Trwa ładowanie...
camerimage
19-10-2015 18:37

Camerimage: Konkurs Debiutów Reżyserskich

Camerimage: Konkurs Debiutów ReżyserskichŹródło: East news
d3tj455
d3tj455

Konkurs Debiutów Reżyserskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursu Debiutów Reżyserskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.

Konkurs jest pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Alias María
W kolumbijskich miasteczkach i okalających je lasach od wielu dekad trwa brutalna wojna, w którą wciągane są kolejne pokolenia młodych mieszkańców kraju. Jedną z takich osób jest trzynastoletnia María, która wraz z innymi dziewczynami i kobietami stanowi część partyzanckiego oddziału przemieszczającego się z miejsca na miejsce. Sprowadzane często do miana obiektów seksualnych przez nieznoszących sprzeciwu, władczych mężczyzn, często zachodzą w niechciane ciąże, które są tuż po wykryciu usuwane przez kolaborujących lekarzy. Komendant oddziału nie pozwala jednak zabić swego nienarodzonego syna. Gdy chłopak przychodzi na świat, czteroosobowa grupa, w której skład wchodzi María i ledwie nastoletni partyzant, zostaje wysłana na misję, by dostarczyć dziecko w bezpieczne miejsce. Dla każdego z bohaterów zadanie to przerodzi się jednak w coś zupełnie innego. Alias María to opowieść o naturalnych instynktach, które nie opuszczają ludzi nawet w ekstremalnych sytuacjach.

Tytuł oryginalny: Alias María
Reżyseria: José Luis Rugeles Gracia
Zdjęcia: Ivan Castaño Sergio
Produkcja: Rhayuela Cine
Kolumbia, Argentyna, Francja, 2015

d3tj455

Borderless
Młody chłopak zapuszcza się każdego dnia na znajdujący się w niebezpiecznej strefie przygranicznej wrak statku. Stworzył tam sobie, pośród zwojów postrzępionych lin i ton powyginanej stali, swój mały prywatny raj. Łowi ryby i skorupiaki za pomocą prowizorycznych sieci i narzędzi, po czym sprzedaje je lub wymienia na pobliskim straganiku na różne przydatne rzeczy. Sielankę przerywa jednak pojawienie się na statku mówiącego innym językiem, młodego i uzbrojonego w karabin intruza, który dzieli powierzchnię statku na dwie części i żąda nieprzekraczania wyznaczonej linii. Z początku chłopak i intruz grają w przedziwną grę w kotka i myszkę, jednak z czasem znajdują więź porozumienia. W kraju podzielonym naturalnymi i sztucznymi granicami nawet między dwójką ludzi rodzą się niebezpieczne podziały. Borderless opowiada o przekraczaniu różnych barier i otwartości na inność, ale jednocześnie próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy wszystkie granice da się rzeczywiście zniwelować?

Tytuł oryginalny: Bedoone Marz
Reżyseria: Asgari Amirhossein
Zdjęcia: Ashkan Ashkani
Produkcja: Taat Films
Iran, 2014

Goodnight Mommy
Bliźniacy Elias i Lukas żyją spokojnie w nowocześnie urządzonym domu położonym na uboczu, niemalże na granicy ogromnego lasu, z dala od ludzi. Wszystko się zmienia, gdy ich matka wraca ze szpitala po jakiejś dziwnej operacji, z prawie całą głową obandażowaną, zachowując się z dnia na dzień coraz bardziej agresywnie. W głowach chłopców, niepotrafiących określić przyczyny irracjonalności ukochanej niegdyś mamusi, zaczynają kiełkować coraz bardziej przerażające myśli. Atmosfera w domu ulega pogorszeniu do tego stopnia, że paranoja wkracza również do podświadomości bardziej wrażliwego Eliasa, który zaczyna miewać nocne koszmary rodem z najgorszych cielesnych horrorów. Gdzie leży prawda? I czy nie warto czasami pozostawać w błogiej nieświadomości? Zmuszając publiczność do dopatrywania się perfidnej ułudy w ekranowej rzeczywistości oraz podejrzewania fragmentarycznej prawdy w elementach fikcji, Goodnight Mommy zaprasza do perwersyjnej gry, w której stawką jest nie tylko ludzkie życie.

