potwierdzony
Aktorzy jednej roli. Pamiętasz ich z hitu, a potem zniknęli. Co się z nimi stało?
Aktorzy jednej roli. Pamiętasz ich z hitu, a potem zniknęli. Co się z nimi stało?
Pamiętasz tę scenę w "Matrixie"? Reżyserka oburzona interpretacjami
Pamiętasz tę scenę w "Matrixie"? Reżyserka oburzona interpretacjami
Kelsey Grammer chwali Donalda Trumpa. "Jest niezwykły"
Kelsey Grammer chwali Donalda Trumpa. "Jest niezwykły"
Złote Globy. Oto pełna lista nominowanych
Złote Globy. Oto pełna lista nominowanych
Vin Diesel wzruszająco o Michaelu Caine'ie. "Przedstawiłeś mnie jako swojego syna"
Vin Diesel wzruszająco o Michaelu Caine'ie. "Przedstawiłeś mnie jako swojego syna"
"The Boys" wracają po raz ostatni. Brutalny zwiastun 5. sezonu
"The Boys" wracają po raz ostatni. Brutalny zwiastun 5. sezonu
Upadek "Królowej Ketaminy". Kulisy podwójnego życia kobiety powiązanej ze śmiercią Matthew Perry’ego
Upadek "Królowej Ketaminy". Kulisy podwójnego życia kobiety powiązanej ze śmiercią Matthew Perry’ego
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