Tytuł oryginalny: Ich seh, Ich seh
Reżyseria: Severin Fiala, Veronika Franz
Zdjęcia: Martin Gschlacht
Produkcja: Ulrich Seidl Film Produktion GmbH
Austria, 2014

d3tj455

Lost, The
W latach 30. XX wieku prosperująca doskonale niemiecka kinematografia, jedna z najprężniej działających w całej Europie, została zrównana z ziemią w imię dochodzącej do władzy ideologii, która jakiś czas później postawiła świat w płomieniach. The Lost to projekt wyjątkowy, bowiem korzystający z fragmentów nieukończonego niemieckiego filmu z tamtego okresu, „Die Verlorenen”, i uzupełniający je współcześnie nagranymi scenami, które oferują nowe ścieżki interpretacji dawnych wydarzeń. Młody brytyjski pisarz Christopher przybywa do Berlina i zatrzymuje się w kabarecie Troika, gdzie doświadcza nie tylko odchodzącej do lamusa społecznej swobody, ale także dziwnych eksperymentów mających na celu pokonanie bariery śmierci. Nakręcony przy użyciu awangardowych środków, stylizowany na (w większości) czarno-białą produkcję z lat 30., The Lost to nietuzinkowy film zamazujący granice między rzeczywistością a fikcją oraz piękny hołd dla bezpowrotnie utraconej historii kina.

Tytuł oryginalny: Die Verlorenen
Reżyseria: Reynold Reynolds
Zdjęcia: Imogen Heath
Produkcja: Artstudio Reynolds
Niemcy, 2015

Meadowland
Pewnego dnia Sarę i Phila spotyka niewyobrażalna tragedia. Podczas postoju na stacji benzynowej ich kilkuletni synek zostaje uprowadzony przez nieznanych sprawców. Zrozpaczeni rodzice próbują wszystkiego, żeby poznać prawdę o jego losie, ale sprawa wygląda beznadziejnie. Mija rok, ale rany się nie zagoiły, ciągle doprowadzając oboje do szaleństwa. Phil, który jest policjantem, rozwozi ciągle ogłoszenia z podobizną synka. Znajduje także chwilowe pocieszenie w grupie wsparcia, pośród ludzi, którzy doznali podobnych traum. Sarah z kolei, nauczycielka w szkole podstawowej, zaczyna interesować się pewnym chłopcem z zespołem Aspergera, który jest lekceważony przez swoich zastępczych rodziców. Poszukując wyjaśnień i starając się nadać swemu cierpieniu jakikolwiek sens, szczęśliwi niegdyś bohaterowie Meadowland raz się do siebie zbliżają, innym razem oddalają, wciągając w tę relację zarówno bliskie sobie osoby, jak i nieznajomych.

d3tj455

Tytuł oryginalny: Meadowland
Reżyseria: Reed Morano
Zdjęcia: Reed Morano
Produkcja: Bron Studios
USA, 2015

Neon Bull
Współczesna Brazylia to nie tylko pełne ubóstwa fawele, młodociane gangi oraz fascynacja piłką nożną, ale także dziesiątki intrygujących mikro-światów, zapełnianych przez różne typy ludzi. Neon Bull opowiada o jednym z takich światów – brazylijskim odpowiedniku rodeo zwanym vaquejada – za pomocą kilku osób, które związały z nim swoje życie na dobre i na złe. Wśród nich są Galega, pełniąca rolę kierowcy ciężarówki oraz mechanika kobieta, która dorabia tańcem w klubach nocnych, oraz Iremar, postawny mężczyzna potrafiący wyczyniać prawdziwe cuda z maszyną do szycia i marzący w skrytości ducha o karierze projektanta mody. W gruncie rzeczy rodeo jest przeznaczone wyłącznie dla męskich oczu, jednakże w ramach przedstawianej na ekranie rzeczywistości nie ma miejsca na tradycyjnie pojmowaną seksualność oraz jednoznaczne podziały płciowe. Nawet cielesność nabiera zupełnie nowego znaczenia, a świat zwierzęcy staje się logicznym i naturalnym przedłużeniem świata ludzkiego.

Tytuł oryginalny: Boi Neon
Reżyseria: Gabriel Mascaro
Zdjęcia: Diego García
Produkcja: Canal Brasil, Desvia, Malbicho Cine, Viking Film
Brazylia, Urugwaj, Holandia, 2015
Perfect Obedience
Perfect Obedience to oparta na faktach opowieść o popularnym i pobożnym meksykańskim księdzu Angelu de la Cruzie, który pod przykrywką prowadzonego przez siebie katolickiego seminarium duchownego – i przy wiedzy swoich przełożonych – wykorzystuje seksualnie małych chłopców. Wszystkie wydarzenia obserwujemy z perspektywy młodziutkiego Juliana, który zostaje wysłany przez ojca i matkę, pragnących posiadać księdza w rodzinie, do seminarium Los Cruzados de Cristo. Ma tam pobrać nauki, które w przyszłości pomogą mu w zbawianiu dusz, jednak wraz z innymi chłopcami poznaje przede wszystkim różne przejawy ułomności ludzkiej natury. Modlitwy, spotkania i wykłady przeplatają się z meczami piłki nożnej, sekretnym próbowaniem papierosów oraz fantazjowaniem na temat młodych zakonnic z pobliskiej szkoły. Chłopcy są również uczeni całkowitego posłuszeństwa wobec swego duchowego, które ma objawiać się zarówno w okazywaniu księdzu de la Cruz szacunku, jak i otwartości duchowej i cielesnej.

d3tj455

Tytuł oryginalny: Obediencia Perfecta
Reżyseria: Luis Urquiza
Zdjęcia: Serguei Saldívar Tanaka
Produkcja: Astillero Films, Memorial Films, Producciones Mestizo
Meksyk, 2014

Plastic
Jedna chwila może odmienić całe ludzkie życie, naznaczając je na zawsze smutkiem i cierpieniem. Tak było w przypadku Any i Leo, doświadczonego traumą z dzieciństwa rodzeństwa, które nie może odnaleźć dla siebie miejsca w dorosłości. Rozdzieleni za młodu, targani bolesnymi wspomnieniami z sielankowej przeszłości, które zostały w jednej chwili przekreślone niezrozumiałą decyzją ich ojca, egzystują z dnia na dzień w coraz większej emocjonalnej próżni. Ana żyje na pograniczu rzeczywistości i seksualnej fantazji, zamieniając czułość na zmierzające w niebezpiecznym kierunku wrażenia czysto fizyczne. Leo z kolei to pracujący w fabryce samotnik, który nie jest w stanie nawiązać z nikim głębszego kontaktu, a jego najważniejszą więzią wydaje się być ta z napotkanym na ulicy psem-przybłędą. Czy jest dla nich jeszcze jakaś nadzieja na normalne życie? Opowiedziany nade wszystko obrazem i dźwiękiem, Plastic to film o zagubieniu, którego nie da się wyrazić żadnymi słowami.

Tytuł oryginalny: Plástico
Reżyseria: Ricardo Soto
Zdjęcia: Miguel Zetina
Produkcja: Centro de Capacitación Cinematográfica
Meksyk, 2015

d3tj455

Shelter
„Kiedyś się liczyłam”, taki napis widnieje na tekturowej tabliczce, którą rozkłada każdego dnia na ulicach Nowego Jorku bezdomna narkomanka Hannah, licząc na zebranie kilku dolarów, które pozwolą jej przeżyć kolejną noc. Pewnego dnia w jej życiu zjawia się Tahir, pochodzący z Nigerii nielegalny imigrant, który został zmuszony przez tragiczne wydarzenia z przeszłości do koczowania na ulicach metropolii. Dwójka życiowych rozbitków zaczyna wzajemnie się o siebie troszczyć, odnajdując we własnym towarzystwie oraz rodzącym się uczuciu siłę do stawiania czoła trudom rzeczywistości. W świecie, w którym egzystują, istnieje jednak mnóstwo niebezpieczeństw, zarówno tych zauważalnych, jak i niewidzialnych. Czy bohaterowie będą w stanie zbudować wspólną przyszłość? Shelter to przejmująca opowieść o dwójce ludzi, którzy próbują zachować w życiu pozory normalności, a także filmowa odezwa nakręcona w imieniu wszystkich tych, których głos milknie w szumie miejskiej codzienności.

Tytuł oryginalny: Shelter
Reżyseria: Paul Bettany
Zdjęcia: Paula Huidobro
Produkcja: BiFRost Pictures
USA, 2014

Songs My Brothers Taught Me
Johnny i Jashaun to rodzeństwo, któremu przyszło dorastać w indiańskim rezerwacie Pine Ridge w stanie Dakota Południowa, miejscu pełnym dobrych, acz nie potrafiących poradzić sobie z otaczającą rzeczywistością ludzi, którzy przeważnie znajdują pocieszenie w butelce. Podobnie zresztą jak wielu Indian Lakota na przestrzeni kolejnych dekad białej kolonizacji Ameryki Północnej. Johnny kocha swój lud, ale chciałby wydostać się z tej pułapki, zobaczyć świat, zaznać czegoś nowego. Mimo że jest świadomy tego, że jego nieobecność utrudni znacznie życie jego matce-alkoholiczce oraz młodszej siostrze, planuje wyjazd do Los Angeles ze swoją dziewczyną. Czując się zdradzona, Jashaun próbuje znaleźć pośród żyjących z dnia na dzień młodych zastępczego brata. Songs My Brothers Taught Me oferuje publiczności absolutnie urzekający wgląd w trudną, acz niepozbawioną małych radości egzystencję w miejscu, które zostało zapomniane przez mieszkańców dużych miast oraz mainstreamowe media.

Tytuł oryginalny: Songs My Brothers Taught Me
Reżyseria: Chloe Zhao
Zdjęcia: Joshua James Richards
Produkcja: HEART-headed Productions, Forest Whitaker's Significant Productions
USA, 2015

23. Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 14 do 21 listopada

d3tj455
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3tj455

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj